تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۷

لاریجانی: مشکل، برخلاف آنچه آقایان می‌گویند روانی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از خصوصیات برجسته شهید بهشتی (ره) که می تواند برای تمام تاریخ پایه باشد، گفت: برخی افراد با قرارگیری در جایگاه های مختلف بعد از انقلاب به دنبال آشفته سازی بودند اما ایشان همواره در صحنه های مختلف آرامش بخش و تکیه گاه بود.

رویداد۲۴-رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از خصوصیات برجسته شهید بهشتی (ره) که می تواند برای تمام تاریخ پایه باشد، گفت: برخی افراد با قرارگیری در جایگاه های مختلف بعد از انقلاب به دنبال آشفته سازی بودند اما ایشان همواره در صحنه های مختلف آرامش بخش و تکیه گاه بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز - سه شنبه، 5 تیرماه- در همایش سراسری قوه قضائیه که به مناسبت سالروز واقعه هفتم تیر به همراه رؤسای جمهور و قوه قضائیه در سالن اجلاس سران حضور یافته بود، به بررسی ابعاد شخصیتی شهید بهشتی (ره) پرداخت و گفت: مرحوم آیت الله شهید بهشتی (ره) نماد ممتاز قوه قضائیه است چنانچه آیت الله مدرس (ره) نیز نمادی برای مجلس شورای اسلامی است.

شهید بهشتی (ره) آرامش بخش و تکیه گاه نظام بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به مراوده خود با شهید آیت الله بهشتی (ره) اشاره کرد و یادآور شد: شخصیت ایشان ذوابعاد بود و یک خصوصیت برجسته ایشان که برای همه تاریخ پایه است، طمانینه و حضور وی در صحنه های مختلف نظام به عنوان تکیه گاه و آرامش بخش بود.

وی ادامه داد: در سال های بعد از انقلاب شخصیت های مختلف سیاسی را دیدیم که برخی از آن ها با قرارگیری در جایگاه های مختلف به جای آرامش دادن به جامعه و قراردادن روال کار کشور در مسیر آرام، آشفته سازی می کردند که بنی صدر نمونه آن بود و مسئله اصلی وی مبارزه با مسئولان نظام به خصوص شهید بهشتی (ره) بود.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: بنی صدر به جای ایجاد سکینه مستمرا از هر ابزاری برای آشفته سازی استفاده می کرد چنانچه از روزنامه انقلاب اسلامی که به نام وی بود برای داستان سازی و انتشار مقاله به جای حمایت از نظام و دفاع مقدس استفاده می کرد.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه برخی پرفسورای آشفته سازی دارند، عنوان کرد: مرحوم آیت الله شهید بهشتی (ره) شخصیت ممتازی بود که در سخت ترین شرایط آرامش ایجاد می کرد در حالیکه بسیار به او توهین می کردند و وی را متهم به سرمایه دار بودن می کردند و با بدترین الفاظ وی را مورد تهمت قرار می دادند، اما ایشان بردبار بود و به خاطر همین بردباری برخی افراد تغییر کردند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: شهید بهشتی (ره) نه تنها تکیه گاه قوه قضائیه بلکه تکیه گاه تمام کشور بود، از این رو شما که این شخصیت را نماد خود قرار دادید باید این ویژگی را برجسته کنید.

تحقق عدالت وظیفه ذاتی قوه قضائیه است

وی در ادامه با اشاره به تلاش های قوه قضائیه در سال های گذشته اظهار داشت: قوه قضائیه یک وظیفه ذاتی دارد که آن تحقق عدالت است و مسئولیت مهمی که باید نتیجه کار خود را با این میزان بسنجید.

دکتر لاریجانی ایجاد امنیت در ابعاد مختلف جامعه را از فعالیت های مهم قوه قضائیه دانست و افزود: ایجاد امنیت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از وظایف مهم قوه قضائیه است که سایر قوا نیز در کنار آن قرار می گیرند، همچنین بخش دیگر وظایف این قوه پیشگیری از جرم است که البته فقط به این قوه مربوط نیست، اما محوریت کار قضائی بوده که قانونی نیز در این رابطه تصویب شده است.

قوه قضائیه با مشکل رسانه ای روبه رو است

رئیس قوه مقننه با اشاره به تشکیل شورایی در قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم یادآور شد: قبل از اینکه وقایع مجرمانه رخ دهد باید بتوانیم از لحاظ فرهنگی و رفتاری اقداماتی داشته باشیم تا به نقطه پایانی یعنی وقوع جرم نرسیم.

وی با اشاره به یکی از مسائلی که در قوه قضائیه مغفول مانده، گفت: علیرغم تلاشی که قضات دارند، این قوه با مشکل رسانه ای روبه رو است چنانچه برخی قضات اعتقادی به کار رسانه ای نداشته و صرفا فرمایشات آیت الله آملی لاریجانی و حجت الاسلام اژه ای پوشش داده می شود.

انعکاس رسانه‌ای اقدامات دستگاه قضایی جنبه بازدارندگی جرم را افزایش می‌دهد

دکتر لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه جامعه باید از روند کار دستگاه قضایی با خبر شود تا جنبه بازدارندگی آن افزایش یابد، عنوان کرد: زمانی که محکمه ای برگزار می شود باید جوری انعکاس داده شود که جنبه بازدارندگی داشته باشد اما در حال حاضر این ویژگی را ندارد و موارد مشابه مجرمانه بسیار زیاد رخ می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه قضاییه باید طرح بدهد و از رسانه ها بخواهد فعالیت های قوه را پوشش دهند، اظهار داشت: برای کاهش پرونده ها باید با رسانه ای کردن اقدامات قوه قضاییه، جنبه بازدارندگی را افزایش داد چنانچه خلاء رسانه ای کنونی باعث افزایش سیل پرونده های قضایی می شود.

قوه قضاییه با تأمین امنیت اقتصادی از سرمایه گذاران پشتیبانی کند

وی در ادامه به وجهه دیگری از فعالیت های قوه قضاییه پیرامون تأمین امنیت اقتصادی اشاره و بیان داشت: چه در شرایط عادی و چه در شرایط فعلی این نکته مهم است که سرمایه گذاران احساس کنند قوه قضاییه پشتیبان آنها است تا مسائل روانی ایجاد شده روی آنها تأثیر نگذارد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: هرگاه مدیرکل دادگستری در استانی از حوزه اقتصادی منطقه خود دفاع کرد، اطمینان ایجاد شود و شرایط اقتصادی بهبود یافت و برعکس اگر دادگستری منطقه ای به وضعیت اقتصادی و تأمین اطمینان سرمایه گذاران بی توجه بود، شرایط اقتصادی منطقه او نیز با مشکل مواجه شده است.

برخی قصد دارند سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری فراری دهند

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه متأسفانه برخی قصد دارند سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری فراری دهند، گفت: امروز متأسفانه سرمایه گذاران برای آغاز به کار دغدغه دارند چنانچه در همان ابتدای کار، بخش های اداری برای آنها مانع تراشی می کند و حتی جایگاه ایران در آمار بین المللی برای فاصله زمانی اقدام سرمایه گذار به سرمایه گذاری تا اجرای آن در رتبه 140 دنیا است و این یعنی هنوز نتوانسته ایم مقرراتی را تعیین کنیم تا سرمایه گذاران مایل به سرمایه گذاری باشند و این از اشکالات دیوانی کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای فضای کسب و کار قانون وضع شده است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز بر این امر تأکید داشتند تا جذب سرمایه گذاری صورت گیرد اما توجه کافی به آن نشد در حالی که برخی کشورهای منطقه به آن توجه کرده و سرمایه خارجی جذب کردند البته به خاطر برخی دشمنی ها عامل فشار داریم اما در داخل نیز مشکلاتی وجود دارد که ارتباطی به فشارهای خارجی ندارند و موضوع مربوط به نقدینگی است.

ضرورت فعالیت سامانه پنجره واحد برای حمایت از سرمایه گذاران

دکتر لاریجانی در ادامه فشار بخش های مختلف به سرمایه گذاران را درست ندانست و افزود: قرار بود سامانه پنجره واحد فعال شود چنانچه فردی که برای ایجاد کارخانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه می کند، همان وزارتخانه تمام استعلامات را بگیرد تا کار سریع پیش رود اما این اقدام صورت نگرفت و اجرایی نشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به برخی سفرهای استانی خود بیان داشت: برخی مدیران کل استانی به کارخانجات سرکشی می کنند تا اگر کمکی از آنها بر می آید انجام دهند اما برخی دیگر به جای حمایت، سرمایه گذار را احضار می کنند که چرا حقوق کارکنان را نپرداخته است در حالی که این موضوع وظیفه آنها نیست لذا نباید از قدرت خود استفاده بلاوجه کنیم.

مجرمان اقتصادی به‌راحتی با وثیقه آزاد نشوند

وی افزود: در حال حاضر نیاز به حمایت از سرمایه گذار داریم و باید کمک کنیم آنها احساس کنند قوه قضاییه تکیه گاه آنها است.

دکتر لاریجانی همچنین با تأکید بر اهمیت مبارزه با اخلالگران اقتصادی تصریح کرد: اخیرا جریان های سازمان یافته ای اقدام به اخلال کرده اند و این حجم از تغییرات متناسب با شرایط کلان کشور نیست البته تعداد اخلال گران نیز زیاد نیست از این رو قوه قضاییه با اشراف اطلاعاتی که دارد باید برخورد جدی صورت دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه قضات باید اخلالگران اقتصادی را مجازات کنند، گفت: در این زمینه قانون وجود دارد و مجرمان اقتصادی نباید به سادگی با وثیقه آزاد شوند که این موضوع نیز خود معضلی است.

مجلس به‌دنبال ایجاد سازمانی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی زیر نظر قوه قضاییه است

وی در ادامه به اقدامات کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اشاره و عنوان کرد: مجلس طرحی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در دست دارند که طی آن قرار است سازمانی زیر نظر قوه قضاییه برای این کار ایجاد شود که دارای شعب دادگاهی و مجازات کافی باشد؛ این طرح مراحل پایانی خود را طی می کند و به زودی در مجلس مطرح می شود.

دکتر لاریجانی همچنین با تأکید بر ضرورت تأمین امنیت اقتصادی جامعه، خطاب به قضات، وکلا و مسئولان دستگاه قضایی اظهار کرد: شما در وضعیت کنونی کشور محوز تأمین امنیت اقتصادی جامعه هستند پس با سازوکار ویژه به موضوع اخلالگران بپردازید.

ذات امنیت اجتماعی برخورد سریع و قاطع قوه قضاییه با اخلالگران اجتماعی است

رئیس قوه مقننه با اشاره به وظایفه قوه قضاییه درباره تأمین امنیت اجتماعی، ادامه داد: ذات امنیت اجتماعی این است که قوه قضاییه با سرعت و قاطعیت با اخلالگران اجتماعی برخورد کند و اقدامات خود را نیز انعکاس رسانه ای دهد چنانچه برخی افراد کارهای سهمگینی در امنیت اجتماعی انجام داده اند و مسئولان قضایی سریعا وارد شده و اثر مطلوبی نیز در جامعه داشته است که همین امر باعث می شود مردم حس صیانت از خود داشته باشند.

وی همچنین دستورهای ویژه رئیس قوه قضاییه درباره برخی موارد خاص را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: حتی اخیرا در مورد تخلف در یکی از مدارس، شخص مقام معظم رهبری شابنه دستوری برای پیگیری موضوع صادر کردند که همین باعث شد سریعا به موضوع رسیدگی شود.

قوه قضاییه که خود مسئول تأمین امنیت اجتماعی است باید منزه باشد

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مردم باید اعتماد عمومی نسبت به نظام پیدا کنند، ابراز داشت: قوه قضاییه باید پشتیبان مردم باشد و این موضوع را رسانه ها به خصوص صداوسیما باید پررنگ کنند تا ایجاد بازدارندگی کند.

رئیس مجلس دهم در ادامه در ادامه با تأکید بر ضرورت پیشگیری از جرم، اضافه کرد: در قوه قضاییه شورایی برای این موضوع ایجاد شده است که اهتمام تمامی دستگاه ها را می خواهد.

وی همچنین به سالم سازی محیط قوه قضاییه اشاره و تأکید کرد: اخیرا ریاست قوه با برخی قضات و مسئولان متخلف قضایی برخورد قاطع کرد که تعداد آنها کم نیز نبود؛ این به آن معنا است که جایی که خود قرار است امنیت اجتماعی ایجاد کند باید منزه باشد از این رو از آنجایی که قوه قضاییه بسیار در معرض فساد قرار دارد باید هوشیاری وجود داشته باشد و با متخلفان در این دستگاه برخورد قاطع شود.

غیرعلنی بودن و عدم اطلاع مردم از برخورد با متخلفان از آسیب‌های قوه قضاییه است

دکتر لاریجانی عدم اطلاع مردم از اقدامات قوه قضاییه را آسیب دانست و عنوان کرد: مردم بسیاری از اشکالات را می بینند اما از برخورد با این موارد مطلع نمی شوند لذا هرگاه با افراد خاطی برخورد شد مردم باید مطلع شوند که هم ایجاد امیدواری در مردم کرده و هم بازدارندگی دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: از این رو هرگاه کسی وسوسه شود اقدام به خلاف یا فسادی کند می داند که قطعا به حساب او رسیدگی می شود پس در حال حاضر نقص در غیرعلنی بودن و عدم اطلاع مردم از نوع، نحوه و زمان برخورد با متخلفان است.

آمریکا قصد دارد مردم ایران را به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دهد

وی افزود: لازم است سیستمی ایجاد شود که مردم با دیدن تخلفات به سادگی بتوانند به اطلاع دستگاه قضایی برسانند البته در این زمینه سازمان بازرسی وجود دارد اما اقدامات آنها کافی نیست و باید محلی برای اطمینان مردم از رسیدگی به تخلفات وجود داشته باشد که این موضوع باعث صلابت قوه قضاییه خواهد بود.

دکتر لاریجانی همچنین به برخی شیطنت های اخیر و دشمنی ها با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر با استراتژی از سوی آمریکا مواجه هستیم که باید تحلیل مشترکی در داخل نسبت به آنها داشته باشیم، نخست اینکه آنها قصد دارند مردم ایران را از نظر اقتصادی در تنگنا قرار دهند و حتی یکی از مؤسسات تحقیقاتی محافظه کاران آمریکا اقدامات زیادی در این خصوص انجام می دهد و روی آن متمرکز شده است.

استراتژی غرب مسأله سازی و تبلیغات علیه نظام است

رئیس قوه مقننه ادامه داد: دومین استراتژی آنها مسأله سازی در داخل و شعار و تبلیغات علیه نظام است چنانچه رسانه های خارجی حوادث مختصر روز گذشته در تهران را به غوغایی تبدیل کردند از این رو باید در چنین شرایطی بدل این استراتژی ها را داشته باشیم، از استقامت تفسیر درست کنیم و صرفا سخنرانی را کافی ندانیم.

وی ادامه داد: آنها قصد آشفته سازی در حوزه اقتصادی را دارند که باید سیاستی برای آن داشته باشیم البته دولت اقداماتی داشت که کافی نبود پس با دستور رهبری شورایی از 3 قوه تشکیل شد و رهبری فرمودند 3 قوه با هم رفتار صمیمی داشته باشند و هر تصمیمی در این شورا بگیرند ما نیز حمایت می کنیم.

توطئه‌گران اقتصادی بعد از ارز، بازار سکه، مسکن و خودرو را هدف گرفتند

دکتر لاریجانی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان و کارکنان مجلس خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند باید به سمت محرومان سمت گیری شود که بر همین اساس در شورای 3 قوه تصمیماتی گرفتیم البته این بسته هنوز کامل نیست و نیاز به کار دارد به خصوص که درباره موضوع رشد نقدینگی.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه دشمنان به دنبال توطئه هستند اما نواقصی نیز در داخل داریم، ابراز داشت: زمانی در بازار ارز تزریق می شد که مشکلی وجود نداشت اما زمانی که تزریق ارز قطع شد، توطئه گران به سمت سکه رفتند و بعد از آن بازار مسکن و خودرو را هدف گرفتند لذا باید ریشه های کار حل شود.

نقدینگی باید به سمت امور ثروت‌زا برود تا مخرب نباشد

وی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی و بخش اقتصادی دولت باید راهکارهایی در این زمینه ارائه کند، عنوان کرد: نقدینگی باید به سمت امور ثروت زا برود تا مخرب نباشد.

دکتر لاریجانی در ادامه تصریح کرد: مشکل اقتصادی صرفا جو روانی نیست بلکه بسیاری افراد به دنبال منفعت خود هستند از این رو به سمت افزایش نقدینگی می روند پس باید با هوشیاری و همگرایی با آشفته سازی مبارزه و طبیبانه با مسائل برخورد کرد که در این زمینه لازم است بخش های امنیتی فعال باشند.

آمریکا اهلیت سیاسی برای مذاکره ندارد

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه سرمایه های خوبی در کشور داریم که باید از آن استفاده کنیم، اظهار داشت: برخی معتقدند در شرایط فعلی کشور باید سیاست خارجی را تغییر دارد و با آمریکا مذاکره کرد که این سیاست ناپخته ای است چنانچه زمانی مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را مطرح کردند و از همین روی مذاکره همزمان با آمریکا و برخی کشورها صورت گرفت.

وی افزود: در نهایت توافقی صورت گرفت اما آمریکایی ها از آن خارج شدند همانطور که از یونسکو، شورای حقوق بشر و پیمان محیط زیستی اروپا خارج شدند پس آمریکایی ها به راحتی زیر قراردادهای بین المللی خود می زنند و اهلیت سیاسی برای مذاکره ندارند.

حضور ایران در عراق و سوریه برای حفظ امنیت کشور بود

به گزارش خانه ملت، دکتر لاریجانی در ادامه درباره کمک های ایران به سوریه و عراق خاطرنشان کرد: اگر این کمک ها را کردیم و هزینه بسیار دادیم به خاطر حفظ امنیت کشور و اهمیت آن بوده است چنانچه گروه های تروریستی به وجود آمده از سوی آمریکا صرفا برای ایران بود تا امنیت ایرانیان را تحت الشعاع قرار دهند اما ایران با هوشیاری وارد شد از این رو نباید در این زمینه تحلیل اشتباه در کشور رایج شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: ما به مسلمانان سوریه و عراق در رابطه با داعش کمک کردیم اما امنیت ایران هدف اصلی بود چنانچه با یک غفلت به مجلس و مرقد امام(ره) حمله کردند، پس مسأله همکاری ما با سوریه و عراق برای حفظ امنیت مردم بود.

قوانین مجلس در حوزه قضایی باعث استحکام حوزه قوانین قضایی می‌شود

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که مسئولان امنیت مردم را اولویت خود می دانند، عنوان کرد: اگر امنیت در کشور تأمین باشد می توان زمینه های توسعه و رشد را فراهم کرد لذا باید روشنگری در این زمینه صورت گیرد تا زمینه سوءاستفاده از بین برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: درباره قوه قضاییه و احکام قضایی قوانین خوبی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که باعث استحکام بیشتر در حوزه قوانین قضایی شده و قوه قضاییه را تقویت می کند.

منبع: خانه ملت
نظرات شما
پیشخوان