تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
چهره هفته؛ آیت الله احمد جنتی

پیرمرد از انتفادها نمی‌هراسد/ محبوبیت فدای مصلحت

رئیس شورای نگهبان هیچگاه دنبال محبوبیت نبوده است و همین او را بدل به محبوبترین چهره اصولگرایان کرده است
پیرمرد از انتفادها نمی هراسد ...

رویداد۲۴ حدود ده سال پیش در فضای مجازی ساختن لطیفه هایی درباره احمد جنتی و طول عمر او آغاز شد. به گفته یکی از نزدیکان او، جنتی این لطیفه‌ها را می‌خواند و لبخندی می‌زند و می‌گوید اینها به اجر معنوی ما اضافه می‌کند. ده سال از این ماجرا گدشته ست و جنتی همچنان ریاست شورای نگهبان را بر عهده دارد. این تمام ماجرا نیست. او یکی دو سال است ریاست مجلس خبرگان را هم بر عهده گرفته است تا به این ترتیب مهمترین تصمیمات کشور، چه تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، چه انتخاب رهبری و چه تایید مصوبات مجلس باید از زیر دست او بگذرد. همین اختیارات وسیع، جنتی را در نود سالگی بدل به یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های سیاسی ایران کرده است.

سال 96 سال دوری جنتی از تریبون نماز جمعه

او سال 96 هرگز خطیب نماز جمعه نبود. مثل یک فوتبالیستی که روی نیمکت ذخیره‌ها نشسته باشد یکی دوباری به نماز جمعه رفت و پشت سر خطیبان هفته قرار گرفت. شاید به خاطر کلیپ‌ هایی که از تلفظ‌های او در نماز جمعه منتشر می‌شد. شاید به خاطر بیماری. سرانجام بهمن ماه سال گذشته اعلام شد وی رسما از خطیبی نماز جمعه استعفا کرده است، با این حال هفته گذشته یک بار دیگر نام او در صدر اخبار قرار گرفت. این بار نه خطبه‌ای بود و نه رد صلاحیتی! ماجرا به نامه‌ای برمی‌گشت که درست یا غلط در ابتدا از طرف مجلس خبرگان علیه روحانی و تیم مذاکرات هسته‌ای منتشر شد. بعد از اینکه تعدادی از اعضای خبرگان این بیانیه را تکذیب کردند، اعلام شد این بیانیه از طرف رئیس مجلس خبرگان بوده است. با این حال انتقادها از جنتی فروکش نکرد و بسیاری از سیاستمداران از رئیس مجلس خبرگان و شورای نگهبان خواستند از تخریب رئیس جمهور دست بردارد و انتقادهای خود را بیشتر متوجه رئیس جمهور آمریکا کند. البته جنتی با سیاست‌های آمریکا نا آشنا نیست. از تولد جنتی تا امروز ریاست جمهوری هفده نفر را در آمریکا بر سر کار آمده است.

محبوبیت فدای مصلحت

احمد جنتی البته روزگار آرامی را سپری نمی‌کند. خبر می‌رسد یک سال بعد از جنجال های سپنتا نیکنام، کمیسیون حقوقی تشخیص مصلحت نظام، حضور او را در شورای شهر به مصلحت ندانسته است. اگر این مصوبه در صحن مجمع تصویب شود، خبر خوبی برای مردم یزد نخواهد بود و طبیعتا انتقادها از احمد جنتی را افزایش خواهد داد. با این حال شیخ شورای نگهبان، در همه این سالها اهمیتی به محبوبیت خود نداده است و همواره بر اساس تشخیص خود عمل کرده است. چه زمانی که اکثر نمایندگان مجلس ششم را رد صلاحیت کرد، چه زمانی که خواستار حصر میرحسین موسوی و کروبی و رهنورد شد و چه زمانی که با حضور اقلیت‌های دینی در شورای شهر مناطق مسلمان نشین مخالفت کرد.

جنتی نه تنها با مردم که با خانواده خود هم رفتار پیچیده‌ای دارد. یکی از فرزندان او به خاطر عضویت در گروه های ضد انقلاب، اعدام شد. فرزند دیگر او از معدود افرادی بود که در دولت حسن روحانی و محمود احمدی نژاد مسئولیت داشت و فرزند دیگر او در یکی از روستاهای اصفهان زندگی بسیار ساده ای دارد. به همان اندازه فرزندان، همسران او هم سرنوشت متفاوتی داشتند....

همه این رفتارها باعث شده او هنوز محبوب دل جمعی از اصولگرایان باشد. همان اصولگرایانی که اگر قرار بود در انتخابات 94، از بین حداد عادل و مصباح یزدی و بسیاری دیگر، فقط یک نفر را لابه لای فهرست اصلاح‌طلبان، وارد مجلس خبرگان کنند، نام احمد جنتی را انتخاب می‌کردند....


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان