تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
ترکیه برای برداشتن شکاف عمیق در جهان اسلام تلاش می کند

نمود تقابل ایران-عربستان در اجلاس سران کشورهای اسلامی

در شرایطی که تنش ها در سراسر منطقه رو به افزایش است، آنکارا هدف آرمانگرایانه ترمیم زخم های موجود میان 30 کشوری که در اجلاس سران کشورهای اسلامی گردهم می آیند را در دستور کار قرار داده اما حتی خود ترکیه هم منشا جدل های منطقه ای بوده است.
رویداد24- در شرایطی که تنش ها در سراسر منطقه رو به افزایش است، آنکارا هدف آرمانگرایانه ترمیم زخم های موجود میان 30 کشوری که در اجلاس سران کشورهای اسلامی گردهم می آیند را در دستور کار قرار داده اما حتی خود ترکیه هم منشا جدل های منطقه ای بوده است.

به گزارش رویداد24 به نقل از تایمز آو اسرائیل، رجب طیب اردوغان امروز (پنج شنبه) در استانبول میزبان سران 30 کشور از جهان اسلام است؛ اجلاسی که با هدف غلبه بر تفاوت های موجود در جهان اسلام برگزار می شود.

ترکیه در این اجلاس تلاش دارد نفوذ خود در جهان اسلام را به نمایش درآورد، به خصوص در منطقه ای که زمانی تحت کنترل امپراطوری عثمانی بوده و سلطان های آن برای چند قرن بر مسلمانان حکمرانی می کردند.

آنکارا اعلام کرده از این نشست برای کاهش تفاوت ها میان جهان یک میلیارد و 700 میلیون دلاری مسلمانان استفاده خواهد کرد اما این گردهمایی می تواند بستری باشد برای مطرح شدن اختلافات در مورد مسائل گوناگون، از سوریه گرفته تا یمن.

میهمانان اصلی در این نشست سلمان، پادشاه عربستان و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هستند که کشورشان در درگیری های سوریه و یمن، مقابل یکدیگر ایستاده اند.

اما سیاست های خود ترکیه در خاورمیانه هم بحث برانگیز بوده و چندین کشور مسلمان سیاست آن در سوریه را مورد انتقاد قرار داده اند. 

با وجود آنکه این نشست یکی از مهمترین گردهمایی های سران این کشورها طی سال های گذشته بوده، برخی شخصیت های مهم مانند ملک عبدالله، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در آن شرکت ندارند.

روابط ترکیه با قاهره هنوز هم با گذشت چند سال از کنار گذاشتن محمد مرسی در سال 2013 که از متحدان نزدیک آنکارا بود، بهبود نیافته است. 

به گفته مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه، این نشست درست زمانی برگزار می شود که جهان اسلام اختلافات بسیاری را تجربه می کند. 

این نشست در حالی انجام می شود که ملک سلمان سفری به آنکارا داشته و این مسئله بیانگر بهبودی قابل توجه روابط میان ترکیه و عربستان از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در سال 2015 است. اردوغان شخصا برای استقبال از وی به فرودگاه رفت.

سران عربستان و ترکیه هر دو معتقدند که برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت بهترین راه حل برای پایان دادن به درگیری ها در این کشور است.

با این حال تحلیل گران هشدار می دهند که ترکیه باید در اتحاد خود با عربستان بسیار دقت کند تا این اتحاد به عنوان جبهه گیری علیه ایران که رقیب عربستان است، جلوه نکنده.

این نشست روز پنج شنبه با سخنرانی اردوغان آغاز و روز جمعه با کنفرانس خبری رهبر ترکیه پایان می یابد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان