تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶

دیپلمات انقلاب

علی اصغر علیقارداشی عضو شورای منطقه ی همدان حزب اتحاد ملت ایران
یکی از نکات مبهم و پرسش برانگیز در انقلاب سال 57 ، موضوع پذیرش انقلاب اسلامی و حکومت برآمده از آن به عنوان آلترناتیوی برای شاه و حکومت او بود . درست است که بسیاری از کشور های کوچک و بزرگ  دنیا از برخی از کشورهای عربی گرفته تا تعدادی از کشورهای غربی و حتا گروه هایی در هیات حاکمه آمریکا ، از شاه و حکومت او دل خوشی نداشتند اما خوش نیامدن از یک شخصیت و سیستم حکومتی یک چیز است و عوض کردن آن با حکومتی با ماهیتی ناشناس و حکم رانانی ناشناس تر یک چیز دیگر . در این میان و برای پاسخ به این پرسش ،انواع فرضیه ها از تئوری های توطئه گرفته تا توهم بافی های عجیب و غریب در کنار هم ردیف شده اند ولی هنوز پاسخ روشن و همه فهمی به آن نداده اند .
 با واکاوی نقش دکتر ابراهیم یزدی ، شاید بتواند گره هایی از این کلاف سردرگم سیاسی باز  کرد . ایشان در سه دوره در حوزه دیپلماسی انقلاب ، نقش تعیین کننده ای در این خصوص ایفا کرد :
1.  قبل از شروع طوفانی انقلاب و در حوزه دیپلماسی عمومی ، ابراهیم یزدی نقش بسیار فعالی در حوزه دیپلماسی عمومی انقلاب داشت . برگزاری راهپیمایی های مختلف در اروپا و آمریکا ، تشکیل کمپین های دانشگاهی و مطبوعاتی در میان روشنفکران غربی ، ساماندهی تشکل های دانشجویی به صورت کنفدراسیونی در دانشگاه های اروپا و آمریکا از جمله فعالیت های آن مرحوم است . هرکدام از این فعالیت ها به نوبه خود سهم بسیار مهمی در مشروعیت زدایی حکومت شاه در افکار عمومی غرب داشت که بعدها و با اوج گیری انقلاب، زمینه را برای پذیرش انقلاب اسلامی به عنوان یک حرکت مردمی و ستم ستیز  ، مهیا کرد . این فعالیت ها به جز فعالیت های وی در مقام یک کنش گر جدی سیاسی به عنوان مسوول  نهضت آزادی خارج از کشور و هماهنگی و همکاری با گروه های دیگر اپوزوسیون حکومت پهلوی  بود .
2.  در زمانی که سیل انقلاب به راه می افتد ، مرحوم ابراهیم یزدی به همراه عده ای  از دوستانش  ، نظیر آقای قطب زاده و آقای توسلی و آقای امیرانتظام و مرحوم بهشتی  دیدارهای مختلفی با رهبران و دیپلمات های سیاسی سایر کشورها  و قدرت های بزرگ آن زمان سامان  داد تا برای آنان این اطمینان را ایجاد کند که حکومت شاه شانسی برای ادامه حیات ندارد و رهبران انقلاب اسلامی ، کفایت کافی برای به دست گرفتن قدرت در ایران و کنترل اوضاع و بازگرداندن ثبات به کشور را دارند . با هدایت و درایت این عده و مهارت آن ها در دیپلماسی و  حضور چهره های شناخته شده و معتدلی نظیر مهندس بازرگان در میان انقلابیون و نیز کنترل شدید و ادیت دقیق پیام هایی که از سوی امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب صادر می شد ، احترام و اعتماد  بسیاری از کشور ها از جمله دول قدرتمند غربی به انقلاب اسلامی جلب شد و راه برای سقوط شاهنشاهی  پهلوی فراهم گردید .
3.  بعد از انقلاب و به عنوان وزیر امور خارجه ،دکترین  ابراهیم یزدی به دو شکل تبیین شد  نخست این که به کشورها و گروه های ضعیف و تحت ستم نشان دهد که دولت نوپا و انقلابی جمهوری اسلامی همه تلاش خود را جهت حمایت و پشتیبانی از آن ها به کار خواهد برد و آرمان های انقلاب ، که ستم ستیزی یکی از آن هاست  ،  فراموش نخواهد کرد و دیگر این که کشورهای بزرگ و مهم منطقه و جهان نشان دهد که دولت جدید ایران ، اهمیت ،   نقش و وظیفه خود را در دنیا می شناسد و به قوانین ،  عهد نامه ها و قراردادهای بین المللی ، متعهد و وفادار است و قصد بی ثبات کردن منطقه و جهان را ندارد . نزدیک شدن به یاسر عرفات و گروه های شناخته شده  مبارز از سویی و مذاکره  و تعامل  با قدرت های بزرگی  نظیر آمریکا ، شوروی و  انگستان از دیگر سو  ، حاصل این نگاه به مسائل در عرصه دیپلماسی و روابط خارجی بود . نگاهی که با رسیدن سونامی هیجان انقلاب به مرزهای سیاست خارجی ، به طور کلی و تا ده سال بعد ، به زیر آب رفت و نقش مهم او و یارانش را نقش برآب کرد .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان