تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۷

فرهنگ مدارا باید در مدارس نهادینه شود

مشاور و دستیار ویژه رییس جمهوری در حقوق شهروندی در اختتامیه هجدهمین کنگره ملی پرسش مهر با اشاره به لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ مدارا گفت: فرهنگ‌سازی در آموزش‌وپرورش اتفاق می‌افتد.

رویداد۲۴-مشاور و دستیار ویژه رییس جمهوری در حقوق شهروندی در اختتامیه هجدهمین کنگره ملی پرسش مهر با اشاره به لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ مدارا گفت: فرهنگ‌سازی در آموزش‌وپرورش اتفاق می‌افتد.شهیندخت مولاوردی ضمن قدردانی از تلاش برگزارکنندگان پرسش مهر در طی ١٨سال گذشته اظهار داشت: تحمل افکار دیگران، سؤالی بود که رییس جمهور در مهرماه برای دانش آموزان، معلمان و والدین مطرح کرد و در شرایط فعلی که جامعه به انسجام، وفاق و همدلی ملی نیاز دارد، بسیار مهم و ضروری است.

مولاوردی خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌ها ٥ میلیون نفر در قالب‌های مختلف فرهنگی به ارائه نظرات و ایده‌ها و راهکارهای عملی در پاسخ به این پرسش پرداختند که نیاز است وزارت آموزش‌وپرورش از این به بعد برای عملیاتی شدن راهکارها برنامه‌ریزی کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور در گردنه سختی‌ها قرارگرفته است، با اتکا به فضائل و صفات اخلاقی همچون تحمل افکار دیگران و احترام به عقاید و ترویج و توسعه آن، می توان با همدلی این مرحله را پشت سر گذاشت و کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرارداد.

مولاوردی بابیان اینکه سوال پرسش مهر ارتباط نزدیکی با حقوق شهروندی دارد، خاطرنشان کرد: تحمل و احترام به افکار دیگران و رعایت اخلاق و ادب در کلمه و مفهوم مدارا خلاصه می‌شود و اگر بخواهیم با مدارا به‌عنوان اصل اخلاقی و هنجار اجتماعی و قانونی برخورد کنیم، باید در مدارس و آموزش‌وپرورش آن را نهادینه کنیم و فرهنگ‌سازی آغاز راه برای ترویج  هنجار اجتماعی است و این آغاز در آموزش‌وپرورش اتفاق می‌افتد.

مشاور رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی در ادامه افزود: باید به درک مشترک و درستی از مفهوم مدارا برسیم و از این فهم مشترک تحمل افکار و عقاید دیگران را باور کنیم و تفاوت‌ها را بپذیریم.

مولاوردی تصریح کرد: مرحله نهایی در مدارا پذیرش واقعیت‌های جامعه و تفاوت‌هایی است که در افراد در بخش‌های مختلف قومی و زبانی و مذهبی و نژادی با همدیگر دارند و نظام آموزشی باید از سنین پایه و کودکی قدرت تمییز کودکان را رشد و توانمند سازد و ذهن‌ها را باز کند و تفکر انتقادی و پرسشگری را یاد بدهد و در کتب درسی و مفاهیم آموزشی آموزه‌های اخلاقی همچون مدارا به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی همکاری دیگر نهادهای سیاسی اقتصادی قانونی، علمی، فرهنگی و هنری را با آموزش‌وپرورش در خصوص تربیت شهروند آگاه ضروری دانست و گفت: باید تمام نهادهای جامعه هم‌جهت و هم گام باهم در جهت پرورش و ترویج و توسعه فضائل اخلاقی گام بردارند و اگر همراهی نباشد سیاست‌های اتخاذشده پیامدهای مطلوب را نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: بین حقوق بشر و حقوق شهروندی تفاوت وجود دارد، حقوق بشر حق اصلی و اولیه انسان است که از بدو تولد با فرد همراه است و غیرقابل‌تفکیک است و ماهیت انسانی دارد، اما در حقوق شهروندی غیر از این‌ها به تکالیف و حقوق شهروندی اجتماعی و خانوادگی هم اشاره می‌شود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان