تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
عضو کمسیون عمران گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دوساله شدن اجاره مسکن تاثیری در کنترل قیمت‌ها ندارد/ ثبات اقتصادی باشد، مالکان 10 ساله هم اجاره می‌دهند

وزارت راه و مسکن به تازگی پیشنهادی به معاون اول رییس جمهوری برای ساماندهی بازار اجاره بها مسکن ارائه کرده که بر اساس آن اجاره‌ها دو ساله و حداکثر میزان افزایش توسط موجر 10 درصد اعلام شده است.
دوساله شدن اجاره مسکن تاثیری در کنترل قیمت‌ها ندارد/ ثبات اقتصادی باشد، مالکان 10 ساله هم اجاره می‌دهند
رویداد۲۴ درحالی وزیر راه همواره از سیاست دخالت دولت در بازار اجاره بها انتقاد می‌کرد اما به ناچار برای کنترل دستوری اجاره‌بها قدم گذاشت و چندی پیش  لایحه تعیین سقف میزان افزایش اجاره‌بها را به جهانگیری ارسال کرد که به دنبال ارسال این نامه معاون آخوندی از افزایش مدت زمان قرارداد اجاره به دو سال و بیشتر  خبر داد. در این مسان برخی کارشناسان با دخالت دولت در بازار مسکن موافقند و اعتقاد دارند در وضعیت اقتصادی که بسیاری از متغیرهای اصلی سودآوری شرکت‌ها به صورت دستوری تعیین می‌شود، حمایت از بازار سرمایه به ویژه بازار مسکن به صورت دستوری نیز احساس می‌شود. برخی دیگر معتقدند در هر شرایطی نباید دخالت کرد و باید اجازه داد هرچه بازار تعیین کرد، همان بشود. شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس از کسانی است که به راه حل دوم اعتقاد دارد و می‌گوید چون مالکیت در قانون اساسی آمده، مالک حق دارد قیمت مسکن را خودش تعیین کند!

مشکلی درعرضه و تقاضای مسکن نداریم

سید کمال الدین شهریاری عضو کمسیون عمران و شهرسازی به رویداد۲۴ گفته است: دوساله شدن نرخ اجاره بها و دستوری عمل کردن با مسکن مشکلی را حل نخواهد کرد.

نماینده مجلس دهم می‌گوید: برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان که معتقدند مشکل حوزه مسکن در عرضه است، مشکلی در عرضه و تقاضای مسکن نداریم بلکه مشکل اصلی در قیمت‌ها و اقتصاد مسکن است که تبعیت از اقتصاد کلان دارد. زمانی که ارز گران می‌شود پول ملی روز به روز به سمت ضعیف شدن پیش می‌رود در چنین شرایطی طبیعی است قیمت مسکن که در ارتباط مستقیم با بازارهای دیگر است تغییر می‌کند.

او راهکار خارج شدن از چنین وضعیتی را خارج از چارچوب اختیارات یک وزارتخانه می‌داند و معتقد است: برای اینکه بتوانی قیمت مسکن را کنترل کرد، مسئولان اقتصادی به ویژه وزیر اقتصاد و بانک مرکزی باید پاسخگو باشند و راه چاره‌ای پیدا کنند.

نمی توان مالکان را مجبور به تعیین قیمت و یا  افزایش مدت طول اجاره کرد

شهریاری می‌گوید: اگر قیمت‌ها رشد پیدا نکند و تورم نداشته باشیم و به تبع آن ارزش پول ملی کاهش نیابد مالکان نیز حاضر خواهند بود که ملک خود را به جای یکسال، 10 ساله هم اجاره بدهند اما زمانی که بی ثباتی اقتصادی همچنان حکمفرما باشد می‌توان شاهد این باشیم که مالکان تمایل به اجاره یک ساله ملک خود را هم نداشته باشند. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان