تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

هشدارهای آیت الله جوادی آملی نمونه ای از زبان حق گوی مرجعیت شیعی

منزلت والای مرجعیت در تاریخ تشیع دلایل مختلفی داشته است که از جمله مهمترین دلایل، این بوده است که مرجعیت همواره تلاش داشته است زبان حق و پشتیبان مردم باشد.
رویداد۲۴- منزلت والای مرجعیت در تاریخ تشیع دلایل مختلفی داشته است که از جمله مهمترین دلایل، این بوده است که مرجعیت همواره تلاش داشته است زبان حق و پشتیبان مردم باشد. در طول تاریخ  چه آنجا که مرجعیت در برابر انحراف فکری و خرافه ایستاده است و چه آنجا که در برابر استکبار و تهاجم خارجی قد علم کرده و چه آنجا که استبداد و دیکتاتوری را به چالش کشیده است و چه آنجا که فریاد واسلاما در برابر فساد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی سر داده است؛ همه و همه برای دفاع از حقیقت و حمایت از حریم و حرمت دین خدا و پشتیبانی از  محرومان و مستضعفان که همان پیروان مذهب حقه هستند بوده است.

مرجعیت شیعی مفتخر است که در این مسیر در طی قرون و اعصار از امنیت و عرض و جان خود مایه گذاشته و هرگز پا پس نکشیده است. زهد و مناعت و عزت پیشه کرده و حریت و اصول را ملاک عمل خود قرار داده تا در برابر فشارها پشت خم نکند. بنابر این استقلال مرجعیت شیعه از قدرت ها  و اتکاء به حقیقت به آنان نقود و منزلتی ارزانی داشته که کمتر نهاد مذهبی دیگری در جهان از آن برخوردار است.

مرجعیت شیعه در زمان ها و مکان های مختلف و بنا بر مصالح دین و امت، گاهی از حکومت ها و دولت ها حمایت کرده، گاهی با آنان در اموری همراهی کرده، گاهی نصیحت کرده، گاهی انتقاد و گاهی هشدار داده و گاهی ایستاده و قیام کرده است.

مرجعیت شیعه پیش از انقلاب اسلامی همت خود را معطوف به حمایت همه جانبه از قیام ملت مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی در برابر سلطنت  شاه و نفی وابستگی خارجی قرار داد و پس از پیروزی نیز برای استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی از هیچ چیز دریغ نکرد.

حال سالها پس از استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی، مرجعیت شیعه احساس می کند که در مواردی این نظام و مسئولان جدی تر گذشته نیازمند اصلاح و تصحیح خود هستند. لذا گاه نصیحت کرده، گاه انتقاد و گاه زبان هشدار علنی را برگزیده است.

آنچه حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر کار بیان کردند، نشان می دهد نگرانی های این مرجع تقلید در شرایط فعلی، در حقیقت از مرحله نصیحت و انتقاد گذشته و به مرحله هشدار رسیده است. نمونه های متفاوت از این هشدارها با ادبیات و لحن مختلف از مراجع و شخصیت های برجسته حوزوی از جمله آیات عظام مکارم شیرازی تا وحید خراسانی و شبیری زنجانی و صافی گلپایگانی و هاشمی شاهرودی و سبحانی و نوری همدانی و علوی گرگانی و از مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی تا آیت الله صانعی و …. در گذشته نیز شنیده شده که به شکل خصوصی یا علنی بیان شده و به گوش مسئولان رسانده شده است اما متاسفانه جدی گرفته نشده و یا حتی بعضا به جای پاسخ مناسب به فشار به آن شخصیت انجامیده است.

مسئولان محترم نظام جمهوری اسلامی می دانند که مرجعیت حامی و پشتیبان نظام است و نصحیت و انتقاد و هشدار مرجعیت از روی خیرخواهی ملک و ملت است. لذا شایسته است به هشدارهای علنی مراجع عظام تقلید از جمله انتقادات و هشدار های اخیر حضرت آیت الله جوادی آملی به دقت توجه کرده و برای پیشگیری از خطرات بزرگی که جامعه و نظام را تهدید می کند، این  بیدارباش ها را جدی گرفته و به سرعت به اصلاح امور بپردازند.

منبع: شفقنا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان