تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
فارن پالیسی:

آیا اروپا برای مقابله با داعش از مرزهای بروکراتیک عبور می کند؟

حملات بروکسل بار دیگر با دیوار بروکراتیکی که آژانس های اطلاعاتی اروپا را از تشریک اطلاعات در مورد تهدیدات تروریستی باز می دارند، برخورد کرده است.
رویداد24- حملات بروکسل بار دیگر با دیوار بروکراتیکی که آژانس های اطلاعاتی اروپا را از تشریک اطلاعات در مورد تهدیدات تروریستی باز می دارند، برخورد کرده است.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از فارن پالیسی، مقامات فرانسه، بلژیک و آلمان در یک جریان 72 ساعته مجموعه ای از حملات و بازداشت ها را به اجرا گذاشتند تا مانع از آنچه به زعم شان یک حمله تروریستی قریب الوقوع در پاریس و تشدید یک قتل عام سازماندهی شده در پاریس و بروکسل بوده، شوند.

با گذشت هر یک روز، بازرسان اروپایی گره هایی از یک شبکه ترور که به داعش مربوط می شود و به دنبال به راه انداختن حمام خون در اروپا است را کشف کرده اند. اما این شبکه از مرزهای باز اروپا سود جسته و از شکاف های بروکراتیک میان آژانس های گوناگون پلیسی و جاسوسی که در تلاش برای ردیابی آن است، بهره برده است.

در فرانسه، مقامات اطلاعات داخلی روز پنج شنبه به خانه ای در آرژانتوی حمله کرده و مردی را که مشکوک به توطئه برای حمله به پایتخت بود را دستگیر کردند. در بلژیک، پلیس روز جمعه فرد مشکوکی را دستگیر کرد که باور داشت به حمله هفته گذشته در بروکسل که منجر به مرگ 31 نفر شد، ارتباط داشته است. در آلمان نیز پلیس دو مرد را بازداشت کرد که متن پیامک هایشان آنها را به افراطیون بمبگذاری بروکسل مربوط می کرد.

عملیات های سریع پلیس در این سه کشور و تعقیب جنایتکاران در سراسر این قاره برای به دام انداختن مظنونین طی هفته گذشته نشان می دهد که سازمان های اطلاعاتی اروپایی تا چه اندازه نیازمند جریان روان انتقال اطلاعات هستند تا از این طریق شبکه عنکبوتی تروریستی را شناسایی کنند.

اما با وجود مجموعه ای از حملات که طی 15 سال گذشته به وقوع پیوسته، این سطح از همکاری و هماهنگی در تلاش برای مقابله با تروریسم اغلب در اتحادیه اروپا وجود نداشته است.

آنگوس کینگ، سناتور آمریکایی که هفته گذشته در جمع هیات نمایندگی از کمیته اطلاعات سنا با مقامات پاریس و بروکسل دیدار کرده بود گفت: «اطلاعات و امنیت و سرویس های اجرای قانون آنها، به انبار سپرده شده است.»

وی به فارن پالیسی گفت نگرانی اش از این است که سیاست ها و رقابت های تعرفه ای نه تنها مانع از جریان یافتن اطلاعات میان 28 کشور عضو اتحادیه اروپا شود، بلکه جریان اطلاعات در داخل این کشورها را نیز متوقف کند- همان شرایطی که پیش از حادثه 11 سپتامبر آمریکا میان سیا و اف بی آی حاکم بود.

وی در ادامه افزود: «بروکسل حتی اطلاعات را در داخل کشور نیز ارائه نمی کند. اروپاییان در همان نقطه ای قرار دارند که ما پیش از 11 سپتامبر قرار داشتیم.»

رهبران سیاسی اروپا بارها در مورد این مشکل هشدار داده اند. پس از بمبگذاری 2004 در مادرید که منجر به کشته شدن 192 نفر شد، پس از حملات هفتم جولای 2005 در لندن که 52 کشته بر جای گذاشت و پس از کشتار نوامبر گذشته در پاریس که 130 نفر در آن جان باختند، مقامات این قاره خواستار اقدامات قاطعانه شدند تا اطمینان حاصل شود که پلیس، سازمان اطلاعات و آژانس های مختلف برای مقابله با افراط گرایان اطلاعات را به خوبی مبادله می کنند.

اما با وجود آنکه اصلاحاتی صورت گرفت و فرآینده های محدودی به اجرا درآمد، شکاف ها در بخش اطلاعاتی همچنان باقی مانده است.
 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان