تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴؛

نمایندگان مجلس پیگیر رفع فیلتر تلگرام هستند/ سازمان زندان‌ها باید پاسخگوی مرگ سینا قنبری باشد

پروانه سلحشوری، عضوکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی راه به جایی نمی‌برد زیرا بسیاری از اقشار جامعه خصوصا زنان، از طریق تلگرام کسب درآمد می‎کردند که اگر فیلترینگ تلگرام ادامه داشته باشد، نه تنها وزیر ارتباطات، بلکه شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی هم باید پاسخگوی این موضوع باشند.
نمایندگان مجلس پیگیر رفع فیلتر تلگرام هستند/ سازمان زندان‌ها باید پاسخگوی مرگ سینا قنبری باشد
رویداد۲۴-پروانه سلحشوری، عضوکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر این عقیده است که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی راه به جایی نمی‌برد زیرا بسیاری از اقشار جامعه خصوصا زنان، از طریق تلگرام کسب درآمد می‎کردند که اگر فیلترینگ تلگرام ادامه داشته باشد، نه تنها وزیر ارتباطات، بلکه شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی هم باید پاسخگوی این موضوع باشند. 

اعتراضات مردمی، فیلترینگ تلگرام، بازداشت مردم و دانشجویان و در نهایت اعلام خبر کشته شدن تعدادی از بازداشت شدگان حوادث اخیر در زندان، چند سرفصل مهم خبری این روزها هستند. اتفاقاتی که خواسته یا ناخواسته کشور را تحت‎تاثیر خود قرار داد.   

در دو هفته گذشته، کشور صحنه اعتراضات مردمی بود. پس از این حوادث بود که شورای عالی امنیت ملی کشور تصمیم گرفت تا استفاده از دو شبکه اجتماعی «تلگرام» و «اینستاگرام» را که معتقد بودند مروج خشونت و عامل انحراف اعتراضات مردمی هستند را برای مدتی محدود و فیلتر کنند. این اعتراضات سرانجام با دخالت نیروهای انتظامی و بازداشت تعدادی از معترضین که در میان آنها بودند افرادی که از فضای اعتراضات به حق مردم سوء استفاده می‎کردند نیز پایان یافت.

بازداشت‎ها که عمدتا از میان دانشجویان و جوانان بودند، بازتاب وسیعی داشت و بسیاری از مسئولان مربوطه از همان ابتدا، وعده دادند تا هرچه سریعتر، زمینه آزادی دانشجویان را فراهم کنند. نزدیک به ده روز از بازداشت دانشجویان و جوانان و فیلتر شدن تلگرام می‌گذرد. بسیاری از کسب‌ و کارهایی که از طریق تلگرام و برای امرار معاش صورت می‌گرفت به حالت تعلیق درآمده و و وضعیت بسیاری از دانشجویان و بازداشت شدگان نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین وضعیت فیلترینگ تلگرام که بیش از ده روز از آن می‌گذرد، گفت: همانطور که می‌دانید و می‌‎بینید، برخی از مردم سعی کردند با نصب فیلترشکن وارد تلگرام شوند و از آن استفاده کنند. «فیلتر» هیچ‎گاه نتوانسته است کاری را از پیش ببرد، مگر می‌‌شود با فیلتر کردن برخی از شبکه‌های اجتماعی، مردم را از حضور در آن‌ها منع کرد.

سلحشوری با بیان اینکه با فیلتر کردن تلگرام بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی بلاتکلیف مانده‌اند، تصریح کرد: بسیاری از افراد جامعه از طریق تلگرام کسب درآمد می‌کردند، اکنون چه کسی پاسخگوی این افراد است؟ مگر می‌شود ارتباطات مردم را قطع کرد؟ به نظر من فیلترینگ اصلا راه کار مناسبی برای جلوگیری از بحران‌ها نیست. به طور مثال خود ما نمایندگان هم با فیلتر شدن تلگرام با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌ایم، از کانال‌های اطلاع رسانی‌مان تا مصاحبه‌ها و گزارش‌های که باید تایید و مطالعه شوند،‌ همه و همه متوقف شده است. این راه و روش اصلا صحیح و منصفانه نیست و باید سریعا یک راه‌کار مناسب اندیشیده شود.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری در خصوص مخالفت با فیلترینگ تلگرام، گفت: اگر فیلترینگ برداشته نشود ما نمایندگان حتما پیگیری و رایزنی‌های لازم را با وزیر ارتباطات و حتی آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، خواهیم داشت. زیرا باید توضیحات قانع کننده‌ای را در این مورد داشته باشند.

سلحشوری با بیان اینکه نمی‌شود تلگرام فیلتر بماند، تصریح کرد: در این بحبوحه بیکاری، مشکل اشتغال، وضعیت سخت معیشتی و ... برخی از افراد جامعه از همین شبکه‌ اجتماعی کسب درآمد می‌کردند، بسیاری از زنان صنایع دستی خود را از این راه به فروش می‎رساندند اما اکنون با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. بالاخره باید ملاحضه وضعیت مردم را هم کرد، نمی‌شود که بدون در نظر گرفتن شرایط مردم تصمیماتی را در جهت متضرر شدن آن‌ها اتخاذ کرد. تلگرام اگر ابعاد منفی داشته باشد، ابعاد مثبت فراوانی را هم دارد.

عضوکمیسیون فرهنگی با اشاره به مرگ «سیناقنبری» جوان 23 ساله بازداشتی اعتراضات اخیر مردمی در زندان اوین، گفت: صراحتا من اطلاعات دقیق و موثقی از این موضوع ندارم. در روزهای گذشته نیز هرچقدر تلاش کردم تا از منابعی که اطلاعات درست و دقیقی دارند این موضوع را پیگیری کنم، موفق نشدم. اکنون در فضای جامعه و رسانه دو شائبه در خصوص این جوان شکل گرفته است. یکی اینکه این جوان را در جمع آوری باند قاچاقچیان مواد مخدر گرفته‌اند و دیگری هم اینکه او از بازداشتیان حوادث اخیر است. نکته مهم و قابل تامل این است که مسئله این نیست که این جوان در کجا و در چه شرایطی بازداشت شده است، مهم این است که سازمان زندان‌ها در هر حالی باید حافظ جان این افراد باشد. حتی اگر افراد با اتهامات سیاسی هم بازداشت نشده باشند بازهم سازمان زندان‌ها مسئول این اتفاق است و باید پاسخگو باشد. 

سلحشوری ادامه داد: مسئولان مربوطه حتما پیگیر وضعیت سیناقنبری و سایر بازداشتی‌ها هستند تا شرایط کشور به حالت عادی برگردد و خدای ناکرده حوادثی مانند اتفاقات کهریزک رخ ندهد.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت سایر دانشجویان بازداشت شده در حوادث اخیر، تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان بازداشتی طی روزهای اخیر آزاد شده‌اند. من با منابع موثقی که صحبت کردم، اطلاع دادند طی چندروز آینده حتما سایر دانشجویان بازداشتی نیز آزاد خواهند شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
0
دروغ میگین یکهفتست یکی آشوب به پامیکنه بعدا این وسط مامردم باید منتظربمانیم وصل بشه برای کسایی که درتلگرام کارمیکردن ناراحتین وقتی ادم بخواد مطالب نیومده که این چند روزنرسیده چه باید بشه دلمون ترکید ازفیلترشکن هم استفاده نمیکنیم
نظرات شما
پیشخوان