تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

قاچاق دام زنده از جنوب کشور تشدید شده است

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران گفت: در پی ممنوعیت صادرات از ابتدای خردادماه جاری قاچاق دام زنده از شهرهای جنوبی کشور شدت یافته است.
قاچاق دام زنده از جنوب کشور تشدید شده است

رویداد۲۴ منصور پوریان با بیان اینکه دام ها با وزن پایین در کشور مشتری ندارند، اظهار کرد: دام های سبک در شهرهای جنوبی به دلیل نوع نژاد آن ها و عدم امکان نگهداری در طولانی مدت با توجه به خشکسالی و محدودیت مراتع، جثه لاغر و کوچکی دارند که در بازار داخلی مشتری برای آن ها نیست.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط دامداران چاره ای جز خروج غیر قانونی دام ها از کشور ندارند.

پوریان با تاکید بر اینکه بستن راه های قانونی همیشه باب قاچاق را باز کرده است، افزود: تجربه نشان داده در هر بخشی که راه های قانونی یک فعالیت بسته یا محدود شده، فعالیت های غیر قانونی از جمله قاچاق شدت می یابد.

وی اضافه کرد: ممنوعیت صادرات همچنین ادامه حیات تولید را نیز دچار مخاطره می کند و نتایج منفی آن را می تواند در غیر فعال یا نیمه فعال شدن واحدهای پرواربندی دید.

پوریان با بیان اینکه ممنوعیت صادرات نوعی خود تحریمی و مغایر با ارکان اقتصاد مقاومتی است، افزود: توسعه صادرات و ارز آوری حاصل از آن؛ از جمله مهمترین ارکان عمل به اقتصاد مقاومتی است اما، متاسفانه با کوچکترین مشکل در بازار کالای اساسی به جای مدیریت شرایط سخت صادرات محصولات کشاورزی ممنوع می شود و خود تحریمی اعمال می گردد که نتایج فاجعه باری برای تولید دارد.

وی یکی که راهکارهای مناسب برای تامین نیاز و تنظیم بازار را پرداختن به تولید قراردادی دانست و گفت: در بسیاری از کشورها کشتارگاه ها نقش مهمی در تامین نیاز بازار باهمکاری دامداران ایفا می کنند، به این نحو که با بستن قرارداد با دامداران تولید بر اساس سفارش انجام می شود.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران اضافه کرد: با تولید قراردادی، دامدار با خیال آسوده اقدام به تولید بر اساس نیاز کشور می کنند و نگران بازار محصول خود نیست.

پوریان تاکید کرد: در این شرایط تخلفاتی مانند قاچاق نیز به حداقل می رسد و عملا دامدار دیگر نیازی به این کار نمی‌بیند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان