تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
نماینده دشت‌آزادگان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دود آتش تالاب هورالعظیم به اهواز رسیده است/ مسائل پشت پرده دلایل آتش‌سوزی را علنی می‌کنیم

ساعدی عضو کمیسیون انرژی بر این عقیده است که آتش سوزی تالاب هور العظیم به این ربطی ندارد که آتش سوزی عمدی بوده است یا خیر، مهم این است که این تالاب حداقل آب را هم ندارد و اگر کمی آب داشت،قطعا آتش سوزی با این شدت و حدت ادامه پیدا نمی‌کرد.
مسئولان اهمیتی به آتش سوزی تالاب هورالعظیم نمی‌دهند/ مردم تشنج می‌کنند
رویداد۲۴ تالاب هور العظیم بیش از یک ماه است که در آتش می‌سوزد و نفس مردم این منطقه را به شماره انداخته است و آنگونه که مسئولان منطقه‌ای گفته‌اند، دولت برای حل این بحران نهایتا به تشکیل جلسه یا سفر یک روزه به این استان اکتفا کرده‌ است. درحالی که برخی مسئولان گفته بودند آتس‌سوزی عمدی و از سوی عراق بوده است، یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست روی دیگری از ماجرا را رسانه‌ای کرد و اعلام کرد «چنانچه آب به اندازه نیاز وارد هور شود، تاسیسات نفت زیر آب می‌رود؛ بنابراین به دلیل فعالیت نفت و تبخیر شدید آب محدودیت رهاسازی آب را نیز داریم.» پس از آن کاظم نسب الباجی نیز تلویحا اعلام کرد شیوه استخراج نفت در ماجرا تاثیر داشته است. او گفته بود: «استخراج غیر مدرن نفت از تالاب هورالعظیم به طور مستقیم به ضرر اکوسیستم زیست محیطی استان خوزستان بوده و  پرندگان و ماهیان را نیز در خطر نابودی قرار داده است.»

دلیل آتش‌سوزی هورالعظیم هنوز مشخص نیست اما آنچه روشن است این است که تالاب هورالعظیم روز به روز بیشتر در آتش می‌سوزد، تا آنجه که دود ناشی از این آتش‌سوزی به بیش از 70 کیلومتر فراتر از تالاب، یعنی اهواز رسیده است و مردم آن شهر نیز به علت استنشاق این دود راهی بیمارستان شده‌اند و آنگونه که نماینده دشت آزادگان به رویداد۲۴ خبر داده برخی از آن‌ها دچار تشنج شده‌اند.

هیج یک از اقدامات به نتیجه نرسید

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی به رویداد۲۴ گفته است: تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیده است. آقای کلانتری به این منطقه آمدند و با هواپیما روی تالاب پرواز کردند و  بحران را از نزدیک دیدند اما تمامی اقداماتی که تا به امروز برای مهار آتش‌سوزی انجام دادند ناکام ماند و به نتیجه قابل قبولی نرسید.  
 
شرایط در منطقه بحرانی است

ساعدی خبر داد که دیشب دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی نفس مردم این مناطق را به شماره انداخت و این دود آنقدر زیاد و غلیظ بود که حتی به اهواز هم رسید. شرایط در حالت بحرانی است، بیماران تنفسی و بیمارانی که آلرژی‌های مختلفی دارند این روزها در حال زجر کشیدن هستند و متاسفانه مسئولان هیچ تدبیری به خرج نداده‌اند و از امکانات بین‌المللی برای مهار آتش‌سوزی استفاده نکردند.

او از نامه‌نگاری‌های متعدد به نهاد ریاست‌جمهوری، مجلس و سازمان محیط زیست برای درخواست کمک خبر می‌دهد و می‌گوید: از آنجایی که این چالش و بحران در خارج از مرزهای کشورمان است و امکاناتمان پاسخگوی مهار این اتفاق نیست، از نهادهای بین‌المللی درخواست دارم تا به کمک بیاییند و مردم این منطقه را از این چالش بزرگ نجات دهند.  

مسئولان یا مردم را لایق نمی‌دانند یا محدودیت دارند

این نماینده مجلس با بیان اینکه واقعا نمی‌دانم چه اسمی برای بی تفاوتی این مسئولان بگذارم، گفته است: نمی‌دانم رییس‌جمهور و رییس‌سازمان محیط زیست و سایر مسئولانی که می‌توانند در این زمینه کمک‌رسانی کنند به چه علت کم‌کاری می‌کنند، آیا مردم را قابل نمی‌دانند یا اینکه محدودیت‌های خاصی دارند! به نظرم بهتر است که مسئولان در این خصوص پاسخ شفافی بدهند و همدرد مردم شوند و یک شب را در اینجا بمانند و شرایط را از نزدیک لمس کنند. این مردم واقعا باید شکایتشان را پیش چه کسی ببرند؟ ما مسئولان استانی بارها از مقام‌های کشوری درخواست کمک کردیم اما متاسفانه آنها فقط به یک مصاحبه غیرمسئولانه اکتفا می‌کنند و سلب مسئولیت می‌کنند.  
 
اگر مجبور شویم برخی از مسائل را رسانه‌ای می‌کنیم

ساعدی می‌گوید: این مردم، مردمی هستند که در طول 8 سال جنگ تحمیلی از کشور دفاع  کردند و همواره پشتیبان نظام و انقلاب بوده و هستند، درخواستمان این است که با این مردم با عدالت رفتار شود و بیشتر از این مردم را اذیت و تحقیر نکنند در غیراینصورت ما مجبور می‌شویم که بسیاری از مسائل را رسانه‌ای و علنی کنیم و صدایمان را از مجلس به گوش دیگران برسانیم. ما می‌خواستیم که سلسله مراتب قانونی رعایت شود.    
 
اگر در تالاب آب بود آتش سوزی با این شدت ادامه پیدا نمی‌کرد

این نماینده مجلس با بیان اینکه این آتش‌سوزی در دو بخش عراقی و ایرانی است، گفته است: برخی روزها در سمت بخش عراقی و برخی از روزها بخش ایرانی دچار آتش‌سوزی می‌شود. در بحث عمدی یا غیر عمدی آتش‌سوزی آن را واقعا نمی‌دانم و باید مسئولان و نهادهای نظارتی آن را بررسی کنند. اما بر اساس ماهیت نیزارها باید بگویم که اگر نیزارها و خشک باشد، ماده‌ای را که همانند الکل است از ریشه ترشح می‌کنند لذا بر اثر شدت گرما بعید نیست خود به خود دچار آتش سوزی شده باشند. اما چه عمدی باشد و چه غیر عمدی، این به علت نبود آب در تالاب و خشکی این منطقه است و اگر یک حداقل میزان آبی در این تالاب وجود داشدت، این آتش‌سوزی با این شدت و حدت ادامه پیدا نمی‌کرد. 

برای مهار آتش سوزی باید آب را رها سازی کنیم

قاسم ساعدی ادامه داد: ستاد بحران استان به این نتیجه رسیده است که آب باید رها سازی شود و راه علاج دیگری ندارد. مردم در این منطقه با بیماری‌های بسیاری که ناشی از ریزگردها است دسته و پنجه نرم می‌کنند و حال این دود ناشی از آتش سوزی مزید بر علت شده است، اورژانس‌ بیمارستان‌ها هر شب مملو از مراجعه‌کنندگانی است که به خاطر این دودها مریض می‌شوند و حتی برخی از آن‌ها به بیمارستان‌های شهر اهواز منتقل و بستری می‎شوند و دچار تشنج می‌شوند. ما صدایمان از بی تدبیری، عدم مسئولیت‌پذیری و وجدانی که مسئولان ندارند، بالا می‌رود. مردم این منطقه هم حق زندگی دارند و مسئولان نیز وظیفه دارند شرایط را به بهترین نحو ممکن برای مردم فراهم کنند، اما متاسفانه به نظر می‌رسد این مسئله همانند بحث ریزگردها اهمیتی برای مسئولان ندارد. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قاسم ساعدی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان