تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

علت افزایش هزینه‌ها در طرح تحول سلامت اعلام شد

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، تعیین سقف ریالی در ویزیت و نسخه نویسی پزشکان را مشکل‌ساز خواند و گفت: درست است که بیمه باید در سقف منابع تعیین شده حرکت کند، اما نحوه اجرای چنین طرح‌هایی درست نیست و ما خواهان آن هستیم که جامعه پزشکی در جریان درمان مردم دغدغه نداشته باشند.

رویداد۲۴-معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، تعیین سقف ریالی در ویزیت و نسخه نویسی پزشکان را مشکل‌ساز خواند و گفت: درست است که بیمه باید در سقف منابع تعیین شده حرکت کند، اما نحوه اجرای چنین طرح‌هایی درست نیست و ما خواهان آن هستیم که جامعه پزشکی در جریان درمان مردم دغدغه نداشته باشند.محمد جهانگیری (معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی) گفت: از نظر ما بدترین نوع تعیین سقف در این مرحله صورت گرفته است که به صورت ریالی، سقف تعیین شده است. سوال این است که پس از پر شدن سقف، مردم چه کنند؟ مردم و مراکز درمانی چه کنند؟ این نوع سقف‌گذاری، میان پزشک و بیمار تقابل ایجاد می‌کند و آن را شدت می‌بخشد.

وی  در رابطه با رد تعیین سقف از سوی سازمان بیمه سلامت، گفت: طبق گزارشات واصله به ما، سازمان بیمه سلامت این بحث را داشته و سقفی را گذاشته است. درست است که بیمه باید در سقف منابع تعیین شده حرکت کند، اما نحوه اجرای آن درست نیست و ما خواهان آن هستیم که جامعه پزشکی در جریان درمان مردم دغدغه نداشته باشند. اگر قرار است بسته خدمت کوچک شود، نباید محدودیتی در دسترسی مردم به خدمات ایجاد شود. دسترسی مردم به خدمات درمانی نباید دغدغه زمان و مکان داشته باشد. این طرح می‌تواند عوارض و مسایل مختلفی داشته باشد.

جهانگیری در این باره افزود: اغلب پزشکان همچنان بیماران را ویزیت می‌کنند و چنین بخشنامه‌هایی بی‌تردید موجب خسران برای آنها شده است. این مشکل نیز بیشتر از هر بخشی برای بخش دولتی ایجاد شده است؛ چراکه از یک سو صحبت از درآمد اختصاصی برای بیمارستان‌ها می‌کنیم و از یک سو نیز برای آن محدودیت ایجاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم که سازمان نظام پزشکی در کنترل هزینه‌ها همراه بیمه‌ها و وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاست، اما به شرط آنکه مباحث منطقی و اصولی اجرا شود تا بتوانیم بحث تعدیل هزینه‌ها را به صورتی خوب و منطقی داشته باشیم. البته لازم به ذکر است که تعادل منابع و مصارف تنها به مصرف بازنمی‌گردد و در جاهایی نیز باید منبع افزایش یابد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی همچنین در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال ایسنا درباره هزینه‌های طرح تحول نظام سلامت و اینکه برخی‌ها این افزایش هزینه‌ها را به گام سوم طرح تحول و بازنگری در کتاب تعرفه‌ها نسبت می‌دهند، گفت: واقعیت این است که این آدرس اشتباه دادن به مردم، جامعه، تصمیم‌گیران و سیاستگذاران است.

وی در این باره افزود: با تغییر و تصحیح تعرفه‌ها هرچند هزینه‌های مترتب بوده اما به نظر کارشناسان اصل ماندگاری طرح تحول، همین اصلاح تعرفه‌ها بود؛ چراکه در غیر این صورت ارایه خدمات این طرح در شهرستان‌ها میسر نبود. در عین حال تاکید می‌کنم که کمتر از ۱۰ درصد این هزینه‌های انباشته، به تعرفه‌ها مربوط می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: بر اساس قانون، تعداد انبوهی از مردم که بیمه نشده بودند، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما منابعی برای آن در نظر گرفته نشد؛ منابعی که هزینه‌ای معادل ۴هزار میلیارد تومان در سال را به دنبال دارد. از طرف دیگر قبل از طرح تحول نظام سلامت ۳۷ درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت می‌شد که بعد از طرح تحول به شش درصد رسید. همچنین ۱۲۰۰ خدمت که بیمه نبود، در قالب این طرح تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و به این ترتیب دسترسی مردم به این خدمات افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین در جریان طرح تحول نظام سلامت، ۳۰۰ قلم دارو به تعهدات بیمه اضافه شد. مجموع این موارد، ۹۰ درصد هزینه‌های انباشته شده را شامل می‌شود. همچنین برخلاف برخی ادعاها، در جریان طرح تحول سلامت، تعرفه‌ها ۹۶درصد رشد داشتند که از این ۹۶ درصد که حق حرفه‌ای پزشکان بوده کلا ۴۰ تا ۴۲ درصد پرداخت شده است و مابقی آن صرف نوسازی بیمارستان‌ها، کارانه پرسنل دیگر و مواردی از این قبیل شده است. از طرفی هم بیش از یکسال است که همین تعرفه‌ها پرداخت نشده است.

وی افزود: در حال حاضر جامعه پزشکی داروسازان، آزمایشگاه‌ها و ... یکی از تامین کنندگان منابع نظام سلامت شده‌اند. چرا که مدت‌هاست در پرداخت‌هایشان تاخیر ایجاد شده است.

جهانگیری ادامه داد: همچنین در سال ۹۳ به دنبال اصلاح تعرفه‌ها، مقرر شد که در سال‌های بعد از آن نیز رشد تعرفه‌ها را داشته باشیم تا عقب ماندگی در حوزه تعرفه‌ها اتفاق نیفتد، ضمن اینکه تاکید میکنم رشد تعرفهها مربوط به بخش بستری بود و سرپایی را شامل نمی‌شد. همچنین بیشتر رشد تعرفه‌ها در بخش دولتی اعمال شد. اما متاسفانه در سال۹۴ با رشد صفر درصدی، در سال ۹۵ با رشد ۳ درصدی و امسال نیز با رشد ۵ درصدی مواجه شدیم. این در حالی است که قبل از سال ۹۳ نیز به مدت شش سال تعرفه‌ها فریز شده بود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: اکنون قیمت‌های واقعی احصا شده و درخواست‌مان آن است که بر اساس آن اقدام شود. در هر صورت اینکه هزینه‌های طرح تحول را به تعرفه‌ها نسبت دهند، آدرس غلط دادن است و سهم تعرفه‌ها در هزینه‌های طرح تحول، کمتر از 10 درصد است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان