تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
سخنگوی قوه قضاییه:

67 اخلالگر نظام ارزی بازداشت شدند/ ممنوع الخروجی 100 متهم اقتصادی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ۶۷ نفر در پرونده‌های اقتصادی در بازداشت هستند و بیش از 100 نفر از اقشار مختلف (کارمند دولت یا غیردولت، صاحب سمت و صاحب منصب) ممنوع‌الخروج شده‌اند.
رویداد۲۴ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در صد و بیست و نهمین نشست خبری خود ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: عربستان سعودی جنایت هولناک و غیربشری در روزهای گذشته مرتکب شد، این کشور بیش از ده‌ها کودک و هفتاد تن را کشته و مجروح کرد و امیدوارم خداوند آن‌ها را به سزای اعمالشان برساند.

جنایت هولناک و غیربشری عربستان در یمن را محکوم می‌کنم

سخنگوی قوه قضاییه با محکوم کردن جنایت عربستان سعودی در یمن افزود: این جنایت هولناک و غیربشری و خلاف همه موازین بین‌المللی را که عربستان سعودی در یمن طی روز‌های گذشته مرتکب شد و براثر آن ده‌ها کودک به خاک و خون کشیده شده و بیش از ۵۰ نفر شهید و ۷۰ نفر مجروح داشته است، محکوم می‌کنم و به همه مردم داغدار یمن تسلیت عرض می‌نمایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر ظلم جانیان عربستان که با حمایت امریکا امروز مرتکب این اعمال می‌شوند به فضل پروردگار ریشه‌کن شود و در همین دنیا آن‌ها را به دست مومنین مجاهد معذب و در آخرت به عذاب الهی گرفتار کند.
 
وی تصریح کرد: دشمن ما و بخصوص شیطان بزرگ امریکا کماکان فشار بر مردم عزیز ما را هدف گرفته است و تمام توان و تلاش خود را انجام داده و می‌دهد که اقتصاد ما را به زعم خودش تحت فشار قرار دهد و از این جهت در معیشت مردم ما اخلال ایجاد نماید؛ اما کور خوانده‌اند. مردم ما مقاوم هستند و اینگونه اقدامات ظالمانه، تحریم و اقدامات روانی را، هم می‌شناسند، هم تجربه کرده‌اند و هم در برابر آن مقاومت می‌کنند.

بوق تبلیغاتی علیه مردم و کشور و نظام ما براه انداخته‌اند

معاون اول دستگاه قضا یادآور شد: در کنار اقدامات عملیاتی، صد‌ها بوق تبلیغاتی علیه مردم و کشور و نظام ما براه انداخته‌اند و هر روز با تولید شایعه، دروغ و پمپاژ این دروغ‌ها در جامعه سعی می‌کنند که روحیه مردم را تضعیف نمایند و به زعم باطل خودشان مردم را مایوس کنند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این میان ضدانقلاب خارج‌نشین هم همپا و همسوی دشمن، هم نسبت به عملیات ایذایی و هم نسبت به شایعه‌پراکنی و تبلیغات روانی کمک می‌کند. البته این چندان خارج از انتظار انسان نیست که شیطان بزرگ و ضدانقلاب خارج‌نشین همسو باشند؛ اما جای تاسف اینجاست که عده‌ای سودجو در داخل از این فرصت استفاده کرده و با قاچاق، احتکار، گرانفروشی و مفسده اقتصادی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و مردم ما را آزرده می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: این افراد ارزاق عمومی، تجهیزاتی که مورد نیاز است، مثل دارو و مایحتاج مردم را بجای اینکه کمک کنند در این شرایط سریع‌تر، راحت‌تر، ارزان‌تر به دست مردم برسد، با سودجویی، احتکار، گرانفروشی، تقلب، قاچاق و دسیسه‌های مختلف از دسترس مردم دور کرده و فشار را بر مردم افزوده می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در برخورد با جرایم اخیر اقتصادی خاطرنشان کرد: همانطور که مستحضر هستید برای مقابله ویژه و خاص در مقابل این مفسدین و سودجویان در هفته‌های گذشته در قوه قضاییه چند بازپرس ویژه برای این امر اختصاص پیدا کرد. دادستان محترم تهران موظف شد که بطور خاص، هم لجستیک این قضات ویژه را فراهم کند و هم پشتیبانی نماید و هم نظارت مستمر و شبانه‌روزی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: از سوی دیگر معاون اول قوه قضاییه نیز ناظر بر این مسائل و هدایتگر این جریان شد. دادستان محترم کل کشور نیز موظف شد که برای هماهنگی با همه دادسرا‌ها تلاش کند و آنچه را که لازم است انجام دهند؛ پرونده‌های مرتبط با این موضوع از استان‌ها حسب تشخیص به تهران احاله شود و رسیدگی در تهران صورت گیرد.

67 متهم اقتصادی بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دستگیری و بازداشت ۶۷ نفر در رابطه با این موضوع اظهار کرد: تا امروز ۶۷ نفر از این افراد متخلف و مجرم و متهم دستگیر شدند و در بازداشت هستند. البته از تعدادی نیز تحقیق شده که با قرار تامین مناسب آزاد شدند. بیش از صد نفر تا به امروز از اقشار مختلف (کارمند دولت یا غیردولت، صاحب سمت و صاحب منصب) ممنوع‌الخروج شده‌اند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: تا به امروز برای ۲۶ نفر کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته است. در این مدت انتظار به حقی از ناحیه بزرگان کشور، نخبگان و عموم مردم عزیزمان بوده و هست که قوه قضاییه باید این پرونده‌ها را سریع رسیدگی کرده و خارج از قوانین دست و پاگیری که ممکن است مدت‌ها رسیدگی آن‌ها به طول بینجامد، نسبت به آن‌ها اقدام کند.

قوه قضاییه بدنبال این بود که پرونده‌ها را هرچه سریع‌تر به نتیجه برساند

معاون اول دستگاه قضا گفت: البته اگر توقع و انتظار مردم هم نبود، خود قوه قضاییه بدنبال این بود که پرونده‌ها را هرچه سریع‌تر به نتیجه برساند و این انتظار بحق مردم، علما و صاحبان تریبون‌های مختلف هم وجود داشت و ما ناگزیر بودیم که برای سرعت، دقت و پاسخ به این انتظار بحق یک استجازه‌ای از مقام معظم رهبری داشته باشیم؛ چون برخی محدودیت‌های قانونی را داشتیم و برای آن‌ها نیاز به استجازه بود. یا باید از طریق مجلس لایحه می‌دادیم که کاملا زمان می‌برد و امکان اینکه به این زودی بشود صورت گرفت، نبود یا باید از مقام معظم رهبری استجازه می‌کردیم و همانطور که در جریان قرار گرفته‌اید، در موارد خاصی استجازه شد و اجازه فرمودند که موارد پیشنهادی قوه قضاییه با رعایت عدل و انصاف رسیدگی شود و براساس همان چیزی که پیشنهاد شده بود، موافقت کردند که انجام شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: به دنبال این موافقت بلافاصله نشستی با حضور تعدادی از مسئولان قوه قضاییه در حضور ریاست محترم قوه برگزار شد که فعلا مقرر شد ۶ شعبه ویژه در دادگاه با سه قاضی (با حداقل ۲۰ سال سابقه قضایی) تشکیل شود که در چارچوب همین استجازه و قوانینی که وجود دارد، هرچه زودتر این دادگاه‌های شش‌گانه کار خودشان را آغاز کنند و اگر چنانچه نیاز بود شعبات دیگری هم با همین ترکیب یعنی حداقل سه قاضی و دارای ۲۰ سال سابقه قضایی تشکیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و در رابطه با سوالی مبنی بر اینکه قاطعیت و برخورد دستگاه قضایی با مجرمان اقتصادی را افکار عمومی چگونه می‌تواند بفهمد، توضیح داد: در استجازه‌ای که در این مرقومه اخیر صورت گرفت، یکی از مسائل همین بود که تاکید شد برای اینکه مردم در جریان قرار بگیرند دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود حق انتشار هم داشته باشند. یعنی رسانه‌ها بتوانند در آن حضور پیدا کرده و با نام و نشان و عکس و ... مسئله را بتوانند منتشر کنند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر آنچه که قوه قضاییه انجام می‌دهد، باید طبق قانون باشد. ما نمی‌توانیم خلاف یا خارج از قانون کاری انجام دهیم. قانون پیش‌بینی کرده است که مواردی که افساد فی‌الارض است، حکمش اعدام است.

معاون اول دستگاه قضا یادآور شد: ممکن است بگویید که از کجا بگوییم که آیا مفسد فی‌الارض هست یا نیست که باید گفت: قانون این موضوع را تعریف کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان