تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۷ تير ۱۳۹۷
سید حسن خمینی:

قوام جامعه به مدیران مورد تایید مردم است/ با همه توان در برابر ظلم باید ایستاد

یادگار امام تاکید کرد: قوام یک جامعه به مدیرانی است که مورد تایید مردم هستند. از فراز و نشیب‌ها نترسید. باید همت بلند داشت.
رویداد۲۴ حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران او با اشاره به صفات شهید بهشتی گفت: این صفت قابل تسری به همه شهدای هفتم تیر است. شهید بهشتی را با صفت مظلوم شناخته اند.

وی گفت: ظلم نقطه مقابل عدل است و عدل را در علوم انسانی به دو گونه تعریف کرده‌اند؛ یکی اینکه ما به هر صاحب حقی حق او را بدهیم و یا هرچیز را در جای خود بگذاریم که تعریفی ارسطویی است و برخی هم به آن خرده گرفته‌اند. هرجا حقی بود و او را به صاحب حق ندادید او را مورد ظلم قرار دادید.

یادگار امام افزود: تعریف دوم، عدالت را به معنای انصاف می‌داند و ریشه‌های قدیمی هم دارد که اگر انصاف بورزید عادلید و اگر نه عادل نیستید. یکی از معضلات در  جمهوری اسلامی بلندگو است.

او با بیان اینکه بعضی چیزها در تاریخ بشر دستاورد همه ملت‌ها است، گفت: امیرالمؤمنین در نامه به مالک اشتر میگوید وفای به عهد را همه نیاز دارند و نکوهش نمی‌کنند.

یادگار امام درباره انصاف گفت: یعنی هرچه برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هرچه بد می‌دانی برای دیگران هم بد بدان و این در آداب کنفسیوس و امیرالمؤمنین و امام صادق و بودا هم هست و کانت هم فلسفه خود را بر این توصیف نهاده است. اگر می خواهید بدانید که عادل هستید بیا نه خود را درجای طرف مقابل بگذارید.  بهشتی با صفت مظلوم شناخته شد و یعنی حق او آنگونه که باید ادا نشد یا به طور انصاف برخورد نشد. این ظلم گاهی مالی گاهی ظلم غیرمالی است. گاهی حق کسی که باید شناخته شود، نمی‌شود.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: انسان‌ها ظالمند چون حق خدا را آنطور که باید نمی‌شناسند. بهشتی تحت ظلمی قرار می‌گیرد که واقعیت او در جامعه شناخته نمی‌شود و به چیزهایی متهم می‌شود که حقیقت ندارد. فضای سنگین تخریبی علیه او یک ظلم نسبت به شناخت درباره او ایجاد می‌کند. امثال شهید بهشتی قدرت سیاسی داشته اما تحت ظلم واقع شده است چرا که او را نمی‌شناختند.

یادگار امام گفت: گاهی ما مظلوم واقع می‌شویم اما حق نداریم ظلم را بپذیریم. آدم باید با همه توان در برابر ظلم بایستد. پذیرش ظلم به ظلم رسمیت می بخشد. انسان گاهی مظلوم واقع می‌شود اما طبق دستور دین نباید انزوا را بپذیرد که گناه کبیره است. ظلم اتفاق می‌افتد اما باید در مقابلش ایستاد. تن به ظلم دادن از ناپسندترین امور بشر است که انسان را از انسانیت خارج می‌کند.

او گفت: در مقابله با ظلم باید چه کنیم. قرآن آیه‌ای در سوره کهف دارد که می‌گوید بدترین کاری که ممکن است و بدترین آدم‌های ممکن که می‌تواند وجود داشته باشد آنهایی هستند که فکر می‌کنند کار خوب می‌کنند اما بسیار کار بدی می‌کنند یعنی خودشان می‌پندارند کار خوب می‌کنند اما همه چیز را خراب کرده‌اند.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: نیت خیر تنها کافی نیست. امروز همه جامعه‌مان را می‌شناسیم با یک جریان ظالمانه جهانی مواجه شده‌ایم. یک رئیس جمهوری در آمریکا بر خلاف همه موازین تصمیماتی می‌گیرد و بی‌تردید در هر نظام اخلاقی ظلم است و پذیرش ظلم گناه است. اما مقابله با ظلم لوازم دارد و اگر تنها به نیت خیر بسنده کنیم می‌شود مصداق این آیه. اولین لازمه مقابله با ظلم، همبستگی ملی است. به تعبیر امام اگر همه با هم بودیم می‌توانیم مقابل ظلم بایستیم و گمراهی و کوته فکری است که اگر کسی فکر کند با پاره پاره کردن جامعه می‌توان در برابر ظلم‌ها ایستاد.

وی با بیان اینکه مردم باید همه احساس کنند آنچه صورت می‌گیرد عزت خودشان است، گفت: تک تک مردم باید احساس کنند این مقاومت عزت آنها را در بردارد. تک تک انسان‌های جامعه مقاومت ملی را عزت خود بدانند. باید به گونه‌ای تعریف شود که وقتی شیرهای نفت را بستند، جامعه در برابر سرمای زمستان پنجاه و هفت نه تنها خم به ابرو نیاورد بلکه محکم‌تر ایستاد. لازمه استقامت این است که تک تک مردم استقامت را استقامت خود بداند و اینطور نباشد که به من گوینده فشار کم و به دیگری فشار زیاد بیاید. همه باید به انسجام و وحدت ملی برسیم.

یادگار امام با بیان اینکه باید از تزریق یاس به جامعه پرهیز کنیم، تاکید کرد:  امید لازمه حرکت به جلو است. مگر انسان بدون امید می‌تواند زندگی کند. این امید اگر باشد زمانه با ماست. مرسوم شده که ما بر طبل بی‌انگیزگی می‌کوبیم. آنها که رسانه‌هاشان شناسنامه‌دار نیست، اما رسانه‌‌های شناسنامه‌دار چرا اینطور می‌کنید. وضع ما از بسیاری دوران بهتر است و چون امید داشتیم از همه مشکلات عبور کردیم. روزی سیلو‌ها برای یک روز هم گندم نداشت. یکی از شاهکارهای امام روز اول مهر ۵۷ بود که یک روز قبل فرودگاه‌ها را بمباران کردند، اما امام امید می‌داد. جایی که باید هیجان دهیم، بدهیم و جایی که باید هیجان را جمع کنیم، جمع کنیم.

وی اظهار داشت: قوام یک جامعه به مدیرانی است که مورد تایید مردم هستند. از فراز و نشیب‌ها نترسید. باید همت بلند داشت. جمهوری اسلامی آنقدر پتانسیل قوی دارد که از این موارد عبور می‌کند اما امید را نباید از دست داد.

سیدحسن خمینی با اشاره به شعری از پروین اعتصامی گفت: خدا دروغ نمی‌گوید. خدا را فرصت دهید و دست از تخریب هم بردارید. یک هدف و یک آینده داریم و در یک کشتی نشسته‌ایم و یک ناخدا داریم که باید بیش از همیشه، از خدا بخواهیم سایه او را بالای سر ما نگاه دارد.اگر به این لوازم علیه ظلم تن دهیم پیروزیم اما باید به لوازم مقابله با ظلم پایبند باشیم. بزرگترین صفت بهشتی در زمان امام، شهید مظلوم بود و مظلوم بود چون مورد تخریب قرار داشت، مظلوم بود ولی به ظلم تن نداد ما هم نباید به ظلم تن دهیم و دست در دست هم آینده جمهوری اسلامی روشن خواهد بود.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان