تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

ژیمناستیک ایران در حسرت مدال بازی‌های آسیایی

تیم ملی ژیمناستیک هنری ایران هیچگاه در بازی های آسیایی صاحب مدال نشده و شاید در این دوره از رقابت های که قرار است کمتر از سه هفته دیگر در جاکارتا برگزار شود، به حسرت بی مدالی خود در این مسابقات پایان دهد.
ژیمناستیک ایران در حسرت مدال بازی‌های آسیایی

رویداد۲۴ بازی های آسیایی 2018 جاکارتا از 27 مرداد تا 11 شهریور برگزارمی شود. ژیمناستیک هنری یکی از رشته های اعزامی ایران به این مسابقات بوده و قرار است سعیدرضا کیخا، سامان مدنی، مهدی احمد کهنی و محمدرضا خسرونژاد 29 مرداد به این دوره از بازی ها اعزام شوند.
حمید رضا بابایی، محمد رمضان پور، هادی خناری نژاد، امیراعظمی و سعید رضا کیخا ژیمناست های ایران هستند که در بازهای آسیایی 2006 دوحه، 2010 گوانگژو و 2014 اینچئون فقط به فینال این مسابقات رسیدند ولی موفق به کسب مدال نشدند و در تمام این ادوار مقام هشتم تیمی دستاورد ایران در این رشته بوده است.
در ژیمناستیک هنری 42 مدال در بازی های آسیایی توزیع می شود که این رقم با احتساب شاخه های ترامپولین و ریتمیک به 54 مدال می رسد اما ژیمناستیک ایران هنوز نتوانسته در این رشته ورزشی پایه و مادر جایگاه قابل قبولی در قاره کهن کسب کند. این در حالی است که ژیمناستیک ژاپن و چین حتی در المپیک صاحب مدال هستند و با کشورهای اروپایی و آمریکایی برای رسیدن به سکو رقابت می کنند.
چین تایپه، ویتنام، ازبکستان و قزاقستان دیگر حریفان ایران در رشته ژیمناستیک بازی های آسیایی محسوب می شوند و سرمایه گذاری عظیم این کشورها در این ورزش، کار را برای ژیمناست های ایران دشوار کرده است.
خبرنگار ایرنا که با ژیمناست های اعزامی ایران به جاکارتا در محل اردوی ملی پوشان گفت و گو کرده است، همه آنها از توجه کم مسئولان به این رشته و فرسودگی لوازم ژیمناستیک و خالی بودن رقابت های لیگ باشگاهی در کشور گله داشتند.
«رضا خیرخواه» سرمربی تیم ملی در خصوص اردویی که برای این مسابقات تدارک دیده شده، به خبرنگار ایرنا گفت: دهمین اردوی تیم ملی ژیمناستیک در حال برگزاری است و پیش از این شهرهای مختلفی مانند سمنان، لرستان و قم میزبان اردوهای ما بودند. ژیمناست های تیم ملی آسیب دیدگی های کهنه ای دارند و به این خاطر سعی کردیم فشار تمرینات زیاد نباشد تا پیش از اعزام تیم ملی به جاکارتا شرایط آمادگی جسمانی آنها به وضعیت مطلوب برسد.
وی گفت: برای انتخاب بازیکنان نهایی سه دوره رقابت انتخابی برگزار شد که با توجه امتیازهای بالا و نزدیک به هم، چهار نفر از 6 نفر حاضر در اردو انتخاب شدند زیرا عملکرد ثابت هر ورزشکاری برای مربی اهمیت ویژه ای دارد.

** بضاعت کم مالی فدراسیون و تجهیزات فرسوده ژیمناستیک
سرمربی تیم ژیمناستیک هنری ایران درباره امکانات اردو نیز اظهار داشت: فدراسیون با همان بضاعتی که دارد تمام تلاش خود برای در اختیار قرار دادن امکانات انجام می دهد و تمام استان هایی که میزبان اردوها بودند، به بهترین شکلی امکانات لازم را فراهم می کردند.
خیرخواه در خصوص امکانات فعلی ژیمناستیک نیز گفت: تاریخ وسایل و امکانات ژیمناستیک در همه استان های و تهران برای 15 سال پیش بوده که فرسوده شده است. از طرفی ماهیت وسایل ژیمناستیک مانند پیست زمینی در رقابت های بین المللی خیلی تغییر کرده است. این پیست ها قبلا اسفنج بود و اکنون در رقابت های جهانی حالت ارتجاعی و فنری دارد.
وی افزود: بسیاری از وسایل ژیمناستیک مدت هاست که وارد کشور نشده است. البته تولیدکنندگان داخلی وسایل ژیمناستیک تلاش خود را برای نزدیک کردن محصولات خود به استانداردهای جهانی انجام می دهند و اگر از آنها حمایت شود می توانند به این سطح از کیفیت برسند.

** برای کسب مدال باید جنگید
سرمربی تیم ملی ژیمناستیک هنری ایران در خصوص شانس کسب مدال ژیمناست های ایران در بازی های آسیایی جاکارتا اظهار داشت: در رقابت های قهرمانی آسیا، هر کشوری تیم های درجه دو یا سه خود را به مسابقات اعزام می کند ولی در بازی های آسیایی با بهترین بازیکنان خود به این مسابقات می آیند که حقیقتا جنگ کسب مدال است.
وی ادامه داد: با حضور کشورهای مطرحی مانند چین، کره جنوبی، ویتنام، ژاپن، چین تایپه و قزاقستان که با داشتن امکانات بسیار بالا و مدال های رنگارنگ در ژیمناستیک صاحب نام هستند، کار برای مدال آوری ما سخت است. البته فدراسیون با اعزام ملی پوشان به رقابت های برون مرزی و برگزاری مسابقات در بخش های ایروبیک، آکروژیم، ترامپولین، ژیمناستیک برای همه در رده های سنی مختلف سعی در رشد و توسعه این رشته دارد. ولی باید در نظر گرفت که با توجه به تیم های مختلف زنان و مردان بودجه فدراسیون برای خرید لوازم ژیمناستیک کافی نیست.
خیرخواه افزود: نباید انتظار داشت در مصاف با کشور چین که 60 میلیون ژیمناست آماده دارد یا تیم ژاپن که بیشتر قهرمان های المپیک از این کشور هستند به برتری برسیم، بلکه تیم اعزامی ایران تلاش می کند به فینال برسد تا به لطف خدا شاید به سکو نزدیک شویم.

**وزارتخانه های ورزش و آموزش و پرورش مدارس ژیمناستیک احداث کنند
وی درباره اینکه چرا مدارس ژیمناستیک در کشور راه اندازی نمی شود، گفت: برای اینکه چنین مدارسی مانند کشور چین در ایران نیز راه اندازی شود باید وزارتخانه های آموزش و پرورش با ورزش و جوانان تفاهم نامه های اجرایی امضا و بودجه خود را به صورت واحد در این خصوص هزینه کنند. در غیر این صورت این هدف به جایی نمی رسد. از طرفی در کشورهای صاحب ژیمناستیک دنیا بچه های 5 یا 6 ساله را مدت 6 ماه دور از خانواده در کمپی مخصوص با هزینه دولت آموزش می دهند که انجام چنین اتفاقی در کشور ما محال است.
خیرخواه افزود: دلیل اینکه کشور چین بیشتر مدال های المپیک را تصاحب می کند پرورش 60 میلیون ورزشکار در این رشته است که آنها را برای همه رشته های ورزشی آماده می کند. در این کشور یادگیری رشته ژیمناستیک اجباری است.
سرمربی تیم ژیمناستیک ایران برای پیشرفت این رشته ورزشی در کشور گفت: ابتدا باید دولت و وزارت ورزش و جوانان به این نتیجه برسند که سرمایه گذاری در ژیمناستیک در حقیقت سبب پیشرفت سایر رشته های ورزشی می شود. مثلا در کشور ازبکستان سالن های مدرن ژیمناستیک به وسعت 15 تا 30 هزار متر وجود دارند که هر روز 2 تا 3 هزار نفر در این سالن ها تمرین می کنند تا بهترین ها انتخاب و بقیه برای رشته های دیگر انتخاب شوند. همچنین آموزش مربیان داخلی توسط مربیان خارجی نیز می تواند در پیشرفت ژیمناستیک کشور تاثیر زیادی داشته باشد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان