تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

ورود رسمی خودروهای آمریکایی به بازار ایران پس از برجام

رویداد۲۴- در حالی که واردات کالاهای مصرفی از کشور آمریکا ممنوع است اما در دو ماه پایانی سال گذشته خودروهای آمریکایی رسما پا به بازار ایران گذاشتند.

در نیمه سال گذشته وزیر صنعت دربخشنامه‌ای واردات کالاهای مصرفی از آمریکا را ممنوع اعلام کرد و بر اساس این بخشنامه ۲۷۷ قلم کالا در لیست سیاه قرار گرفت.

در بین کالاهای ممنوعه وارداتی از کشور آمریکا ۸۰ قلم کالا در اولویت نهم و ۱۴۷ قلم کالا در اولویت دهم قرار گرفته است در میان کالاهای وارداتی ممنوعه از آمریکا می‌توان به انواع آدامس، سیگار برگ، نان، پرده، خمیر و نخ دندان، آب معدنی، آب گازدار، پشت دری، پاکت، کاغذ توالت، مجسمه، رومیزی، دستمال سفره، لباس و متعلقات آن، پوشه و دفترچه مشق اشاره کرد.

دیگر کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا شامل انواع قوه (باتری)، سینمای خانگی، درب باز کن، نوار کاست تصویری، انواع CDو DVD، انواع لامپ، مبل، میز بیلیارد، صنایع‌دستی و کارت‌های بازی است.

از دیگر کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا که به سازمان‌های وزارت صنعت استان‌ها اعلام شده، می‌توان به تانک و سایر انواع ارابه‌های زره‌پوش جنگی، موتوری حتی مجهز به سلاح و اجزا و قطعات آن و وسایل نقلیه اشاره کرد.

اشیای جشن کریسمس، توپ بدمینتون، اشیای دست‌ساز از استخوان، بامبو یا نخل رونده، انواع مداد و لوازم‌التحریر، تمبر، تابلو نقاشی و متعلقات، اشیای کلکسیونی، اشیای عتیقه، فرآورده‌های آرایش ناخن و اصلاح صورت، انواع چای، سس، سرکه، شامپو و نمک و... از دیگر کالاهای ممنوعه وارداتی از آمریکا است.

اما دربین این کالاهای ممنوعه نامی از خودرو به میان نیامده است.

واردات ۴۰۰ میلیاردی از امریکا
بر اساس آمار گمرک در سال گذشته ۱۴۹ هزار و ۴۵۸ تن کالا به ارزش ۱۴۹ میلیون و ۷۵۱ دلار از ایالت متحده آمریکا به ایران وارد شد.

ارزش ریالی این میزان واردات کالا ۴۴۶ میلیارد و ۳۷۹ میلیون و ۸۷ هزار رو ۹۵۴ تومان در گمرک ثبت شده است.

بر اساس این گزارش گاو شیری، قزل آلا، برنج، تخم چمن برای کشت، انواع واکسن، دارو، فراورده‌های آرایشی، فراورده‌های دندانسازی، اجزا و قطعات توربین بخار، رایانه لوحی، قایق‌های تفریحی و ورزشی، دستگاه‌های پزشکی، دریچه قلب، ادوات بازی بولینگ، تردمیل و قطعات منفصله برای تولید ماشین آلات از جمله کالاهای وارداتی از کشور آمریکا هستند.

تحقق اقتصاد مقاومتی با واردات خودروهای امریکایی؟
در حالیکه تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس جز اولویت‌های دولت است اما در سال گذشته مجوز ورود خودروهای آمریکایی به کشور صادر شد.

سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، اعلام کرد با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درباره خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری Chevrolet، با رعایت آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی ۲۹ آذرماه ۹۸، اقدام شود.

دفتر نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که واردکننده در نظر دارد دو مدل خودرو شورولت AVEO و TRAX کره جنوبی را در حجم موتورهای ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰در دو گروه شاسی‌بلند و هاچ‌بک وارد کشور کند.

ورود خوروهای آمریکایی به ایران را فرهاد احتشام زاد رییس انجمن واردکنندگان خودرو تایید کرد و گفت: نمایندگی شرکت شورولت که از طریق کره جنوبی فعالیتش را در ایران آغاز کرده تمام مدارک و گواهی‌های لازم در زمینه استاندارد، ‌محیط زیست و غیره را به طور قانونی طی و دریاقت کرده است.

واردات رسمی خودرو از امریکا پس از برجام
اما نگاهی به آمار واردات رسمی خودرو به کشور نشان می‌دهدکه شورلت هنوز به طور رسمی به ایران نیامده اما نکته قابل توجه این است در سال گدشته هفت دستگاه خودرو سواری از کشور ایالت متحده آمریکا به ایران وارد شد.

و جالب‌تر اینکه این خودرو‌ها در دو ماه پایانی سال و پس از اجرای برجام به کشور وارد شده است. بر اساس آمار گمرک ارزش این خودروهای وارداتی ۶۲۸ هزار و ۵۸۹ دلار در گمرک ثبت شده است.

بی‌ام دابلیو، تویوتا کمری هیبریدی از جمله خودروهای وارداتی از ایلت متحده امریکا به ایران هستند.

این طور که به نظر می‌رسد در سال ۹۵ باید انتظار واردات خودرو‌های بیشتری را ازکشور امریکا داشته باشیم و این در حالی است که واردات کالاهای مصرفی از امریکا ممنوع است و با این جهش واردات باید دید که ایا خودرو هم جزو کاهلاهای مصرفی محسوب می‌شود یا خیر.

منبع: میزان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان