تاریخ انتشار: ۰۶:۰۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۷

مروری بر آثار فرانک گری/ نمایش فیلم "اسکچ‌های فرانک گری" در خانه هنرمندان

فیلم اسکچ های فرانک گری، SKETCHES OF FRANK GEHRY در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

رویداد۲۴ در برنامه این هفته خانه معمار، فیلم SKETCHES OF FRANK GEHRY ساخته سیدنی پولاک، SYDNEY POLLACK به مدت 50 دقیقه به نمایش گذاشته می‌شود.

فرانک گری، هنرمند معمار و از شاگردان ویلیام پریرا است. او در سال ۱۹۵۶ در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامه‌ریزی شهری پرداخت و هم‌زمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد. او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است.

در کارهای اولیه گِری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به‌ویژه لو کوربوزیه مشاهده کرد. این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ می‌توان در کارهای گِری مانند استفاده از فرم‌های هندسیِ ساده مشاهده کرد. به‌طورکلی در کارهای گِری نوعی گرایش مجسمه‌سازانه را می‌توان مشاهده کرد؛ چه در توسعه خانه همسرش در ۱۹۸۷ تا موفق‌ترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است.

او معتقد است: من آثار هنرمندان را نگاه می‌کنم و هنر را به‌مثابه وسیله‌ای برای الهام خودم می‌پندارم و سعی می‌کنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم. در هریک از کارهایم روش‌های جدید را جستجو می‌کنم. برای من قانون و قاعده محدودکننده وجود ندارد و اصولاً مرزی بین درست و نادرست نمی‌شناسم.

گِری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ است که ما به ازای علمی آن، معماری فولد و به معنای نظریات بحران و تداوم است. بحران یا فروپاشی در تبدیل سریع از حالتی به حالت دیگر، مانند آب به یخ یا بخار، تجلی می‌کند. بحران یا به دو پاره شدن می‌انجامد یا به پیچیده شدن، در هم فرورفتن و در هم تنیدن که مضمون معماری فولد است.

فیلم SKETCHES OF FRANK GEHRY به مدت 80 دقیقه روند طراحی‌های این هنرمند برجسته معماری را به تصویر می‌کشد.

علاقه‌مندان به حضور در این نمایش فیلم می‌توانند پنجشنبه ۲۸ تیرماه از ساعت 16 الی 18 به تالار استاد شهناز واقع در خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان