تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از تلاش دو شرکت برای رسانه‌ای نشدن یک تخلف!

تهاتر بیمه ایران با شرکت آسمان بر سر غرامت خانواده‌های قربانیان هواپیمای یاسوج

موضوع تهاتر میان بیمه ایران و هواپیمایی آسمان موضوعی است که درباره آن نه به خانواده‌های قربانیان و نه دیگر رسانه‌های خبری اطلاعی داده شده است!
تهاتر بیمه ایران با آسمان برسر پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان هواپیمایی یاسوج/ بعد از 4 ماه هنوز بیمه ایران می گوید درحال رسیدگی هستیم
رویداد۲۴ پس از بیشتر از 4 ماه همه اجساد قربانیان هواپیمای ATR متعلق به هواپیمای آسمان تحویل شد اما هنوز تکلیف بیمه این هواپیما مشخص نیست. علی ربیعی وزیر کار هم درست در زمانی که در مجلس در حال گریز از استیضاح بود، برای پاسخ به تاجگردون و خاتمه به غائله نداشتن بیمه هواپیما و جلوگیری از رسانه‌ای شدن موضوع اعلام کرد که بیمه ملت (زیرمجموعه وزارت کار) بیمه‌گر هواپیمای مذکور بوده است. ربیعی هنوز در مجلس بود که بیمه ایران سخنان او را تکذیب کرد و در اقدامی ناهماهنگ اعلام شد بیمه ایران بیمه‌گر مرتبط بوده است! اگرچه بیمه ایران اعلام کرد غرامت خانواده‌های قربانیان را پرداخت خواهد کرد، اما عجیب نبود اگر آن زمان کسی این حرف را خیلی جدی نگیرد، چه آنکه خانواده‌هایی که پیگیر بیمه بودند خبر داده بودند که هیچ بیمه‌گر رسمی‌ای وجود نداشته و تنها فرم‌هایی بدون سربرگ رسمی میان آنها توزیع شده که نام بیمه‌گر در آن مشخص نبوده است. بیمه ایران پاسخی به ماجرا نداد و عاقبت پس از به وجود آمدن سوال‌های بسیار برای نمایندگان مجلس و افکار عمومی، در پیامی اعلام کرد غرامت خانواده‌های قربانیان را پرداخت خواهد کرد اما واقعیت آن است همچنانکه نمایندگان مجلس پیش از این به رویداد۲۴ گفته‌اند هنوز تکلیف بیمه هواپیما مشخص نیست. آنها این سوال را مطرح کرده بودند این هواپیما چگونه بدون بیمه پرواز کرده است؟

بیمه جدید بدون پرداخت حق بیمه!

ابهام در بیمه هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان هنوز رفع نشده بود که موضوع دیگری به میان آمد. خبرنگار رویداد۲۴ کسب اطلاع کرد که شائبه‌های مبنی بر تهاتر بیمه ایران و هواپیمایی آسمان برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان وجود دارد. گویا ماجرا از این قرار بوده که شرکت آسمان بدون پرداخت بدهی‌های قبلی خود، بیمه‌نامه جدیدی از سوی بیمه ایران دریافت می‌کند؛ موضوعی که بعدها تبدیل به مشکل بزرگی می‌شود؛ آنگونه که با سقوط هواپیما، پرداخت دیه سرنشینان و غرامت هواپیما برعهده بیمه ایران قرار می‌گیرد. از طرف دیگر شرکت هواپیمایی آسمان که در چنین شرایطی برنده بازی بود، ادعا کرد که بیمه ایران با علم به داشتن بدهی این شرکت هواپیمایی، تمایل داشته بیمه نامه جدیدی  صادر کند. با اینهمه آنگونه که در آیین‌نامه‌های بیمه آمده است، چنین اقدامی خلاف مقررات بوده و تا زمانی که بدهی‌های گذشته شرکتی پرداخت نشده باشد، بیمه‌گر مجاز به صدور بیمه‌نامه جدید نیست.

تهاتر بیمه‌ای برای جلوگیری از رسانه‌ای شدن ماجرا

بیمه ایران برای فرار از تحمیل هزینه‌های بالای خسارت هواپیما و دیه 66 نفر که رقم قابل توجهی بود، اعلام کرده بود که آسمان حق بیمه خود را پرداخت نکرده، به همین دلیل بیمه ایران مسئول پرداخت هزینه‌ها نیست لذا شرکت آسمان بخاطر آنکه حق بیمه‌ای پرداخت نکرده، خود باید جوابگوی خسارت وارده باشد. با اینهمه به دلیل اینکه هر دو شرکت مزبور دولتی بوده و توقیف اموال یا دارایی‌ها به منظور پرداخت بدهی دردی را دوا نمی‌کرد، برای جلوگیری از رسانه‌ای شدن این اختلاف، بیمه ایران مجموع بدهی‌های شرکت آسمان با تعهدات خود شامل پرداخت دیه کشته شدگان به همراه خسارات هواپیمای ساقط شده را در اقدامی خلاف قانون تهاتر کرد.

کاغذ بی خط!

اکنون بیمه ایران در حالی بر پرداخت غرامت به حادثه‌دیدگان سانحه هواپیمایی آسمان (تهران - یاسوج) تأکید دارد که در بیانیه آنها آمده است این شرکت از اولین روزهای پس از وقوع حادثه، فرآیندهای مرتبط با پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان مورد رسیدگی قرار داده است، در صورتی که چند خانواده حادثه دیده خلاف آنچه بیمه ایران ادعا کرده را به رویداد۲۴ گفته‌اند. آنها تاکید دارند که هیچ گونه پیگیری برای مطالبات مردم در این چند ماه صورت نگرفته است و حتی تا چند مدت قبل نام شرکت بیمه‌گر معلوم نبوده چون کاغذهای بدون سربرگ به آنها داده شده است.

بیمه ایران بلافاصله بعد از انتشار اخبار مربوط به کاغذهای بدون سربرگ، در خبری که از ایلنا منتشر شده بود، اعلام کرد «در زمان مقتضی برای تهیه مقدمات و مدارک قانونی، امکان ارائه مدارک برای خانواده‌های فراهم نبوده است.»

باید سوال کرد بعد از چندین ماه از وقوع حادثه چرا تاکنون هیچ اقدامی برای پیگیری مطالبات خانواده‌ها انجام نشده است و زمان مقتضی به زعم خودشان چه زمانی فراخواهد رسید؟

خانواده‌های قربانیان هوایپمای یاسوج مرتبا از بی‌مسئولیتی نهادهای مسئول در پاسخگویی به سوالات مردم گله‌مند بوده و از پاسکاری شدن میان سازمان‌های مختلف و عدم تعیین تکلیف خود شکایت داشتند. آنگونه که خانواده‌های قربانیان گفته‌اند مجموعه این عوامل بسیاری از خانواده‌ها را تشویق به گرفتن وکیل برای انجام کارهای قانونی خود کرده است تا بتوانند از راه قانونی به مطالبات خود پس از چندین ماه بلاتکلیفی برسند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رویداد24 ، بیمه ایران
نظرات شما
پیشخوان