تاریخ انتشار: ۲۳:۰۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴
حسین کنعانی مقدم در گفتگو با رویداد24:

تندروها در مسیر ولایت نیستند

به نظر من، این گونه سخن گفتن با اخلاق اسلامی و سیاسی مغایرت دارد و همانطور که پیشتر گفتم استفاده و به کار بردن چنین الفاظی عنوان مجرمانه دارد به دلیل اینکه جریان تندرو و رادیکال اصلاح‌طلبان را جاسوس، فتنه گر و نفوذی صدا می‌زنند و این موضوع باعث می‌شود تا امنیت و نظم عمومی کشور مختل شود.
رویداد24: حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز ایران طی گفتگویی با رویدا24 درباره اتهامات و توهین‌های جریان تندرو و افراطی به اصلاح‌طلبان می گوید:
دلیل تندروی برخی از نیروهای سیاسی چیست؟
برخی از جریان‌های سیاسی برای اثبات خودشان نفی دیگران را سر لوحه خود قرار داده اند در حالی‌که گروه‌های سیاسی رقیب یکدیگر هستند و در مقابل همدیگر قرار ندارند و اینکه برخی از اشخاص، جریان‌های سیاسی، گروه‌ها و اشخاص سیاسی مقابل را با الفاظی از قبیل نفوذی، فتنه گر و... خطاب کنند خلاف اخلاق سیاسی رفتار کرده اند و من با این منش و شیوه این افراد مخالف هستم. به دلیل اینکه رفتارهای آن‌ها چیزی جز نفی دیگران و اثابت خود نیست. به عقیده من، به کار بردن چنین الفاظی می‌تواند رفتار و اقدامی مجرمانه در بر داشته باشد و همانطور که گفتم این مساله نشان دهنده کینه ورزی نسبت به اصلاح‌طلبان و اشخاص سیاسی دیگر خواهد بود.
اتهاماتی که به برخی از چهره ها وارد می شود ریشه در چه مسائلی دارد؟
متاسفانه عده ای به دلیل ضعف سیاسی و عدم رقابت با جریان سیاسی اصلاحات این گونه اظهارات و اتهامات را مطرح می‌کنند. بنابراین این افراد و جریان‌های سیاسی برای از صحنه خارج کردن جریان و اشخاصی سیاسی همچون اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز تخریب نداشته و ندارند. به نظر من، این گونه سخن گفتن با اخلاق اسلامی و سیاسی مغایرت دارد و همانطور که پیشتر گفتم استفاده و به کار بردن چنین الفاظی عنوان مجرمانه دارد به دلیل اینکه جریان تندرو و رادیکال اصلاح‌طلبان را جاسوس، فتنه گر و نفوذی صدا می‌زنند و این موضوع باعث می‌شود تا امنیت و نظم عمومی کشور مختل شود. اگر چنین اتهاماتی هم صحت داشته باشد مرجع اثبات این ادعاها با قوه قضاییه و دستگاه امنیتی خواهد بود نه افراد و جریان‌های سیاسی. جالب اینجاست این اشخاص خودشان را ولایت دار می‌دانند و گویی صحبت می‌کنند که فقط و فقط حضرت امام، ولایت فقیه و نظام به آن‌ها تعلق دارد. در حالی‌که اشخاص و گروه‌هایی که خودشان را ولایت‌مدار می‌دانند باید دو خصلت یا ویژگی مهمی را مبنی بر عقلانیت و قانون‌گرا را خصوصیات رفتاری خودشان داشته باشند. به این معنا که نمی‌توان گفت ما فقط اصولگرایان دارای عقلانیت یا اصولگرایان قانون مدار را قبول داریم.
بنظر شما چه برخوردی باید با این تندروی ها صورت بگیرد؟
به عقیده من، نباید بر اساس احساس و هیجانات رفتار و عملی را مرتکب شویم. بنابراین افرادی که قانون گرا هستند، اما عقلانیت ندارند در مسیر ولایت حرکت نمی‌کنند. مسئولان و سازمان‌هایی از جمله؛ وزارت کشور، نیروی انتظامی و امنیتی در کشور دارای مسئولیت هستند تا فضای ایران را برای انتخابات آماده کنند و مسلما چنین فضایی با برقراری سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها و...  میسر خواهد بود، اما من به شخصه امیدوار هستم تا مسئولان ذی‌ربط با افراد و گروه‌های خودسر و اشخاصی که قانون را زیر پا می‌گذارند، مقابله و برخورد کنند. بنابراین سازمان‌های مربوطه باید پاسخگوی اقدامات خودسرها باشند به دلیل اینکه اگر هر گروه یا جریانی طبق میل خودش رفتار کند که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. متاسفانه رفتارهای این چنین در جامعه اثرات منفی بر جای گذاشته است و همیشه جریان‌هایی که می‌خواهند در بین مردم خودشان را مطرح کنند از ملت چیزی جز بدبینی و انزجار ندیده اند. در بین اصلاح‌طلبان، افرادی وجود دارند که از اصولگرایان، اصولگراتر و مذهبی تر-  در بین اصولگرایان، اشخاصی حضور دارند که از اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلب تر هستند. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان