تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

حدود ۳۰۰ پشت نوبتی در ترکیه برای ورود به مدارس ایرانی داریم/قبولی هزار نفر در آزمون اعزام

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.

رویداد۲۴-رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های مدارس ایرانی خارج از کشور برگزار شد با بیان اینکه مدارس خارج از کشور قدمت ۱۳۴ساله دارند، اظهار کرد: ۱۰۰ سال قبل در نجف اشرف، کویت، پاکستان و ... نیز مدارسی تأسیس شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بیش از ۸۰ کشور جهان مدرسه دایر کردیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۸ مدرسه با ۱۳هزار دانش آموز در ۵۸ کشور داریم؛ سایر کشورها نیز مدارس متعدد در خارج دارند.

کریمی اضافه کرد: آلمان نیز ۱۴۹ مدرسه با ۳۵۰ هزار دانش آموز در ۱۶۶ کشور دارد. فرانسه‌ ۴۸۸ مدرسه با ۳۲۰ هزار دانش آموز در ۱۳۰ کشور دارد. هند ۷۸ مدرسه در ۱۸ کشور با یک میلیون دانش آموز و آمریکا ۱۹۳ مدرسه با ۲۵۰ هزار دانش آموز و پاکستان ۴۲ مدرسه با ۴۰۰هزار دانش آموز در ۱۸کشور دارد. در واقع کشورها برای پوشش اتباع خود مدارسی در سایر کشورها دایر می‌کنند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به روایتی چهار میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم، گفت: از این تعداد ۵۰۰ هزار دانش آموز هستند که ۱۳ هزار نفرشان در مدارس ایرانی تحصیل می کنند. البته دلایل خروج ایرانیان از کشور متفاوت است و همه آنها تمایل ندارند تا فرزندشان در مدارس ایرانی تحصیل کنند و می خواهند فرزندشان در مدارس خارجی تحصیل کنند و سپس وارد دانشگاه شوند. اما عده ای کارمند دولت هستند و فرزندشان باید در مدارس ایرانی درس بخواند.

کریمی ادامه داد: برای سه گروه از افراد فرصت تحصیل فراهم کرده ایم. نخست فرزندان کارگزاران نظام، دسته دوم اتباع ایرانی که علاقه‌مند هستند فرزندشان در مدرسه ایرانی درس بخواند و گروه سوم کسانی هستند که به نظام جمهوری اسلامی علاقه‌مندند ولی ایرانی نیستند. سه هزار دانش آموز ما غیرایرانی اند که بیشتر از افغانستانی اند و اکثر سفرای افغانستان تمایل دارند فرزندشان به مدرسه ایرانی برود. تاجیک‌ها، آذربایجانی ها، عراقی ها و... نیز از همین جمله اند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۷۰۰ نفر از دانش آموزان ما فرزندان کارگزاران هستند و دانش آموزان فرزندان اتباع ایرانی نیز ۸۳۰۰ نفر هستند، درباره کیفیت مدارس ایرانی گفت: مباحث مطرح درباره کیفیت تا حدی درست است وقتی مدرسه ای در کشور آفریقایی داریم که هشت دانش آموز دارد طبیعتا امکان بیشتر از یک زوج فرهنگی را نداریم که باید چند پایه را تدریس کنند. البته سیستم های آموزش از راه دور را تقویت کرده ایم که قابل استفاده است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیل شدن برخی مدارس در کشورهای همسایه، گفت: تمام تلاش ما بر این است خدماتی که برای اتباع ایرانی داریم حتما ارائه شود، مگر کشور میزبان کارشکنی کند یا مسائلی به وجود بیاید که مشکلاتی ایجاد شود. فعالیت مدارس ایرانی هم در چارچوب روابط سیاسی دوکشور است و وقتی این روابط دچار چالش می‌شود مدرسه نیز در این چالش ها و روابط سیاسی تحت تاثیر قرارگرفته و ممکن است به تعطیلی کشانده شود که تلاش می‌کنیم تا اول مهر مشکلات را حل کنیم.

وی درباره شهریه های بالای مدارس ایرانی عنوان کرد: اعداد شهریه عجیب و غریب نیست. بخشی از معلمان ما اعزامی اند که اکنون حدود ۴۰۷ نفر هستند. ۴۰۰ معلم به تبع همسر نیز در خارج داریم، به عبارتی ۸۰۰ معلم استخدام دولت هستند و هزینه هایشان را تمام و کمال می پردازیم. ۷۰۰ نیروی محلی برای اداره مدرسه داریم که بخشی از هزینه نیروهای خدماتی از دانش آموزان اخذ می شود. در دو کشور امارات و انگلیس مدرسه غیردولتی داریم.

کریمی با اشاره به وضع قوانینی برای مدارس خارجی از سوی برخی کشورها، گفت: بر این اساس باید مطابق قوانین آنها عمل کنیم. مثلا میگویند باید زبان ما در مدرسه شما آموزش داده شود. ما هم۴۸ مدرسه خارجی در ایران داریم که همین فضا را برای آنها فراهم می‌کنیم و می‌گوییم باید در مدارس آنها فارسی تدریس شود.

به گفته وی در ترکیه ۲۰۰،۳۰۰ پشت نوبتی برای ورود به مدارس ایرانی داریم اما ظرفیت نداریم. در روسیه هم همینطور است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت امور خارجه همکاری نزدیکی با آموزش و پرورش در اداره مدارس دارد، بویژه مدارس کم جمعیت در نزدیکی سفارتخانه ها که سفارت معمولا خودش اجاره بهای مدرسه را تامین می‌کند، اظهار کرد: بودجه امسال ما ۱۸۰میلیاردتومان است؛ این بودجه سال گذشته ۱۱۸ میلیارد تومان بود که بخشی به علت افزایش نرخ ارز است. از سوی دیگر دغدغه آموزش و پرورش برای پوشش دانش‌آموزان در خارج از کشور نیز در رشد بودجه موثر بوده است.

کریمی ادامه داد: اعزام معلمین یک فرصت تلقی می‌شود و بخش عمده ای از آن استقبال می‌کنند؛ دیروز ۱۷ هزار و ۳۰۰ نفر در آزمون اعزام به خارج شرکت کردند که حدود هزار نفر از آنها قبول شده و باید مصاحبه شوند. البته محدودیت هایی اعم از برخورداری از ۸ تا ۲۷ سال سابقه خدمتی را لحاظ کردیم و اینکه اگر معلم زنی، همسرش معلم نباشد نمی‌تواند در آزمون شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه انتخاب بر مبنای مصاحبه حضوری خواهد بود و فرد برگزیده باید ظرفیت یک دیپلمات فرهنگی را داشته باشد، عنوان کرد: ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر برای دو تا سه سال آینده نیاز داریم. تسلط بر زبان نیز یکی دیگر از شرایط ماست. اصرار داریم در مصاحبه معلم حتما علاوه بر رشته تخصصی ظرفیت لازم به عنوان کارگزار دیپلماسی آموزشی را داشته باشد. ده‌ها نهاد نظارتی کار را با حساسیت دنبال می‌کنند و از سفرای برجسته دعوت می کنیم تا فرایند مصاحبه را ببینند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره اعتراض به آزمون اعزام گفت: آزمون را مرکز سنجش وزارتخانه برگزار کرده و معمولا شبیه کنکور است و خیلی اعتراض به آن وارد نیست زیرا مکانیزه است و عامل انسانی در آن دخیل نیست.

کریمی در پایان ضمن دعوت از خیرین و موسسان صاحب صلاحیت برای واگذاری مدارس ایرانی در خارج از کشور گفت: در حال برنامه ریزی در شورای عالی آموزش و پرورش برای اصلاح و متناسب سازی آیین نامه مدارس ایرانی منطبق با نیازهای اتباع هستیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان