تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ به بهانه خلق شگفتی دیگری توسط شورای نگهبان

شورای نگهبان پاسخگوی افکار عمومی باشد

فردی توسط شورای نگهبان تایید می شود.مردم هم به او رای می دهند.پس از انتخاب، توسط شورای نگهبان، رد صلاحیت می شود.نظر مردم، باطل می شود.فرد منتخب که رد صلاحیت شده است باید به نهادی که او را تایید و سپس رد کرده است شکایت کند در حالیکه می داند شکایتش به سرنوشت دیگر شکایات دچار می شود. نهاد مافوقی هم نیست که به فریادش برسد.
رویداد۲۴- به نظر می رسد یکی از مطالب طنز منتشره در ایام پس از انتخابات هفتم اسفند، رنگ واقعیت به خود گرفته است.

پس از پیروزی لیست امید در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مطلب طنزی در شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه « زین پس شورای نگهبان، پس از انتخابات و مشخص شدن نتایج، اقدام به رد و تایید صلاحیت می کند»

در روزهای گذشته، خبری منتشر شده است که یکی از منتخبین شهر اصفهان برای مجلس شورای اسلامی با حدود دویست هزار رای، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده است.

بدین مفهوم که تایید صلاحیتی که مردم انجام دادند ابطال می شود و بی اعتنا به نظر مردمی که به نظر شورای نگهبان اعتماد کرده اند فرد منتخب از لیست خارج می شود.

نکته جالب تر آنست که امکان اعتراض به نهاد شورای نگهبان و شکایت از این نهاد هم وجود ندارد.اگر مروری کوتاه بر انتخابات اخیر داشته باشیم چنین موضوعی بیشتر نمایان می شود.

۱-  افراد داوطلب بسیاری ثبت نام کردند و به اتهام عدم التزام عملی به اسلام، عدم التزام عملی به قانون اساسی و عدم التزام به ولایت فقیه ردصلاحیت شدند.

بسیاری از آنان، شکایت داشتند اما باید شکایت خود را به نزد نهادی می بردند که خودش چنین اتهامی را وارد کرده است.

شکایت هم کردند اما امکان اثبات الترامات فوق برای آنها مهیا نشد لذا بدون وجود فریادرس،بار دیگر رد صلاحیت شدند.

۲- افرادی توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.برخی از آنها، فیلم تبلیغاتی هم آماده نمودند و سپس رد صلاحیت شدند.برخی در میانه های تبلیغات انتخابات، رد صلاحیت شدند.برخی در ایام تبلیغات، در برزخ رد یا تایید صلاحیت بودند.

همگی هم از شورای نگهبان، شکایت داشتند ولی چون ناظر، مجری و قاضی، یکی بود شکایت آنان، وارد دانسته نشد.

۳- دلیل رد صلاحیت برخی از افراد را عدم حضور در آزمون خبرگان اعلام کردند ولی تعداد نه نفر از داوطلبان را با شرایط مساوی و بدون حضور در آزمون، تایید نمودند.

احراز نشدگان از شورای نگهبان شکایت کردند ولی شورای نگهبان که اجتهاد آنان را با وجود شهادت کم نظیر مراجع بسیاری، احراز نکرده بود و شرط احراز را آزمون بیان کرده بود و در عین حال، اجتهاد دیگران را بدون آزمون تایید کرده بود به شکایت آنان رسیدگی نکرد و آن را وارد ندانست.

۴- سخنگوی شورای نگهبان از اجرایی نشدن نظارت استصوابی در انتخابات خبرگان به دلیل اعمال نظر دبیر شورای نگهبان خبر داد و رهبری انقلاب، نظارت استصوابی را حق الناس دانستند. حق الناس رعایت نشد و افراد بسیاری هم شکایت داشتند اما شورای نگهبان، شکایات را وارد ندانست.

۵- فردی توسط شورای نگهبان تایید می شود.مردم هم به او رای می دهند.پس از انتخاب، توسط شورای نگهبان، رد صلاحیت می شود.نظر مردم، باطل می شود.فرد منتخب که رد صلاحیت شده است باید به نهادی که او را تایید و سپس رد کرده است شکایت کند در حالیکه می داند شکایتش به سرنوشت دیگر شکایات دچار می شود. نهاد مافوقی هم نیست که به فریادش برسد.

۶- اعلام می شود با توجه به رد صلاحیت نفر منتخب، مردم باید در انتخابات میان دوره ای که در سال96 برگزار می شود  شخص جایگزین را انتخاب کنند.

معترضین می گویند اگر هنوز انتخابات، تایید نشده است پس نفر بعدی در انتخابات هفتم اسفند باید جایگزین شود که بیش از 25 درصد آرا را کسب کرده است.اعلام می شود نه.لذا معترضین شکایت دارند.باید به شورای نگهبان شکایت کنند اما می دانند که شورای نگهبان که چنین حکمی داده است شکایت آنان را وارد نمی داند.

آقایان شورای نگهبان، خالق خالقی ها و صاحبان نظام و انقلاب را فراموش نکنید

گویا باید جمله ای از بیانات امام خمینی(ره) را یادآور شویم که فرمودند: «در ایران اسلامی،مردم تصمیم‏ گیران نهایى تمامى مسائلند.»(صحیفه امام خمینی/ج16/ص266) بی اعتنایی به نظر مردم و سرخورده کردن آنان و همچنین ایجاد فضایی که در اذهان مردم، این شائبه ایجاد شود که نظر و رای آنان، تشریفاتی است و افراد خاصی، تصمیم گیر نهایی هستند برای نظام و مملکت، نتایج بدی را به دنبال خواهد داشت.

از اینرو پاسخگوی دقیق و شفاف به افکار عمومی یک اولویت است و آقایان می بایست متوجه بازتاب اقدامات خود باشند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان