تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

مهمترین اقدامات وزارت دفاع در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم

بخشی از مهمترین اقدامات وزارت دفاع در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم در بخش‌های مختلف منتشر شد.

رویداد۲۴-بخشی از مهمترین اقدامات وزارت دفاع در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم در بخش‌های مختلف منتشر شد.برنامه ۴ ساله وزارت دفاع در راستای تقویت قدرت و بنیه دفاعی تدوین و به تصویب مقام معظم رهبری رسید در این برنامه ارتقاء سلامت نظام اداری، توجه به حفاظت از محیط زیست در برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها، اولویت واگذاری فعالیت‌ها به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی، پیشرفته‌کردن و استفاده از فناوری‌های نو در تجهیزات دفاعی و نظامی، حرکت به سمت صادراتی کردن محصولات صنایع دفاعی، برون‌سپاری فعالیت‌های قابل واگذاری مرتبط با صنایع دفاعی، توجه به دیپلماسی دفاعی مبتنی بر همکاری‌های امنیتی و نظامی منطقه‌ای و پایین آوردن سطح تهدید‌ها با همکاری وزارت امور خارجه، اصلاح ساختار مالی صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح و ... مورد توجه قرار گرفته است.

در گزارش زیر به گوشه‌ای از مهمترین اقدامات وزارت دفاع در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم در بخش‌های مختلف پرداخته شده است:

حوزه صنعت دفاعی با تاکید بر تقویت بنیه دفاعی

۱)رونمایی از سامانه پیشرفته راداری "آفاق"

در راستای تقویت بینه دفاعی برنامه‌های ویژه‌ای در وزارت دفاع در دستور کار قرار گرفت که در نخستین گام با حضور وزیر دفاع از سامانه پیشرفته راداری "آفاق" رونمای شد.

سامانه ‌پیشرفته راداری "آفاق" قابلیت رصد شناورها تا برد ۲۰۰ کیلومتر را دارد و میتواند اهداف هو‌ای را نیز شکار کند. قابلیت تحرک‌پذیری مناسب و برخورداری از توانمندیهای ضدجنگ الکترونیک  از دیگر ویژگیهای این سامانه راداری پیشرفته بوده و میتواند همزمان ۱۰۰ هدف شناوری ر‌ا مورد پایش  و ردگیری قرار دهد و میتواند در مراقبت و گشت ساحلی نیروی انتظامی کاربرد و نقش برجسته‌ای داشته باشد.

۲)تحویل‌دهی ۱۲ فروند شناور تندرو گلف ۲۵ فوت

این شناورها به دست توانای متخصصان افتخارآفرین وزارت دفاع درصنایع دریایی وزارت دفاع تولید شده ‌و با توجه به پیشرفت‌های فناورانه صنعت بومی در حوزه دریایی، این شناورهای تندرو، قابلیت انجام ماموریت های متنوع در عرصه دریایی را دارا هستند.

۳)رونمایی از نسل جدید باتری‌های استارتر

نسل جدید باتری‌های استارتر به همت سازمان توسعه منابع انرژی رونمایی شد‌  که مورد مصرف خودروهای سنگین است و این اولین نسل است که نیاز به نگهداری و مراقبت ندارد و در سه ظرفیت ذخیره سازی ۱۵۰، ۱۷۰ و ۲۰۰ آمپر ساعت کاربرد دارد.

۴)آماده‌شدن تانک کرار برای تحویل به نیروهای مسلح‌

تانک کرار ‌که در صنایع زرهی بنی هاشم دورود وابسته به سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع ساخته شده آماده تحویل به یگان‌های نیروهای مسلح شده است.

گام بلند وزارت دفاع در دیپلماسی دفاعی

امیر حاتمی در دولت دوازدهم برای پیشبرد اهداف و گسترش روابط دفاعی با سایر کشورها، برنامه های ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است که از آن جمله :

۱)برگزاری  کمیسیون مشترک ایران ـ آذربایجان در نخستین گام

نخستین ‌نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با هدف ایجاد و تحکیم همکاری‌های مشترک و ارتقاء هر چه بیشتر مناسبات دفاعی و نظامی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد.

هیئتی عالیرتبه از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حضور در نشست‌های کمیسیون مشترک، با سپهبد ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار و برگزاری نخستین کمیسیون مشترک و تهیه نقشه راه همکاری‌ها در بخش نظامی و دفاعی را سبب تقویت هر چه بیشتر مناسبات دو کشور همسایه و دوست دانستند. تحکیم روابط دوستی و برادری میان دو ملت جمهوری اسلامی ایران و کشور آذربایجان، احترام به تمامیت ارضی، تقویت حسن همجواری کشورهای منطقه و بهره گیری جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌ها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه از دیگر مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان نیروهایمسلح جمهوری اسلامی ایران  با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان بود.

۲)مذاکره وزرای دفاع ایران و روسیه

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه در گفتگوی تلفنی، آخرین وضعیت روابط و همکاری های دفاعی دو کشور، تحولات منطقه ای ،بین المللی و مبارزه با تروریسم را مورد تبادل نظر قرار دادند.

امیر حاتمی در این گفتگوی تلفنی با بیان اینکه توسعه همکاری‌های دفاعی فی ما بین جایگاه ویژه‌ای در دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران دارد گفت : بالا بردن قدرت و توان دفاعی دو کشور جهت تحکیم امنیت و آرامش در محیط پیرامونی، منطقه‌ای و بین المللی از اولویت‌های مهم همکاری‌های تهران ـ مسکو به شمار میرود. در پایان این گفت‌و‌گو وزرای دفاع دو کشور بر استمرار هماهنگی‌ها در مبارزه علیه خشونت، تروریسم  و افراطی‌گری در منطقه و جهان تأکید کردند.

۳)دیدار با فرمانده نیروی هوایی ارتش عمان‌

فرمانده نیروی هوایی ارتش عمان با حضور در محل وزارت دفاع کشورمان با امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه گفت‌و‌گو کرد که در این دیدار، دو طرف با توجه به سوابق تاریخی، دوستی و مشترکات فرهنگی از سطح روابط فی ما بین در حوزه‌های مختلف ابراز رضایت و آن را در راستای تأمین منافع دو کشور و امنیت منطقه قلمداد کردند.

۴)دیدار سفیر ترکیه در ایران با وزیر دفاع

هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران در محل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران پیرامون همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد.

۵)مذاکره  وزرای دفاع ایران و سوریه

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و وزیر دفاع جمهوری سوریه در گفت وگوی تلفنی ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و تحولات سوریه، بر همکاری و تلاش بیشتر برای نابودی تروریست‌ها تاکید کردند.

۶)مذاکره وزرای دفاع ایران و عراق و بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی تلفنی با وزیر دفاع جمهوری عراق آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی را بررسی و بر همکاری و تلاش بیشتر برای نابودی کامل تروریست‌ها تاکید کرد.

۷)دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه با وزیر دفاع

ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه با حضور در محل وزارت دفاع کشورمان با امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه ، منطقه‌ای و بین المللی گفت‌و‌گو کرد.

۸) دیدار  و گفت‌وگوی امیرسرتیپ حاتمی با فرمانده ارتش پاکستان

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران-پاکستان در راستای حفظ و تقویت بنیه دفاعی دو کشور گفت: احترام به تمامیت ارضی، یکپارچگی و حاکمیت ملی کشورهای منطقه از اصول ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و بر این اساس امنیت پاکستان را امنیت خودمان میدانیم. امیر سرتیپ حاتمی در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین المللی، حضور ژنرال قمرجاوید باجوا در تهران را تحکیم بخش ثبات، امنیت و توسعه روابط دوجانبه عنوان کرد.

۹)    موضع قاطع در برابر بازدید از مراکز نظامی

وزیر دفاع در واکنش به صحبت‌های نماینده آمریکا تاکید کرد: نیکی هیلی درسطح طرح ادعای امکان بازدید از مراکزنظامی ایران نیست.

وزیردفاع همچنین درواکنش به اقدام دشمنان برای تجزیه کردستان عراق اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی و تجزیه کشورهای منطقه مخالف است.

۱۰)نشست وزیر دفاع با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با وزیر دفاع، مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در این جلسه با بررسی آخرین دستاوردهای وزرات دفاع، بر افزایش توان دفاعی کشور باتوجه به تهدیدات دشمنان ایران اسلامی تاکید شد.

حمایت‌های همه‌جانبه‌‌ از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در حوزه‌های پدافندی، موشکی و دریایی و مرزبانی و سایر حوزه‌های حائز اهمیت مهمترین اولویت و برنامه امیر حاتمی در ۱۰۰ روز گذشته بوده است.

پشتیبانی و تقویت  همه جانبه نیروهای مسلح

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دیدار و گفت‌وگو با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، سرلشکر صفوی دستیار فرمانده معظم کل قوا، فرمانده هوافضای سپاه و سایر فرماندهان و مسئولین ارشد نیروهای مسلح با تاکید بر تلاش‌های همه‌جانبه وزارت دفاع در پشتیبانی از نیروهای مسلح ‌گفت: ما در امتداد تلاش‌های گذشته، تمام همت و ظرفیت‌های تعیین‌کننده خود برای تعمیق و توسعه توانمندییهای دفاعی نیروهای مسلح در زمینه سامانه‌ها و تجهیزات مدرن و راهبردی را به کار خواهیم گرفت.

بخشی از اقدامات در حوزه خدمات اجتماعی و فرهنگی

۱) توجه ویژه به معیشت کارکنان نیروهای مسلح به ویژه بازنشستگان‌

وزارت دفاع به موضوع معیشت نیروهای مسلح توجه ویژه‌ای داشته و آنچه که مسلم است در فضای مجلس و دولت نسبت به معیشت کارکنان نیروهای مسلح و مردم توجه ویژه‌ای وجود دارد و امیر حاتمی نیز در مدت ۱۰۰ روز گذشته در نشست‌ها و جلسات متعدد تلاش داشته قانون در مورد معیشت کارکنان نیروهای مسلح به ویژه در مورد بازنشستگان اجرا شود.

در همین راستا نشست مشترک رئیس مجلس شورای اسلامی با امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان ذی‌ربط ‌به منظور بررسی تعاملات فی مابین نیروهای مسلح برگزار شد.

‌  ۲) توجه ویژه به صادرات به عنوان عنصری تعیین‌کننده در وزارت دفاع

هدف اصلی وزارت دفاع تأمین نیازهای داخلی و قطع وابستگی در امر مهم تسلیحات و تجهیزات دفاعی است اما آنجایی که لازم باشد برای افزایش ضریب امنیتی منطقه و صادرات هم انجام می‌دهد.

در طول ۱۰۰ روز گذشته نیز این وزارتخانه در امر صادرات اقدامات قابل توجهی انجام داده است به طوری که سازمان صنایع الکترونیک ایران  وابسته به وزارت دفاع توانست در جشنواره صادرات کشور رتبه برتر را به دست بیاورد.

۳) توجه به حوزه تامین اجتماعی و خدماتی نیروهای مسلح

افزایش سقف خرید اعتباری خانوار نیروهای مسلح در بخش‌های سوپری و مواد غذایی و تعمیم آن به کلیه نیروهای مسلح، افزایش خرید اقساطی خانوار نیروهای مسلح ‌جهت خرید کالاهای سرمایه‌ای و با دوام (لوازم خانگی) و تعمیم آن به کلیه نیروهای مسلح، اجرای طرح ویژه فروش خودروی اقساطی، افتتاح فروشگاه‌های بازسازی شده به صورت اساسی در سطح کشور،  تسریع در راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک ساتا در کل کشور به منظور تسریع و تسهیل ارائه خدمات صدور، تعویض، تمدید دفترچه خدمات درمانی، صدور فیش حقوق بازنشستگان و ...، پیگیری ویژه برای حل مشکلات سازمان خدمات درمانی با مراکز درمانی طرف قرارداد ، بازنگری در تعرفه‌ها به طور جدی مود توجه بوده است که رضایت کارکنان و خانواده های نیروهای مسلح را در پی داشته است.

۴)تحقق اقتصاد مقاومتی در ودجا

امیر حاتمی در همایش مدیران ارشد وزارت دفاع طی سخنان مبسوطی با تشریح سیاست‌ها، اهداف و اولویت‌های این وزارتخانه، از اقتصاد مقاومتی بعنوان محور و جهت گیری  اصلی فعالیت‌ها و اقدامات وزارت دفاع وصنایع دفاعی وابسته یاد کرد و گفت:در این زمینه سیاست های ۱۰ گانه اعلامی مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) پیرامون اقتصاد مقاومتی مبنای حرکت ما در این مسیر است.

در همین راستا کشتارگاه تمام اتوماتیک طیور مزرعه نمونه سازمان اتکا  وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد. این کشتارگاه با ظرفیت کشتار ۴ هزار قطعه درساعت و با ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه راه اندازی شد.

۵)دعوت وزارت دفاع برای حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع شهید حججی

در پی شهادت شهید محسن حججی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با صدور اطلاعیه‌ای ‌‌از ملت همیشه در صحنه، آگاه و شهیدپرور کشورمان به ویژه مردم مومن و انقلابی تهران بزرگ برای حضور باشکوه و حماسی در مراسم تشییع پیکر شهید عزیز محسن حججی دعوت کرد. همچنین وزیر دفاع در معیت فرمانده معظم کل قوا و فرماندهان نیروهای مسلح در مسجد امام حسین  ( ع ) بر سر پیکر شهید حججی حضور یافتند و یاد و خاطره این شهید بزرگوار را گرامی داشتند.

۶)تاکید وزیر دفاع بر امداد رسانی فوری به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه

در پی وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه، امیر وزیردفاع به مسئولین ارشد وزارتخانه دستور داد باتمام امکانات برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان تلاش کنند.

با دستور وزیر دفاع، ۳۰۰ کانکس از طرف وزارت دفاع به مناطق زلزله زده اهدا شد و بعد از وقوع زلزله، قرارگاه مهندسی و مرکزمین زدایی مستقر در قصرشیرین به همراه تعداد ۱۰ دستگاه لودر و بیل مکانیکی، ۱۱ دستگاه آمبولانس و ۴۰ نیروی مهندسی و بهیار به سرپل ذهاب اعزام شدند.

همچنین وزارت دفاع ۱۵ تریلی و ۶ کامیون به وزن تقریبی ۴۰۰ تن شامل اقلام خوراکی، پتو، چادر و دیگر لوازم مصرفی و بهداشتی برای زلزله زدگان ارسال کرده است و امداد رسانی همچنان ادامه دارد .

۷)برپایی موکب عاشورائیان در مرز مهران جهت ارائه خدمات به زائران اربعین

با دستور وزیر دفاع موکب عاشورائیان وزارت دفاع در راستای خدمت رسانی به زائران اربعین در مرز مهران برپا شد و علاوه بر ارائه خدمات فرهنگی، ۱۵۰ هزاربسته پذیرایی در بین زائران توزیع کرده است.

۸)تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان با محوریت وزیر دفاع

امیر سرتیپ امیر حاتمی در جریان سفر یک روزه خود به استان زنجان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان حضور یافت و با اشاره به اینکه در ۴ ساله دولت دوازدهم، باید اقدامات موثری در راستای توسعه اقتصادی کشور انجام داد، گفت: اقتصاد مقاومتی به این معناست که باید اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را در مقابل فشارهایی از جمله تحریم، محرومیت و خصومت های دشمنان، مقاوم سازی نمود تا بدین ترتیب، رشد و تعالی کشور تضمین شود و مردم زندگی مناسبی در شان نظام اسلامی داشته باشند.

۹)حضور در مراسم دانش آموختگی دانشکده افسری ارتش در معیت فرمانده معظم کل قوا

مراسم مشترک دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش، با حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر دفاع و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام علی(ع) برگزار شد.

۱۰)بازدید وزیر دفاع از انجمن خیریه مهرانه زنجان

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان سفر یک ‌روزه خود به استان زنجان، با حضور در انجمن خیریه مهرانه، از این مرکز بازدید کرد

امیر سرتیپ امیر حاتمی در این بازدید به همراه استاندار زنجان، اعضای هیئت ‌مدیره و مدیر عامل انجمن از بخش‌های مختلف آن از جمله کلینیک رادیوتراپی، پرتو درمانی، شیمی ‌درمانی و سالن همایش این مرکز بازدید کردند.

۱۱)حضور وزیر دفاع در مراسم تشییع پیکر شهید گمنام در ایزایران

همزمان با ایام شهادت امام جواد الائمه(ع) و امام محمد باقر(ع)؛ پیکر پاک و نورانی شهید گمنام دفاع مقدس در مجتمع ایزایران با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و عموم مردم تهران برگزار و پیکر مطهر شهید به سمت مجتمع ایزایران روی دستان مردم تشییع شد.

۱۲)حضور وزیر دفاع در همایش بزرگداشت شهدای مدافع حرم

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش بزرگداشت شهدای مدافع حرم که در مصلی امام خمینی (ره)تهران برگزار شد، ضمن تبریک شکست و زوال گروه تروریستی و جنایتکار داعش به همه رزمندگان محور مقاومت و رهبری اظهار داشت: ما نظامی‌ها موقعی که عملیاتی به پایان میرسد، میدانیم مراحل بعدی کار ادامه دارد و تا دشمن هست، جهاد ادامه دارد.

در این مراسم از خانواده شهدای مدافع حرم با حضور وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح تجلیل شد.

۱۳)حضور در همایش مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در همایش مهارت آموزی کارکنان نیروهای مسلح به تبیین راهکارهای ارتقائ منزلت سربازان نیروهای مسلح پرداخت و طی سخنانی گفت: نیروهای مسلح در ساخت شخصیت، فکر و اندیشه سربازان وظیفه سهم بسزایی دارند.

۱۴)حضور در برنامه‌های مختلف و متعدد رسانه ملی جهت تبیین جایگاه صنعت دفاعی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، گفت و گو ی زنده بخش خبری ساعت ۱۴ و شبکه العالم و ... ضمن تبیین جایگاه صنعت دفاعی، مهمترین برنامه های وزارت دفاع برای تقویت بینه دفاعی کشور را تشریح کرد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان