تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۷

نماینده زاهدان: بیش از 95 درصد مردم سیستان و بلوچستان به غذای مناسب دسترسی ندارند و مشابه شرایط زندگی مردم در آفریقا هستند

شرایط مردم در این استان به شدت بحرانی است، این مردم به سختی دست نیاز دراز می‌کنند اما وضع طوری شده که هر روز تعداد زیادی به دفتر من مراجعه می‌کنند و اعلام نیاز می‌کنند

رویداد۲۴-شرایط مردم در این استان به شدت بحرانی است، این مردم به سختی دست نیاز دراز می‌کنند اما وضع طوری شده که هر روز تعداد زیادی به دفتر من مراجعه می‌کنند و اعلام نیاز می‌کنند نماینده زاهدان گفت: 75 درصد مردم سیستان زیرخط فقر امنیت غذایی و درواقع مشابه شرایط زندگی مردم در آفریقا هستند.

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار تصویری از گورخواب‌ها در زابل بیان کرد شرایط مردم در این استان به شدت بحرانی است، این مردم به سختی دست نیاز دراز می‌کنند اما وضع طوری شده که هر روز تعداد زیادی به دفتر من مراجعه می‌کنند و اعلام نیاز می‌کنند.

بعد از تکذیب واقعیت عکسی که در فضای مجازی منتشر شده و طی آن اعلام شده بود مردم در سیستان و بلوچستان، در فقر غذایی هستند و گربه می‌خورند، عکس دیگری این بار از سوی محمدرضا هدایتی، بازیگر و خواننده کشورمان، منتشر شده است. عکسی که نشان می‌دهد مردی در یک گور زندگی می‌کند.

هدایتی در این پست اینستاگرامی درباره مشکلات زادگاهش نوشت:‌ نمونه‌اى از گورخوابى در سیستان؛ صدها نفر از این نمونه افراد در انتظار کمک مسئولان هستند. در زابل نوعى قبر بود به نام تیرگ که به دلیل پر آب بودن منطقه نمی‌توانستند قبر را عمیق حفر کنند چون به رطوبت می‌رسیدند بنابراین کمى زمین را گود می‌کردند و رویش را گنبد مانندى درست می‌کردند؛ عکسى که مشاهده می‌کنید نمونه‌اى از تیرگ‌هاى قدیم است.

پدیده‌ای به نام گورخوابی در زابل وجود ندارد

اما این تصویر هم با تکذیب و واکنش مسئولان استان مواجه شد، به طوری که مرعشی معاون استاندار در گفت‌وگویی درباره گورخوابی در زابل گفت: این موضوع صحت ندارد. اصلا پدیده‌ای به نام گورخوابی در زابل وجود ندارد. ۴ سال قبل زمانی که بنده دبیر هماهنگی شورای مبارزه با موادمخدر بودم، آن زمان مسئله گورخوابی مطرح شد که یکی دو مورد از معتادان داخل قبر خوابیده بودند که در اقدامی ساماندهی و جمع آوری شدند.

برای جلوگیری از بروز مجدد چنین پدیده‌ای، یک مرکز ماده ۱۶ در زابل ایجاد کردیم تا کارتن‌خواب‌ها را جمع‌آوری کند که از آن به بعد، پدیده‌ای به نام کارتن‌خواب و گورخواب نداریم. این عکسی که در شبکه‌های اجتماعی از پدیده گورخوابی منتشر شده مربوط به همان ۴ سال قبل است. این موضوع را تایید نمی‌کنم.

در بهترین نقطه شهر یعنی خیابان آزادی هم کارتن‌خواب و معتاد داریم

درباره این موضوع، علیم یارمحمدی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان به پانا گفت: من هم مانند استاندار موافقم که گورخوابی نداریم، شاید بهتر باشد از کلمه کارتن‌خواب استفاده کرد. چیزی که به وفور زیاد است و در پارک‌ها و حتی کنار خیابان به راحتی دیده می‌شود. حتی در بهترین نقطه شهر یعنی خیابان آزادی هم کارتن‌خواب و معتاد داریم.

یارمحمدی به شرایط بحرانی معیشت مردم سیستان و بلوچستان اشاره و تاکید کرد: معیشت مردم در این استان اصلا خوب نیست. بیش از 95 درصد مردم این استان به غذا و امکانات تغذیه‌ای مناسب دسترسی ندارند و مطالعات آمایشی نشان می‌دهد 75 درصد مردم زیر خط فقر امنیت غذایی و درواقع مشابه وضع زندگی مردم در آفریقا هستند. اینها موضوعاتی است که بارها آن را رسانه‌ای کرده‌ایم و نتیجه تحقیقاتش هم وجود دارد و کسی نمی‌تواند آن را تکذیب کند.

بهزیستی و کمیته امداد هم از پس مشکلات مردم این منطقه برنمی‌آیند

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: بسیاری از مردم این استان به دفتر خود من مراجعه می‌کنند، مردم این استان کسانی هستند که عزت نفس بالایی دارند ولی کار به جایی رسیده که برای تامین حداقل خواسته‌هایشان مجبورند مدام از این نهاد به آن نهاد و از این دفتر به آن دفتر بروند تا شاید کسی شرایط بد زندگی‌شان را شنید. من دو روز گذشته از سفر به سیستان برگشتم و شرایط این استان و حتی روستاهای کوچکش را هم رصد می‌کنم. متاسفانه بحران به قدری زیاد است که نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی هم از پس مشکلات مردم این منطقه برنمی‌آیند.

زندگی مردم سیستان و بلوچستان بین سیاست و مسائل کلان اقتصادی به فراموشی سپرده نشود

او راهکار را در ایجاد اشتغال برای مردم سیستان و بلوچستان دانست و گفت: جمعیت جوان استان ما از بیشتر استان‌ها بالاتر است و این در حالی است که شرایط اشتغال بسیار بد است. نه صنعت وجود دارد نه کشاورزی. از معادن رنگینی که در این استان وجود دارد بهره‌بردای مناسب نمی‌شود و زیرساخت‌های لازم وجود ندارد. دولت هم با توجه به شرایط اقتصادی که در آن قرار گرفته کار بیشتری نمی‌تواند انجام دهد، درنهایت راهکاری که باقی می‌ماند این است که زیرساخت‌ها فراهم شود که بنگاه‌های اقتصادی به سمت فعالیت در آن منطقه سوق پیدا کنند؛ این کار می‌تواند با معافیت مالیاتی، تسهیلات بدون بهره، در اختیار دادن امکانات و ... حاصل شود. به هر حال بهتر است فکری به حال این مردم شود و زندگی مردم سیستان و بلوچستان بین سیاست و مسائل کلان اقتصادی به فراموشی سپرده نشود.

نظرات شما
پیشخوان