تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

پیام معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به مناسبت روز خبرنگار

پیام معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به مناسبت روز خبرنگارمعاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی فرا رسیدن روز خبرنگار را به تلاشگران عرصه روشنگری و اطلاع رسانی کشور تبریک گفت.

رویداد۲۴متن پیام محمد سلطانی فر به شرح زیر است:

17 مرداد در تقویم رسمی کشور بحق به عنوان روز خبرنگار ثبت شده است. در این روز و در سال 1377یعنی درست 20 سال پیش، هنگام پیشروی طالبان به شهر مزار شریف در شمال افغانستان، کنسولگری ایران در این شهر به دست این گروه تصرف شده و محمود صارمی خبرنگار ایرنا به همراه 8 دیپلمات ایرانی به شیوه ای بسیار سبعانه، به شهادت رسیدند.

اگر چه به روال مرسوم، این روز را به خبرنگاران و اهالی رسانه تبریک می گویند اما به واقع 17مردادماه، یادآور وحشی گری خشونت طلبانی است که بر خلاف موازین انسانی، دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی را در حریم امن کنسولگری ایران در افغانستان به شهادت رساندند. حادثه ای که حتی یادآوری آن غم سنگینی بر دل می نشاند.

از این رو، روز خبرنگار بهانه ای برای یادآوری و گرامی داشت جان فشانی های صدها خبرنگار، روزنامه نگار و تصویرگر رسانه ها در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

گرامی داشت این روز به معنی ارج نهادن به زحمات و از خود گذشتگی افرادی است که شغل خود را نه یک حرفه که آمیخته ای از عقل، درایت و پشتکار توام با عشق می دانند. در قبال این فداکاری، وظیفه همه ما احترام، قدرشناسی، همراهی و حمایت همه جانبه از این از خود گذشتگانی است که روشنگری و آگاهی بخشی در جامعه را بر عهده دارند.

ممکن است مدیران رسانه ها دغدغه مسائلی چون کاغذ، آگهی، چاپ و توزیع را نیز داشته باشند اما دغدغه اصلی خبرنگار، کسب خبر، گسترش آزادی بیان و اندیشه است. خبرنگار نماینده افکار عمومی و دیده بان جامعه است و پرسشگری او از مسئولان به نمایندگی از مردمی است که در سطوح پایینی هرم قدرت در جامعه قرار دارند. این مسأله نشان از آن دارد که دغدغه اول خبرنگار حرفه واقعی اوست. با اینکه خبرنگاری در دنیا، حرفه ای سخت و زیان آور به شمار می رود، اغلب خبرنگاران در کشور ما بر اثر تداوم فشارهای کاری در این حرفه، دارای مشکلات جسمی و روحی شده و با این حال آنچنان که باید و شاید دستگاه های مسئول، حقوق حقه آنها را ادا نمی کنند و قوانین حمایتی از خبرنگاران و نهادهای حمایتی از آنان برای احقاق حقوقشان در حداقل هاست.

اذعان می کنم که هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب خبرنگار و رسانه نگار در ایران، فاصله طولانی در پیش است اما اطمینان دارم که در ساز وکار فعالیت خبرنگاری و روزنامه نگاری در کشور، می توان کنار خبرنگاران ایستاد، به آنان تکیه کرد و حامی و پشتیبان آنها بود.

روز خبرنگار را به جامعه بزرگ خبرنگاران و روزنامه نگاران ایران تبریک می گویم و برای آنها سلامتی، شادکامی و عزت را آرزو دارم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان