تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
مسجدگردی در نوروز:

مسجدی که وقت نماز را نشان می‌دهد

در قرن سوم هجری یکی از علما و محدثین قم به نام «ابوالصدیم حسین بن علی بن آدم اشعری» که در زمرهٔ صحابه-ی حضرت امام علی التقی (ع) و حضرت امام حسن عسگری (ع) به شمار می‌رفت، مسجدی بنا کرد به نام مسجد جامع عتیق.
رویداد۲۴- در قرن سوم هجری یکی از علما و محدثین قم به نام «ابوالصدیم حسین بن علی بن آدم اشعری» که در زمرهٔ صحابه-ی حضرت امام علی التقی (ع) و حضرت امام حسن عسگری (ع) به شمار می‌رفت، مسجدی بنا کرد به نام مسجد جامع عتیق. 
 
به گزارش رویداد۲۴، مکان دقیق این مسجد در شهر قم، در خیابان آذر و نزدیکی دروازه ری است. 

این مسجد پس از مسجد امام حسن عسگری (ع) قدیمی‌ترین مسجدی است که در قم بنا شده و به اعتبار متون معتبر، سال احداث بنای کنونی گنبد خانه ۵۲۹ هجری قمری است. 

مسجدی که وقت نماز را نشان می‌دهد

مسجد جامع عتیق و تاریخی قم مجموعه‌ای از بناهای چند عصر و از جمله مساجد دو ایوانی به شکل مربع مستطیل است. 

یکی از زیبا‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای این مجموعه ایوان بسیار مجلل آن است. 

مقرنس پوشش آن با نقشه بسیار جالبی طراحی شده که دربرگیرندهٔ دو کوه مطبق و معلق در دو طرف آن است و مانند دو گنبد پنج طبقه به نظر می‌رسد که هر طبقه آن دارای پنج قطار با پنج حوضچهٔ بزرگ و کوچک است. 

گنبد باشکوه مسجد یکی از باشکوه‌ترین، شگفت انگیز‌ترین و رفیع‌ترین گنبد‌های مساجد ایران است. 

کاشی‌ها، خشتی، منقش، هفت رنگ، با نقشه بند اسلیمی و اژدربندی است و در میانه کاشی کاری آن چند خط عمودی و افقی از آجر کلوکی و تراش دیده می‌شود که مانند قابی کاشی‌ها را در میان گرفته و وسط هر قاب نمایی ساخته شده و درون هر نما ترنجی دیده می‌شود که روی آن آیه‌ای نوشته شده است. 

مسجدی که وقت نماز را نشان می‌دهد
 
در کمرگاه ایوان کتیبه‌ای از کاشی خشتی با زمینهٔ لاجوردی وجود دارد که به خط ثلث سفید بر روی آن، سورهٔ مبارکهٔ جمعه خوانده می‌شود. 

شاخص تعیین وقت نماز از دیگر امکانات جالب توجه مسجد، شاخصی است که به وسیله آن می‌توان هنگام نماز ظهر را تعیین کرد. این شاخص از سنگی تشکیل شده که روی آن خطی به صورت مورب حکاکی شده است. 

اگر آفتاب به وسط این شاخص نزدیک شود، نشان دهند‌هٔ ظهر شرعی است. 

نباید فراموش کرد که برای ساخت این مسجد عظیم و باشکوه که حدود ۶۰۰۰ متر مربع وسعت دارد، حتی یک شاخه آهن نیز به کار نرفته و با گذشت سالیان سال از ساخت آن، هم‌چنان پابرجا و استوار مانده است.
برچسب ها: میراث فرهنگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان