تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی قوه قضاییه:

دو نفری که در اوین و اراک خودکشی کردند هر دو معتاد بودند/ ۲۵ نفر در اعتراضات اخیر در خیابان کشته شدند/جهانگیری هنوز آزاد نشده است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در هفته های اخیر شرارت های آمریکا و صهیونیست هایی را داشتیم که با پشتیبانی‌شان ، شرارت هایی را در کشور ایجاد کردند و فکر می کردند می توانند بر موج نارضایتی مردم سوار شوند.

رویداد۲۴- سخنگوی قوه قضاییه گفت: در هفته های اخیر شرارت های آمریکا و صهیونیست هایی را داشتیم که با پشتیبانی‌شان ، شرارت هایی را در کشور ایجاد کردند و فکر می کردند می توانند بر موج نارضایتی مردم سوار شوند.
 
 حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه ظهر امروز در صد و بیست و سومین نشست خبری خود گفت: مثل چنین روزهایی شاه خائن از کشور گریخت و هنوز صدای انقلابی مردم در گوشمان است.
 
در هفته های اخیر شرارت های آمریکا و صهیونیست هایی را داشتیم که با پشتیبانی‌شان ، شرارت هایی را در کشور ایجاد کردند و فکر می کردند می توانند بر موج نارضایتی مردم سوار شوند.
 
عواملی از خود را بین صفوف مردن قرستادند تا نا آرامی ایجاد کنند و عده ای احیاناً کشته شوند.
 
این نشان داد که کینه توزی آمریکا ادامع دارد و برای رسیدن به اهداف خود از هر ابزاری مثل فضای مجازی استفادع می کنند.
 
اما مردم متدین و انقلابی ما هوشیار هستند و وقتی فهمیدند نقشه دشمن است بلافاصله مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و در مدت کوتاهی در استانهای مختلف مقابل اغتششاگران ایستادند و اعلام کردند که ممکن است مشکلاتی باشد اما هیچ وقت در صف دشمن قرار نمی گیرند.
 
اتفاق دیگری که افتاد بی حیایی آمریکا بود که تحریم هایی را علیه شخصیت های نظام از جمله رییس قوه قضاییه اعمال کردند.
 
آمریکای فلک زده نمی داند مردم ما انقدر از دولتمردان آمریکا متنفرند که اگر به کسی چیزی گفته شود و تحریم شود در کارنامه او نمره مثبت ثبت می شود.
 
اگر مردم ما خوشحال نباشند از اینکه عده ای اسمشان در لیست تحریم ها قرار نگیرد نگرانی هم ندارند.
 
افرادی که تشکیلاتی در اغتشاشات دست داشتند باید شناسایی شوند/صدور ۶۲۲ قرار بازداشت تنها در سه روز
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: افراد مجرمی که به صورت تشکیلاتی در ایام اخیر دست به اغتشاش زدند باید شناسایی و دستگیر شوند.
 
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: در خصوص اغتشاشات اخیر که نقش و خمایت های دشمن بوز و توسط نیروهای انقلابی و اطلاعاتی در حال پیگیری است و کسانی که شناسایی شده اند و می شوند مجازات خواهند شد.
 
عده ای هم که یا برای مطالبات خود آمده بودند یا در صف دشمن نیودند و یا جوانی بوده که فریب خورده و حرفی زده اما پرچمی را یا مسجدی را آتش نزده و خسارتی را به بار نیاورده، حتما جدا شوند و اگر هم دستگیر شدند به زندان نبرند و برایشان سوءسابقه درست نکنند
 
افراد مجرمی که تشکیلاتی در این ایام دست به اغتشاش زدند باید شناسایی شوند.
 
وی افزود: به همه دادستان ها و نیروهای انتظامی تاکید شد که پالایش کنند و افراد بی گناه آزاد شوند برای همین در دو مرحله عده کثیری آزاد شدند.
 
تعدادی هم بودند که طبق گزارش اولیه و سازمان اطلاعات سپاه به عنوان مطلع و لیدر بازداشت شدند که در سه روز اول برای ٦٢٢ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد. از این تعداد هم عده ای آزاد شدند.
 
محسنی اژه‌ای گفت: مجموع بازداشتی های تهران در رابطه با اغتشاشات اخیر الان به ٥٥ نفر رسیده است. از کل کشور هم تا دیروز ٤٥٥ نفر بودند که احتمالا دیروز یا امروز بخشی آزاد شدند.
 
 
دو نفری که در اوین و اراک خودکشی کردند هر دو معتاد بودند
 
سخنگوی قوه قضاییه درخصوص خودکشی دو بازداشتی یکی در اوین و دیگری در اراک گفت: هر دو نفر معتاد بودند.
 
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: یک نفر در کلانتری اراک خودکشی کرده بود که معتاد بود.
 
وی ادامه داد: این فرد مواد مخدر هم همراه خودش داشت و هنوز به زندان معرفی نشده بود.
 
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: فرد دیگری هم در دستشویی زندان اوین خودکشی کرده که او هم حدودا ٢١ ساله بوده است.
 
اژه‌ای افزود: این فرد هم معتاد بوده و دانشجو هم نبوده و برای او هم پرونده تشکیل شده است.
 
وی تصریح کرد: این فرد همزمان با اغتشاشات دستگیر شده اما اینکه در اغتشاشات کاری می کرده چیزی ثابت نشده است.
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: مطلبی هم ادعا شد که نفر سوم و چهارمی هم خودکشی کردند که چنین چیزی صحت ندارد.
 
وی افزود: برخی از نیروها هم با ضد انقلاب درگیر و به شهادت رسیدند که در مجموع ٢٥ نفر از مردم و نیروهای خودی کشته شدند.
 
اژه‌ای گفت: البته این افراد با اسلحه پلیس و نیروهای داخلی کشته نشدند ٢ نفر همان پدر و پسری بودند که در ماشین کشته شدند که برای هر یک از آنها پرونده تشکیل شده است و برخی با سلاح گرم و برخی با سلاح سرد کشته شدند.
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: دشمن هم قصد داشته مثل فتنه ٨٨ کشته سازی کند.
 
 
دستگیری یک دوتابعیتی در حین عکسبرداری/ دانشجویان برای شرکت در امتحاناتشان آزاد 
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت:دستگیر شده خارجی در این ایام نداشتیم و تا جایی که پیگیری کردم یک دوتابعیتی داشتیم که این فرد در حال عکس برداری و فیلمبرداری دستگیر شد.
 
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: اگر یک دانشجو مجرم شد نباید انتظار داشت دانشجو تحت تعقیب قرار نگیرد پس عده ایی باید دست از فضا سازی بردارند. این حرف بدون منطق است.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمان امتحانات بود اعلام شد دانشجویان آزاد شوند بروند امتحان دهند اگر هم تحقیقات تکمیل نشده بود ترتیباتی اتخاذ شد که امتحان خود را بدهند تا به درس آنها لطمه ایی نخورد.
 
اژه‌ایی گفت: دستگیر شده خارجی در این ایام نداشتیم و تا جایی که پیگیری کردم یک دوتابعیتی داشتیم که این فرد در حال عکس برداری و فیلمبرداری دستگیر شد.
 
خبرنگاری گفت: جواد لاریجانی اعتراضات اخیر را به مسایل اقتصادی نسبت دادند اما روحانی مسایل غیراقتصادی را مطرح کرده اژه ای گفت: اینکه آن آقایان چه گفتند اطلاعی ندارم.
 
وی ادامه داد: اما اگر اعتراضی در چارچوب قانون باشد ایرادی ندارد، در کل اعتراضاتی که صورت گرفت بیشتر مسایل اقتصادی بوده است.
 
پرونده فوت هاشمی به قوه قضاییه نیامده است
 
اژه‌ای درخصوص اتهامات افراد دستگیر شده گفت: برخی افراد امنیتی و برخی اتهامشان اخلال در نظم عمومی و برخی علاوه بر اینها خسارت هم به کشور وارد کردند.
 
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید خانواده آیت الله هاشمی اعلام کردند که در آزمایش خون ایشان مقدار زیادی رادیواکتیو بوده پرونده به شورای عالی امنیت ملی رفته آیا به قوه هم پرونده رسیده است گفت: نه تا الان پرونده ای در این خصوص به قوه قضاییه نرسیده است.
 
اژه‌ای درخصوص اتهامات افراد دستگیر شده گفت: برخی افراد امنیتی و برخی اتهامشان اخلال در نظم عمومی و برخی علاوه بر اینها خسارت هم به کشور وارد کردند.
 
وی ادامه داد: به هر تقدیر اتهامات اینها مختالف است و بهشون تفهیم اتهام شده و به زندان رفته‌اند.
 
اژه‌ای افزود: افرادی که به صورت مجازی یا غیر مجازی در خارج از کشور اقدام به تشویق و تحریک افراد برای اغتشاشات می کردند قرار شده از طریق اینترپل تحت تعقیب قرار بگیرند.
 
وی در مورد آخرین وضعیت پرونده خاوری و اینکه آیا رایزنی برای بازگشت وی صورت گرفته، گفت: بیش از رایزنی صورت گرفته و ما بارها از کانال های مختلف اقدام کرده ایم تا ایشان را دستگیر کنند.
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: هنوز به رای دادگاه اعتراض نکرده و چون در خارج از کشور است فرصت اعتراضش بیشتر است.
 
معتقدیم اینترنت باید آزادتر و ارزان تر به دست مردم برسد/ فضای مجازی پر شده از مفسده ها
 
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که فضای مجازی رها شده است گفت: امروز فضای مجازی مفسده های امنیتی، اقتصادی ، اخلاقی به همراه دارد.
 
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه معاون قضایی دادستان اظهار کرده که ما به مسئولان وزارت ارتباطات درباره فضای مجازی تذکر داده بودیم، شما هم یک ضرب‌الاجل داده بودید، آیا پرونده ای تشکیل شده ؟ گفت: ما بر این اعتقاد بوده و هستیم که باید از فناوری های نوین مثل پیام رسان ها استفاده کرد اما حتما باید از سوی ایران یک مدیریتی باشد.
 
وی ادامه داد: همانطور که در هیچ کشوری به کشور دیگری اجازه نمی‌دهند که به شئونات آن کشور دیگر مسلط باشد.
 
سخنگوی قوه قضاییه افزود: از سوی دیگر فضای مجازی رها شده امروز مفسده های امنیتی، اقتصادی ، اخلاقی به همراه دارد.
 
اژه ای گفت: آیا با وجود این همه مفسده ما باید این فضا و مدیریتش را رها کنیم و کاری نکنیم؟
 
شورای عالی فضای مجازی اعلام کردند که ما سیاست گذاری می کنیم، ما هم که نمی خواهیم جلوی فضای مجازی را بگیریم و محدودیت ایجاد کنیم، مردم نباید محروم شوند حتی می گوییم باید اینترنت آزادتر و ارزان تر در اختیار مردم قرار گیرد اما می گوییم باید کنترل شود.
 
وی افزود: ما همان زمان هم گفتیم اگر اقدام نکنند قوه قضاییه وارد می شود. وزارت ارتباطات آن زمان قول دادند و از ما یک فرضت ٣ ماهه و بعد ٦ ماهه گرفتند کارهایی شد اما کافی نبود.
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: هرکسی بتواند کاری کند و نکند اشتباه است حالا آیا می شود کاری بکنند و نکردند؟
 
اژه‌ای افزود: من از لحاظ فنی وارد نیستم اما افراد فنی می گویند که می شود هم فیلتر نکنیم هم مدیریت کنیم اما هزینه دارد. اگر روزی ثابت شود که می شده و نکردند باید تحت تعقیب قرار گیرند.
 
وی ادامه داد: هیچ کس تردید ندارد که در اغتشاشات اخیر فضای مجازی موثر بوده است و بر همین اساس محدودیت ایجاد شد. آیا این ضررها امکان تکرار ندارد؟
 
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه مدتها دنبال این است که از لحاظ فنی بررسی می کند که می شود هم مردم استفاده کنند هم جمع نشود.
 
ممکن است عده ای از سرشاخه های اغتشاشات مخفی شده باشند
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: ممکن است عده ای در داخل یا خارج کشور مخفی شده باشند، اینهایی که دست به برخی تخریب ها زدند ارتباط با نفاق و جریان های سلطنت طلب دارند.
 
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت در این مدت مسئولان زیادی در باره عناصر اغتشاشات صحیت کردند، مشخصا کجا بیشتر دخیل بود ضمن اینکه دیروز فیلتر تلگرام برداشته شد ، آیا از قوه قضاییه نظری گرفته شده است گفت: من نگفتم همه سرشاخه ها دستگیر شدند.
 
وی ادامه داد: ممکن است عده ای در داخل یا خارج کشور مخفی شده باشند، اینهایی که دست به برخی تخریب ها زدند ارتباط با نفاق و جریان های سلطنت طلب دارند و برخی کشورهای منطقه و آمریکا و صهیونیست از آنها حمایت می‌کنند.
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد تلگرام هم ما هرچیزی را که قانون یا دستگاهی که رای او لازم الاجراست ملتزم به عمل به آن هستیم حتی اگر قوه قضاییه نظر مخالف داشته باشد.
 
وی در مورد آخرین وضعیت پرونده صندوق دخیره فرهنگیان و اینکه آیا گزارش تحقیق و تفحص مجلس به قوه رسیده یا نه، گفت؟ هنوز اطلاع پیدا نکردم که واصل شده یا نه اما پرونده هنوز دادگاه نرفته است.
 
اژه‌ای گفت: این پرونده، پرونده سنگینی بوده است و از ٨٠ نفر تحقیق شده، عمده مساله الان موضوع کارشناسی است و اگر جمع شود پرونده به دادگاه می رود.
 
برای پرونده برادر رئیس جمهور هنوز کیفرخواست صادر نشده است/بررسی می‌کنیم تا منشاء پولها مشخص شود
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده حسین فریدون تنها یک متهم ندارد، بدهی بانک در حال انتقال است، نسبت به مسائلی هم که این پول از کجا آمده و به کحا رفته بررسی ها ادامه دارد اما هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.
 
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات شهردار تهران مبنی بر اینکه در زمان انتخابات سوءاستفاده هایی شده است  و اینکه چرا این موضوع مسکوت مانده گفت: این چیزهایی که شهردار تهران به آن رسیده و متوجه شده را باید به دست ما در قوه قضاییه برسانند تا بررسی کنیم. هروقت بدهند ما بررسی می کنیم.
 
وی افزود: عموما در کشور مسئولانی که میایند و بر مسند می‌نشینند نسبت به مسئول قبلی حرف هایی دارند که ما به آنها می‌گویم گزارش بدهید تا ما رسیدگی کنیم.
 
اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: این پرونده تنها یک متهم ندارد، بدهی بانک در حال انتقال است، نسبت به مسایلی هم که این پول از کجا آمده و به کحا رفته بررسی ها ادامه دارد اما هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.
 
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره ویدیوی جلسه مجلس خبرگان که فقط در آرشیو صداوسیما موجود بوده است و به بیرون درز کرده است آیا قوه قضاییه ورودی به موضوع خروج تصاویر و ویدیوها از صداوسیما داشته است، گفت: ممکن است الزاما در صداوسیما نباشد و برخی چیزها فقط در آرشیو صداوسیما نباشد و مثلا همین الان جلسه مجلس و مجمع و خبرگان ضبط شود و فقط در آرشیو صداوسیما نگهداری نشود.
 
وی ادامه داد: اما اینکه معمولا سند و صوتی باشد که طبقه بندی شود و نباید افشا شود، هر وقت که افشا شود، تعقیب شود. در مورد ویدیو اخیر هنوز قوه قضاییه وارد نشده است و به طور طبیعی در اینگونه موارد ابتدا سیستم‌های اطلاعاتی وارد می‌شوند و بررسی می‌کنند.
 
اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می شود رد پای برخی مسئولان دولت سابق در آشوب‌های اخیر دیده شده است گفت: همه اطلاعاتی که هست باید در قوه قضاییه رسیدگی شود و باید دید چه چیزی ثابت می شود. در این قضایا گاهی وقت‌ها دشمن از تابلوی دیگری استفاده می‌کند. بنابراین الان برخی از این حرف‌ها را نه رد و نه تایید می‌کنم. گزارش‌هایی رسیده که باید بررسی شود تا ببینیم چه چیزی ثابت می‌شود.
 
مگر می شود به این همه تعاونی مجوز داد و بعد هم از مجوز خودشان تخطی کنند؟
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: مگر می شود به این همه تعاونی مجوز داده شود و بعد هم از مجوز خودشان تخطی کنند و هیچ اقدام و نظارتی صورت نگیرد؟
 
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شکایت سازمان دیده‌بان شفافیت علیه مسئولان بانک مرکزی و وزارت تعاون در خصوص موسسات مالی گفت: از آن تشکیلات گزارشی رسیده است اما اینکه این مقامات احضار یا دعوت شدند، اطلاع ندارم.
 
وی ادامه داد: وزارت تعاون سابق و فعلی در مورد تشکیل تعاونی‌های اعتباری و عدم نظارت و رها شدنشان، باید پاسخگو باشند.
 
اژه‌ای گفت: مگر می شود به این همه تعاونی مجوز داده شود و بعد هم از مجوز خودشان تخطی کنند و هیچ اقدام و نظارتی صورت نگیرد؟
 
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در حال حاضر مسئله تعاونی‌های اعتباری در سه قوه مطرح و از هر قوه نمایندگانی تعیین شده و هر هفته حداقل یک جلسه تشکیل می‌شود و بانک مرکزی هم به طور جد به میدان آمده است.
 
وی افزود: اخیراً علاوه بر آن در هفته گذشته، یک کارگروهی تشکیل شد تا بر اجرای تصمیمات اتخاذ شده، نظارت کنند. چون مردم می‌گفتند تصمیمات اتخاذ شده وقتی به بانک می رویم، اجرا نمی‌شود.
 
اژه‌ای تصریح کرد: کار دیگری که در دستور کار قرار گرفته، این است که آیا واقعاً اموالی وجود دارد که تاکنون شناسایی نشده است؟
 
وی ادامه داد: از همه جا کمک خواسته شده اموال این افراد تا حد مقدور شناسایی شود. در حال حاضر کار سنگینی در رابطه با شناسایی اموال صورت می گیرد و قرار شده بانک مرکزی خط اعتباری هایی را در ازای اموال شناسایی شده، اختصاص دهد.
 
سخنگوی قوه قضاییه گفت: امیدواریم در آینده مبلغ بیشتر و به افراد بیشتری پرداخت شود و نهایت کار در این ارتباط صورت می گیرد. امیدواریم این موسسات عبرتی برای بخش های نظارتی داخلی باشد.
 
جهانگیری هنوز آزاد نشده است/ قرار صادره برای وی فک نشده است
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده مهدی جهانگیری و آزادی وی گفت: این فرد هنوز آزاد نشده است.
 
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که با توجه به گذشت بیش از دو ماه از انتشار اخباری مبنی بر دستگیر برادر معاون اول رئیس جمهور و انتشار اخباری مبنی بر آزادی وی بفرمایید آیا ایشان آزاده شده اند و نتیجه رسیدگی به پرونده چه بوده است گفت: این فرد هنوز آزاد نشده است.
 
وی ادامه داد: بعد از اینکه تحقیقات صورت گرفت الان این فرد تحت نظر است البته قرار صادره برای وی فک نشده است.
 
اژه‌ای گفت: در بخشی از امور باید یک سلسله قراردادهایی امضا کنند، به همین جهت برخی اقدامات سندی تحت نظر ماموران در حال انجام است.
 
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: باید در این پرونده ٢ نفر دیگر هم بازداشت باشند اما مطمئن نیستم.
 
محسنی اژه ای در خصوص تعیین مکانی برای اعتراضات گفت: بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده است، به نظر می‌رسد مشکلی نباشد.
 
وی ادامه داد: تعیین‌ مکان به معنای این نیست که کار تمام است. اگر مکانی انتخاب شد و جرم رخ داد چه می‌شود؟ شاید این مسئله در نظم عمومی تاثیر داشته باشد.
 
اژه‌ای همچنین در خصوص اظهارات اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد اغتشاشات در ایران گفت: این فرد بیخود کرده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
0
اینها بلبل گنجشک را جای اتوبوس رنگ میکنه و به ملت می فروشه
نظرات شما
پیشخوان