تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۴
انتخابات مجلس دهم چه نتایجی برای دولت داشت

فرصت پیش پای روحانی بعد از هفتم اسفند

دولت در بسیاری از موارد نتوانسته به اهداف خود برسند. به ویژه آنکه بخش اعظمی از وعده‌های انتخاباتی که شامل موضوعات داخلی می‌شود هنوز محقق نشده است که برخی همین معضل را پاشنه آشیل دولت برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ توصیف می‌کنند.
رویداد۲۴- دولت روحانی از ابتدای کار خود همواره درگیر اختلافات عدیده‌ای با مجلس به ویژه جریان تندروی آن داشته است. حجم بالای طرح سوالات، استیضاح نیز نشان دهنده همین مساله است دولت در بسیاری از موارد نتوانسته به اهداف خود برسند. به ویژه آنکه بخش اعظمی از وعده‌های انتخاباتی که شامل موضوعات داخلی می‌شود هنوز محقق نشده است که برخی همین معضل را پاشنه آشیل دولت برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ توصیف می‌کنند.

با این وجود انتخابات هفتم اسفند و حذف قابل توجهی از نمایندگان تندروی مجلس شورای اسلامی به دست مردم یک فرصت طلایی را پیش روی دولتمردان روحانی قرار داده است تا ضمن تقویت سطح تعامل با مجلس، از آن به عنوان یک بازوی کمکی برای حل بحران‌های داخلی بهره ببرد.

احمد خرم وزیر دولت خاتمی در همین رابطه می‌گوید که «چنانچه دولت روحانی در صدد تحقق وعده‌های باقی مانده خود و همچنین پیروزی در دوره بعدی انتخابات است، می‌بایست از فرصتی که مردم پاس صندوق رای برای او فراهم کردند، استفاده کند.»

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی نیز معتقد است که «اگر دولت نتواند از شرایط به نفع خودش بهره ببرد قطعا در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری ۹۶ شکست خواهد خورد.»

البته به رغم تاکید مسئولان و کار‌شناسان همچنان این سوال مطرح است که دولت فعالیت خود را چگونه در دوره بعدی مجلس از سر بگیرد و اساسا با چه رویکردی برنامه‌های خود را دنبال کند که احمد شیرزاد نماینده دوره ششم مجلس در پاسخ آن به ما می‌گوید: «اگرچه که دولت باید از فرصت پیش آمده ‌‌نهایت بهره را ببرد ولی مساله این است که در همین رابطه باید تمامی جوانب را در نظر گرفت.»

اشاره او بیشتر به این مساله است که اگرچه مجلس تغییر کرده و به نحوی چهره تندروانه و افراطی آن از بین رفته است ولی به غیر از او نهادهای دیگری هستند که دولت می‌بایست برای تحقق وعده‌های خود با آنان همکاری کند و تعامل داشته باشد لذا نمی‌توان انتخابات هفتم اسفند را به معنای باز شدن تمامی راه‌ها برای دولت در نظر گرفت.

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در توضیحی متفاوت تعریف جدیدتری از سایرین مطرح کرده و اساسا اعتقاد بر آن دارد که دولت نباید فقط مجلس را محل حل بحران و مشکلات بداند فلذا نمی‌توان بر اساس آنکه مجلس ضد دولت است یا حامی دولت مشکلات دولت برطرف شده است یا خیر.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان