تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

استفاده از پیام رسان موازی سوئیفت امکان رصد مبادلات ایران را از بین می برد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و راه اندازی پیام رسان مالی موازی سوئیفت از اساسی ترین راهکارها برای بی اثر کردن این تحریم هاست و از این طریق می توان مکانیسم جدید ارزی برای انجام تبادلات مالی کشور طراحی کرد.
استفاده از پیام رسان موازی سوئیفت امکان رصد مبادلات ایران را از بین می برد

رویداد۲۴ رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جلسه امروز کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس که با عنوان «بررسی وضعیت پیشبرد پیمان های پولی و مقابله با تهدیدات سوئیفت» برگزار شد بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی جهت مقابله با تحریم های آمریکا تاکید کرد.

وی افزود: در شرایطی که اقتصاد کشور جهت رشد و توسعه هر ساله، نیازمند بهبود مبادلات و تجارت خارجی است، اعمال تحریم های گوناگون بین المللی از سوی برخی قدرت های جهانی با هدف افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران موجب ایجاد محدودیت های جدی در روابط بازرگانی خارجی کشور شده است.

زارع گفت: در حال حاضر انجام تجارت و برقراری روابط مالی بین المللی برای ایران به دلیل تحریم های سختگیرانه آمریکا از کانال رسمی بانکی خارج شده است و از طریق کانال های غیر رسمی مانند صرافی ها و یا کانال های ارزی کشورهای همسایه صورت می پذیرد که این غیر رسمی شدن تجارت هزینه و ریسک معاملات را به شدت افزایش داده است.

لزوم اتخاذ راهکارهای بلندمدت برای بی اثر کردن تحریم ها

این نماینده مجلس ادامه داد: هرچند استفاده از این کانال های نقل و انتقال ارز برای دور زدن تحریم ها در کوتاه مدت می‌تواند راهگشا باشد اما اتخاذ تدابیر بلندمدت به منظور ایجاد مکانیسم های جدید در نظام مبادلات خارجی که با شرایط موجود تطابق داشته باشد و کاهش استفاده از ارزهای جهانروایی از قبیل دلار و یورو را بدنبال داشته باشد، اجتناب‌ناپذیر است.

زارع با بیان اینکه در اصل استفاده از معاملات دلاری و سیستم های پرداخت تحت نظارت آمریکا است که قدرت این کشور در اعمال تحریم ها و ایجاد محدودیت بر سر راه معاملات مالی افراد و شرکت ها را افزایش داده است، گفت: لذا به دلیل تمرکز سیستم های پرداخت تحت اختیار آمریکا و شفافیت بالای اطلاعات، تحریم ها مؤثر واقع می گردند.

رصد معاملات ایران توسط آمریکا بوسیله سیستم های پرداخت

وی ادامه داد: این ساختار نشان می دهد که نظام مالی بین المللی، چگونه به سیستم های پرداخت آمریکایی که توسط دلار تسویه و نهایی سازی می شود، وابسته است و آمریکا به راحتی می تواند معاملات میان کشورها را رصد کند و در صورت نیاز نیز از آن جلوگیری کند و حتی دسترسی یک کشور به این سیستم را به طور کامل از بین ببرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بنابراین با توضیحاتی که داده شد به کار بردن راهکارهایی بلندمدت برای جلویگیری از نظارت و دسترسی های آمریکا و بی اثر نمودن (نه دور زدن) تحریم ها ضروریست، چراکه در آن صورت انجام تجارت بین المللی از طریق کانال های رسمی، کم هزینه و بدون ریسک بانکی انجام می شود.

پیمان پولی دوجانبه و پیام رسان جایگزین سوئیفت دو راهکار افزایش تاب آوری اقتصادی

زارع پیمان های پولی دو یا چندجانبه یکی از ابزارهای عملیاتی در زمینه مقابله با تحریم ها و کاهش وابستگی به دلار قلمداد کرد و گفت: این پیمان ها امروزه بصورت فزاینده توسط کشورهای جهان و با اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد، اما با این حال اجرای پیمان های پولی در ایران آنچنان مورد استقبال واقع نشده است.

وی افزود: در صورتی که بانک مرکزی ایران با کشورهایی که از سطح روابط تجاری بالایی با ایران برخوردار هستند، زمینه های انعقاد پیمان پولی را فراهم کند این امکان وجود دارد که مشکلات ناشی از تحریم های بانکی کاهش یابد و هزینه های انتقال و تبدیل ارز را فراهم آورده و از این طریق باعث افزایش تاب آوری اقتصاد ایران شود که از اهداف اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: پیمان پولی دوجانبه یک کانال امن بانکی برای انجام مبادلات تجاری بین المللی است که در آن به جای استفاده از دلار یا سایر ارزهای جهانروا، از ارزهای ملی کشورهای درگیر تجارت استفاده می شود، لذا با این روش امکان ایجاد محدودیت بر سر راه نقل و انتقالات بانکی از بین می رود و ریسک و هزینه های تجارت نیز کاهش می یابد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: همچنین از آنجا که آمریکا از اطلاعات مبادلات مالی و تراکنش‌های تمامی کشورها در سوئیفت، در راستای اهداف خود استفاده نموده و در مواقع لزوم نیز با رصد و پیگیری تراکنش‌ها، این پیام رسان مالی را به عنوان یک ابزار تحریمی مورد استفاده قرار می‌دهد، ضروری است مسیر پیام رسانی مالی کشور با استفاده از فناوری های و راهکارهای جهانی تغییر نماید تا امکان رصد مبادلات مالی کشور برای دیگر کشورها فراهم نشود.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سوئیفت ، مبادلات ، مجلس ، تحریم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان