تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵

۸۰ درصد رشته‌های دانشگاهی، بدون کنکور شد

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: ۸۰ درصد ظرفیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی اختصاص یافت.

دکتر ابراهیم خدایی افزود: شورای سنجش و پذیرش برای ظرفیت پذیرش دانشگاه ها مصوبه جدیدی را اعلام کرد.

وی افزود: بر اساس این مصوبه جدید، درصد پذیرش رشته های صرفا با سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۸۰ درصد شد و به این ترتیب ۸۰ درصد ظرفیت کل آموزش عالی باید صرفا با سوابق تحصیلی و بدون کنکور پذیرش شوند.

خدایی خاطرنشان کرد: مصوبه دیگر برای دوره های کاردانی پیوسته و پذیرش دانش آموزان فنی و حرفه ای و کار و دانش در شورا به تصویب رسید.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: در این باره شورا مصوب کرد که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی در پذیرش رشته های کاردانی پیوسته باید پذیرش بر اساس دیپلم های مرتبط با خوشه و گروه مربوطه را رعایت کنند.

نامه ۳وزیر به رئیس قوه قضائیه درباره رای کنکوری دیوان عدالت اداری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نامه ای به امضای سه وزیر برای موضوع رای کنکوری دیوان عدالت اداری به رئیس قوه قضاییه ارائه شده است.

خدایی افزود: شورای سنجش و پذیرش دانشجو امروز با حضور اعضا تشکیل جلسه داد و معاونان حقوقی سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نیز حضور داشتند.

وی گفت : شورای سنجش و پذیرش در جهت اجرای رای کنکوری دیوان عدالت اداری که به موضوع حذف تاثیر «قطعی» سوابق تحصیلی در کنکور اختصاص داشت، سه مصوبه تصویب کرد.

خدایی افزود: شورا وزارت آموزش و پرورش را موظف کرده است که نمره سه سال آخر متوسطه را که به صورت نهایی و کشوری و مطابق با قانون سنجش و پذیرش است را باید به سازمان سنجش ارسال کند.

وی افزود: مصوبه دوم این بود با توجه به اینکه کنکور سراسری خیلی مهم است و هر گونه تغییر باعث اختلال در برنامه ریزی دانش آموزان آتی و اعتراض دانش آموزانی که قبلا وارد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شده اند، مشکلات و تبعات اجتماعی زیادی در پی دارد.

رئیس سازمان سنجش گفت: شورا مصوب کرد که سه وزیر آموزش پرورش، علوم و بهداشت یک رایزنی با رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و رئیس دیوان عدالت اداری داشته باشند تا بتوانیم نحوه اجرای این مصوبه دیوان را روشن تر پیش ببریم.

وی گفت: ما پیش از این پیگیری کرده بودیم و با توجه به اینکه طرح دو فوریتی درباره این استفساریه که به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده، به دلیل بحث بودجه عقب افتاده بود یک پیگیری دیگر هم امروز انجام شد و مشخص شد هم رئیس مجلس و هم نائب رئیس مجلس دستور پیگیری آن طرح دو فوریتی را داده اند. اگر این موضوع در مجلس مطرح شود ممکن است مسیر راحت تر شود.

خدایی یادآور شد: به دلیل اینکه بحث اجرای این موضوع تبعات خاص خودش را دارد شورا تعیین میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی را به جلسه آتی و بعد از روشن شدن این رایزنی ها موکول کرد تا با مشورت و فکر بیشتر تصمیم گیری صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته تمام این موضوعات به فوریت در حال پیگیری است که بتوانیم در جلسه آتی تصمیم بگیریم که رای دیوان عدالت اداری را چگونه اجرا کنیم.

به گزارش مهر، هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۹۴ با حضور رئیس، معاونین دیوان عدالت اداری، رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

مطابق مواد ۱ و۱۰ و تبصره های ذیل ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ نتیجه امتحان سه سال آخر دوره متوسطه که به صورت سراسری و نهایی برگزار شده باشد در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی قابل تاثیر می باشد و در صورت تحقق شرط مصرح در تبصره ۵ ماده ۵ قانون، امکان اجرای قانون فراهم است.

نظر به این که در بند ۲ مصوبه مورخ ششم آذر ماه سال ۹۲ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قبل از تحقق شرایط قانونی از حیث برگزاری آزمون نهایی برای ۳ سال آخر دوره متوسطه، صرفاً در خصوص تاثیر نتیجه امتحان نهایی سال آخر در آزمون سراسری اتخاذ تصمیم شده است، این بند از مصوبه، مغایر احکام قانونی فوق الذکر است و به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

منبع: مهر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان