تاریخ انتشار: ۰۰:۴۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷

عملکرد تحسین برانگیز معماران ایرانی در جایزه آرکیتایزر 2018/ روایت کوروش حاجی‌زاده از مرکز موسیقی توکیو

پروژه مرکز موسیقی توکیو از جمله پروژه‌های دفتر معماری"حاجی‌زاده و همکاران" اوست که به عنوان فینالیست بخش فرهنگی، پروژه‌های ساخته نشده جایزه "آرکیتایزر۲۰۱۸" انتخاب شده است.
عملکرد تحسین برانگیز معماران ایرانی در جایزه آرکیتایزر 2018/ روایت کوروش حاجی‌زاده از مرکز موسیقی توکیو

رویداد۲۴ شاید بتوان جایزه آرکیتایزر را بزرگ‌ترین برنامه، با تمرکز بر ترویج معماران و محصولات آنها دانست. جایزه "آرکیتایزر ۲۰۱۸" با این مأموریت به ارزیابی معماری صحیح، اصولی و پرمحتوا می‌پردازد که بتواند از توان بالقوه آن برای تأثیرگذاری مثبت بر زندگی روزمره بشر استفاده کند.

شش دوره است که هر ساله وب‌سایت آرکیتایزر، جایزه‌ای تعریف کرده که در انواع عملکردها و دسته‌بندی‌های مختلف، معماران را به چالش رقابت می‌کشاند.

آثار معماران در این جایزه، طی دو مرحله داوری می‌شود. در مرحله نخست، آثار به صورت آنلاین و کاملاً شفاف مورد قضاوت بازدیدکنندگان سایت و با رکورد بیش از سه میلیون قرار می‌گیرند. پس از آن توسط تیم بزرگی از داوران، شامل حدود 420 نفر از معماران، هنر و رسانه، از جمله افرادی چون آنابل سِلدُرف، ایو بهَر، پیِرا جلاردی، جو گِبیا، رابین چِیس، گای راز، الن کامینگ، بن ون برکل، بیارک انگلز، کیسی جونز، دیوید گارسیا، اِوَن شارپ، کریم رشید، مایکل مرفی، محسن مصطفوی، پاتریک شوماخر، سو فوجیموتو، استیون هال، آنجلیکا تَشِن و... بر روی آثار قضاوت می‌کنند.

جایزه آرکیتایزر

منتخبین نهایی به عنوان افراد تأثیرگذار در آن سال محسوب می‌شوند که اصولاً اعتبار و شهرتی برای معماران به وجود خواهد آورد و همچنین آثار آنان در کتابی نفیس چاپ خواهد شد. تا نهایتاً همان‌گونه که در اهداف این مجموعه ذکرشده، با معرفی معماران برتر و ایجاد ارتباطی با کارفرمایان و سازندگان در سطح بین‌المللی شاهد افزایش روزافزون کیفیت آثار معماری باشیم.

کوروش حاجی زاده، درباره ویژگی‌های مرکز موسیقی توکیو به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این پروژه در یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های توکیو واقع شده و از آنجایی که توکیو شهری است که زمین در آن ارزش فراوانی از لحاظ قیمت دارد، تصمیم گرفتیم تا پروژه به گونه‌ای طراحی شود که تا علاوه بر رفع نیازهای کارفرما کل سایت مجدداً به مردم شهر هدیه شود.

او افزود: قرارگیری باغ شمالی سایت، کوچه غربی بسیار باریک و خیابان بسیار مهم جنوبی و قرارگیری کوه فوجی به عنوان یکی از مقدس‌ترین مکان‌های ژاپن در امتداد شرق به غرب دید سایت، ما را در ایجاد یک پلازای شهری بسیار مهم بیش از پیش راسخ کرد. بنابراین در حالی که یک کنسرت و یا برنامه موسیقی بسیار جدی در سالن 2 هزار نفرِ در حال برگزاری است، بر روی بام پروژه به عنوان یک فضای شهری به مساحت کل زمین اصلی، پرفورمنسی در حال اجراست که تمام لحظات آن فی‌البداهه و شاید جذاب‌تر از برنامه کنسرت در حال اجرا در زیر فضای پلازا باشد. یک پلازای چوبی که به عنوان تنه درختان کهن باغ شمالی پذیرای مردم خواهد بود.

این هنرمند تصریح کرد: این رویکرد به طرح و استفاده از فرم پاگودا یا معابد ژاپنی که چند مورد آن در اطراف سایت پروژه وجود داشتند، حس و حالی از فرهنگ ژاپنی را نیز با بیانی معاصر به نمایش درآورده است. در واقع ما چیزی به شهر و بافت فشرده شهری سایت اضافه نکردیم، بلکه با بلند کردن پوسته سایت نیازهای عملکردی کارفرما را در زیر پوسته جای دادیم و خود پوسته مکانی برای حضور مردم شهر شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: معماری ، جایزه ، حاجی زاده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان