تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

آمارهای غلوآمیز از مهاجرت دانشجویان ایرانی صحیح نیست/ لزوم پیش‌بینی مشوق‌های لازم برای بازگشت نخبگان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: مهاجرت دانشجویان نگران‌کننده نیست اما مسئولان باید برای بازگشت دانشجویان مشوق‌هایی لازم را پیش‌بینی کنند.

رویداد۲۴-معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: مهاجرت دانشجویان نگران‌کننده نیست اما مسئولان باید برای بازگشت دانشجویان مشوق‌هایی لازم را پیش‌بینی کنند.سورنا ستاری روز پنجشنبه در نشست روسای 30 دانشگاه متولی همکاری‌های علمی بین‌المللی در وزارت علوم گفت: میانگین مهاجرت دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور از میانگین جهانی نیز پایین‌تر است و ارائه آمارهای غلو آمیز از طرف برخی افراد در این خصوص صحیح نیست.

وی افزود: همه کشورها دانشجویانی در کشورهای دیگر دارند. برای مثال چین 350 هزار دانشجو در آمریکا دارد، بنابراین مهاجرت دانشجویان امری رایج است و نگران‌کننده نیست اما مسئولان باید برای بازگشت دانشجویان پس از تحصیل به کشور برنامه‌ریزی و مشوق‌هایی لازم را پیش‌بینی کنند.

ستاری گفت: دانشجویانی که به خارج از کشور می‌روند، از دانشجویان موفق و نخبه هستند و در خارج از کشور فرصت‌های شغلی پیدا می‌کنند لذا برای بازگشت این نخبگان به‌عنوان یک سرمایه انسانی، باید شرایط خاصی را در کشور فراهم کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به رشد تفاهم‌نامه‌های همکاری دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارجی گفت: باید مدل‌های علمی انتقال فناوری را در قالب این تفاهم‌نامه‌ها پیاده کنیم و اینکه طرف‌های خارجی در قالب یک قرارداد، فناوری خود را به ما بفروشند نوعی ساده‌انگاری است.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان زیر مجموعه معاونت علمی ریاست‌جمهوری، بیشترین همکاری را با وزارت‌علوم دارد و آمادگی کامل دارد در قراردادهای پژوهش و فناوری مهم بین‌المللی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کمک کند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان