تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

قاچاق دام زنده به کشور‌های عربی/ قاچاق از کدام استان‌ها انجام می‌شود؟

گوشت قرمز در سال گذشته هم در مقاطعی با افزایش قیمت روبرو شد؛ افزایش قیمتی که مورد تایید مسئولان ذی ربط هم نبود اما عملا در بازار با قیمت بالاتر از سقف تعیین شده عرضه می‌شد اما امسال با تغییرات نرخ ارز و قاچاق دام زنده قیمت‌ها تا دو برابر افزایش پیدا کرد.

قاچاق دام زنده به کشور‌های عربی با لنج

رویداد۲۴  ندا جعفری: ممنوعیت صادرات دام از هفتم خردادماه امسال، عامل افزایش حجم قاچاق دام به خارج از کشور شده است و به گفته مسئولان هر هفته حدود هفت هزار راس دام از کشور قاچاق می‌شود.

آنطور که گفته شده هدف از ممنوعیت صادرات دام کاهش قیمت گوشت در داخل از کشور است، اما با وجود واردات این محصول دامی همچنان قیمت گوشت در بازار کاهش پیدا نکرده است، در این بین تنها قاچاقچیان دام هستند که سود می‌کنند و علاوه بر این دام ماده مولد از کشور خارج می‌‌شود و افراد سودجو دام‌ها را با لنج به کشورهای عربی قاچاق می‌کنند.

سعید سلطانی کارشناس دامپروری در گفت‌وگو با خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: بسیاری از برنامه‌ها در درازمدت جواب می‌دهد؛ همانگونه که در مسئله گندم امروز به خودکفایی رسیدیم در حوزه دام نیز باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، اما امروز متاسفانه بهره وری لازم در این بخش وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: افزایش بهره وری می‌تواند نیاز داخلی را تامین کند. امروز شاهد آنیم که دولت عملا کاری نمی‌تواند بکند و وارد تولید در این حوزه شود و تمام زحمات تولید بر دوش دامداران کشور است، اما این افراد نه در صادرات و نه در واردات هیچ نقشی ندارند.

سلطانی با بیان اینکه همه منافع این حوزه در جیب افراد خاص می‌رود، می‌گوید: قاچاق دام زنده در کشور کم نیست و اکثر آن‌ها با لنج از کشور خارج و به کشور‌های عربی قاچاق می‌شوند، زیرا گوشت گوسفند ایرانی مورد پسند کشورهای عربی است.

این کارشناس گفته دام مانند مواد مخدر کوچک نیست که دیده نشود و کم کم آنرا خارج کنند، قاچاق دام دیده می‌شود اما متاسفانه جلوی آن گرفته نمی‌شود. بیشتر از استان‌های لرستان و فارس که دام خیز است، قاچاق آن انجام می‌شود این در حالی است که زمانی که بار کامیون یا وانت می‌شوند پلیس راه باید آن‌ها را نگه دارد.

او ادامه می‌دهد: دامداران ما نیاز به حمایت دارند، اما زمانی که دامدار مشغول پروار کردن دام است ناگهان گوشت وارداتی به بازار سرازیر می‌شود و دامدار نیز دام خود را به قاچاقچی می‌دهد. از زمانی که نرخ ارز تغییر کرد، دام سبکی که هر کیلو ۳۰ هزار تومان بود امروز به ۹۰ هزار تومان رسیده و مسلما برای دامدار به صرفه است تا آنرا به قاچاقچی دام بدهد.

سلطانی می‌گوید: از سوی دیگر شاهد واردات گوشت‌های تنظیم بازاری از قرقیزستان، مغولستان، قزاقستان، استرالیا و نیوزلند به کشور هستیم که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و با قیمت پایین‌تری هم عرضه می‌شود، اما اگر قرار بود آن هم با ارز آزاد باشد این گوشت‌ها هم هر کیلو ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان نرخ گذاری می‌شد.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر ارز برای واردات زیاد نیست و برای واردکنندگان هم سختگیری زیاد است و شرایط به گونه‌ای شده که برای ۱۰ نفر، واردات ۱۰۰۰ تن گوشت هم امکان‌پذیر نیست.

سلطانی می‌گوید: فروش دام زنده در حالی که برای واسطه‌های دام ۴۰ درصد سود دارد برای دامدار ۱۰ درصد هم سود ندارد. بهره وری دام در کشور پایین است این در حالی است که در دنیا استاندارد دام سبک ۲۲ کیلوگرم است، اما در ایران این میزان حدود ۱۵ تا ۱۷ کیلوگرم است. این بخش نیازمند شبکه دامداران برای رسیدگی به آن‌ها است تا علوفه مورد نیازشان را تامین کرده و گوشت را نیز از آن‌ها خریداری کنند اما این حمایت هنوز در این حوزه وجود ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان