تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

دموکرات‌ها "مدال طلای کنگره" را از سوچی پس می گیرند

برخی نمایندگان دموکرات‌ آمریکا طرح پس گرفتن "مدال طلای کنگره" از آنگ سان سوچی را به جریان انداختند. این عالی‌ترین مدال افتخار غیرنظامی کنگره آمریکاست که سال 2008 به اتفاق آراء به این برنده نوبل صلح میانماری اعطا شد.

رویداد۲۴-برخی نمایندگان دموکرات‌ آمریکا طرح پس گرفتن "مدال طلای کنگره" از آنگ سان سوچی را به جریان انداختند. این عالی‌ترین مدال افتخار غیرنظامی کنگره آمریکاست که سال 2008 به اتفاق آراء به این برنده نوبل صلح میانماری اعطا شد.یک دهه پس از اعطای مدال افتخار کنگره به آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار و برنده نوبل صلح که بابت سکوت در برابر نقض حقوق مسلمانان روهینجایی تحت فشار است، این بحث میان قانونگذاران آمریکایی پیش آمده که آیا باید جایزه او پس گرفته شود یا خیر. واکنش محتاطانه سوچی به کمپین وحشیانه میانمار علیه مسلمانان واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری در پی داشته است و سازمان ملل متحد آن را "نسل‌کشی" خوانده است.

اخیرا هم موزه هولوکاست واشنگتن جایزه افتخاری به نام ایلی ویسل، یک برنده دیگر جایزه صلح نوبل را پس گرفت.

رو کانه، از دموکرات‌های لیبرال مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: اینکه سوچی همدست است یا فقط سکوت کرده به اندازه کافی گویاست که کاری انجام نداده. بنابراین اقدام او بسیار بسیار ناامید کننده است زیرا شخصا برایش احترام زیادی قائل بودم.

سکوت رهبر میانمار در مواجهه با خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان کشورش با چهره‌ای که او طی سال‌های گذشته از خودش به عنوان فردی دموکراسی‌خواه و فعال حقوق بشری به تصویر کشیده بود، مغایرت دارد. همین مساله برخی از قانونگذاران کنگره آمریکا را به فکر پس گرفتن مدال طلای کنگره از سوچی انداخته است تا بلکه او مجبور شود لحن تند علیه حملات ارتش میانمار بر ضد روهینجایی‌ها اتخاذ کند.

امی برا، از دیگر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا و عضو کنگره آسیا اقیانوسیه می‌گوید: او به عنوان برنده نوبل صلح باید قاطع‌تر علیه ظلمی که اکنون بر مسلمان کشورش روا می‌شود، صحبت کند. باید این پیام را برای او بفرستیم که او باید صدای اعتراض داشته باشد و برای معتدل کردن پاسخ دولت و ارتش میانمار تلاش کند.   

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما