تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

آینده برجام در دو سناریو

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه روز گذشته در واکنش به این تحولات، نسبت به خروج آمریکا از برجام هشدار داد.

رویداد۲۴-سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه روز گذشته در واکنش به این تحولات، نسبت به خروج آمریکا از برجام هشدار داد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در واکنش به تغییر وزیر خارجه آمریکا، با جدی توصیف کردن احتمال خروج آمریکا از برجام، دو سناریو را برای چنین شرایطی تشریح کرد.

عراقچی تاکید کرد که اولین راه، ادامه برجام بدون آمریکا است که ایران در چنین وضعیتی در توافق هسته‌ای باقی نخواهد ماند. عراقچی در توصیف سناریوی دوم نیز گفت که اروپایی‌ها ممکن است ضمن حفظ برجام به آمریکا تعهد بدهند که بعد از پایان دوره هشت ساله توافق هسته‌ای، وارد مذاکرات جدید برای ادامه این توافق شوند که چنین موضوعی هم از نظر ایران پذیرفته نیست.

جانشینی مایک پمپئو، رئیس سابق سازمان سیا که از مخالفان سرسخت برجام به‌شمار می‌رود به‌جای رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که از جمله حامیان حفظ توافق هسته‌ای بود، واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری را به دنبال داشت و اکنون این سوال مطرح است که با سپردن کرسی وزارت خارجه به پمپئوی افراطی، سرنوشت توافق هسته‌ای چه خواهد شد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه روز گذشته در واکنش به این تحولات، نسبت به خروج آمریکا از برجام هشدار داد.

عراقچی که در جلسه کمیسیون امنیت ملی سخنرانی می‌کرد با جدی خواندن مساله خروج آمریکایی‌ها از برجام به‌دنبال تغییر وزیر خارجه این کشور با بیان اینکه ایران چند سناریو در این باره وجود دارد، توضیح داد: «یکی از سناریوها این است که آمریکا از برجام خارج می‌شود که در این باره احتمال زیاد است. در چنین شرایطی ما دو راه داریم؛ اولین راه ادامه برجام بدون آمریکا و راه دیگر خروج ایران از برجام و پایان بخشیدن به آن است.

موضع ما این است که اگر آمریکا خارج شود ما هم خارج می‌شویم، این را به اروپایی‌ها هم گفتیم که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند ایران هم از برجام خارج خواهد شد بنابراین کشورها باید همیشه آمادگی اقتصاد منهای برجام را داشته باشند.»

اما برداشت من این است که وی نمی‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران از بین برود. نباید خیلی زود در مورد او قضاوت کرد.» در مقابل برخی که معتقدند حضور پمپئو به‌عنوان مخالف برجام در سمت وزیر خارجه به خروج آمریکا از برجام منتهی خواهد شد، برخی دیپلمات‌های اروپایی نیز معتقدند نفوذ بیشتر پمپئو بر ترامپ در مقایسه با تیلرسون امیدواری برای حفظ توافق را تقویت می‌کند.

پیام کاخ سفید

همزمان، نشریه فارین پالیسی در گزارشی با اشاره به جایگزین شدن تیلرسون با مایک پمپئو، این تغییر در کابینه دولت ترامپ را پیام کاخ سفید برای خروج احتمالی از برجام تعبیر کرده و نسبت به افزایش احتمال تقابل نظامی با ایران هشدار داده است.

فارین پالیسی با بررسی پیامدهای منفی خروج رکس تیلرسون از دستگاه دیپلماسی آمریکا برای برجام، نوشت: «آینده توافق هسته‌ای ایران پس از اولتیماتوم به اروپا و کنگره برای اصلاح برجام نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. اما با انتصاب مایک پمپئو به‌عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا که به داشتن مواضع خصمانه علیه ایران شهرت دارد،‌ ترامپ یک پیام شفاف را مخابره کرده است که واشنگتن آمادگی دارد تا موضع سرسختانه‌تری نسبت به ضرب‌الاجل ۱۲ مه اتخاذ کند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان