تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
سخنگوی وزارت خارجه

مذاکره‌کنندگان تلاش کردند خطوط قرمز رعایت شود/ کنوانسیون خزر حاصل ۲۱ سال مذاکره است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه خطوط قرمز مطرح شده در بیانات رهبری گفت: بیانات رهبری را تفسیر نمی‌کنم. درباره اینکه خطوط قرمز چه بوده‌اند و تا کجا رعایت شده، باید با دقت صحبت کرد ولی تیم مذاکره‌کننده همواره سعی داشته‌اند رهنمودهای ایشان را به شدت انجام دهند.

رویداد۲۴ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرارسیدن عید قربان و روز عکاس گفت: هفته دولت را در پیش دارم. آرزو می‌کنم دولت جمهوری اسلامی به نحو احسن به خدمات خود ادامه دهد. در یک سال گذشته وزارت امور خارجه تلاش بسیاری داشت تا از حقوق ملی و تمامیت ارضی و استقلال کشور و منافع مردم دفاع کند. ما دستاوردهای خوبی داشته‌ایم.

بررسی رفتار سفارتخانه‌های آلمان و ایتالیا با شهروندان ایران

وی درباره شکایت بسیاری از افراد از نوع برخورد سفارت‌خانه‌های خارجی با متقاضیان دریافت ویزا به ویژه سفارت‌های ایتالیا و آلمان اظهار داشت: سفارت‌خانه‌های خارجی موظف هستند حقوق شهروندان ایرانی را رعایت و خدمت خود را ارائه دهند. درباره این دو سفارتخانه‌، در حال بررسی هستیم و پس از بررسی‌ها قضاوت خواهیم کرد. توصیه ما به سفارتخانه‌ها حفظ حرمت شهروندان ایرانی و ارائه خدمات کنسولی است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: گام‌های خوبی در گذشته برداشته و امیدواریم وضعیت بهتر شود.

بیانات رهبری درباره خطوط قرمز برجام را تفسیر نمی‌کنم

قاسمی درباره اینکه خطوط قرمز مطرح شده در بیانات رهبری که فرمودند برخی از خطوط قرمز ما در مذاکرات رعایت نشد، تصریح کرد: من بیانات رهبری را تفسیر نمی‌کنم. اینکه خطوط قرمز چه بوده‌اند و تا کجا رعایت شده، باید با دقت صحبت کرد. من در این باره اظهارنظری نمی‌کنم ولی تیم مذاکره‌کننده همواره سعی داشته‌اند رهنمودهای ایشان را به شدت انجام دهند و در تماس دائم بوده‌اند و هیات نظارت بر برجام به عنوان مرجع تصمیم‌گیر در روند مذاکرات اشراف داشته است. در مجموع، بیانات رهبر انقلاب دقیق و متین است.

وی درباره عمدی بودن آتش‌سوزی هورالعظیم توسط طرف عراقی خاطرنشان کرد: این بحث فنی است و بهتر است این موضوع را از سازمان محیط زیست پرسید. در این موضوع تماس‌هایی میان دو وزارتخانه انجام شده و پیگیری‌هایی از طریق سفارتخانه ما در بغداد انجام شد.

تشکیل گروه اقدام در ادامه سیاست‌های دیرپای خصمانه ایالات متحده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تشکیل گروه اقدام ایران توسط وزارت امور خارجه ابراز داشت: این نوع رفتار و اقدامات یا تبلیغات در ادامه سیاست‌های دیرپای خصمانه ایالات متحده است که استمرار پیدا کرده است. ما این اقدام را بیشتر از جنبه جنگ روانی و جنگ اقتصادی تحلیل می‌کنیم. این اقدام، با همه موازین شناخته شده بین‌المللی مغایر است که با زندگی ایران خصمانه است که راه به جایی نمی‌رسد زیرا با مقاومت مردم ایران این اقدامات خنثی می‌شود.

قاسمی افزود: من این اقدام را بیشتر جنگ روانی می‌دانم که توسط تیم جنگ‌طلب و افراطی دولت امریکا دنبال می‌شود. از سوی دیگر، این اقدام همزمان با ۲۸ مرداد است و تداعی‌گر اقدامات مداخله‌جویانه و خصمانه امریکا است.

از سرعت روند کار با ۱+۴ رضایت کامل نداریم

وی درباره آخرین رایزنی‌های ایران و اروپا و خروج شرکت‌های اروپایی از کشور بیان کرد: آن چیز که ما به آن اتکا داریم، توان ملی ایران و ظرفیت‌های مردمی است. این مهمترین عاملی است که باید به آن توجه داشت و بعد به همکاری‌های خارجی توجه کرد. در بحث همکاری‌های ایران و اروپا، موازین سیاسی اتحادیه اروپا بسیار روشن است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: هم در باره اروپا و هم چنین و روسیه در همکاری‌های اقتصادی در دوران خروج امریکا از برجام شاهد پیشرفت‌هایی هستیم و گام‌های بیشتری تا امروز برداشته شده است. به دلیل تعطیلات ماه اگوست، شاید ما با کندی‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم و از سرعت روند کار رضایت کامل را نداریم و مصرانه خواستاریم این کشور با جدیت بیشتر و سرعت بهتر به کارشان ادامه دهند.

تاریخ دقیقی برای سفر هیات افغانستانی به تهران مشخص نیست 

قاسمی درباره آخرین روند مذاکرات ایران و افغانستان درباره دستیابی به سند جامع همکاری‌ها یادآور شد: کمیته‌های پنج گانه به تفاهمات اولیه رسیده‌اند. در پایان کار این کمیته باید وارد مذاکرات جدی‌تری با برای تنظیم سند همکاری‌ها میان دو کشور باشیم. ما وارد اتمام کار این پنج کمیته شده‌ایم. در این باره، باید هیات‌هایی در سطوح لازم با اختیارات کافی میان دو کشور تبادل شود. فعلا در این باره در حال رایزنی هستیم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم تاریخ دقیقی برای سفر هیات افغانستانی به تهران مشخص نیست ولی از موضوعات جدی است که روی میز طرفین است. سند این همکاری گام بلندی در روابط دو کشور است زیرا برخی از مسائل از موضوعات مورد اختلاف جدی دو کشور در سال‌های گذشته بوده‌اند.

کنوانسیون خزر حاصل ۲۱ سال مذاکره با دولت‌های متعدد و متفاوت است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گلایه‌های نمایندگان مجلس درباره مذاکرات خزر و اینکه آیا وزارت امور خارجه باید نماینده‌ای را در مذاکرات با خود می‌برد؟‌ بیان کرد: کنوانسیون دریای خرز یک موضوع پیش پا افتاده یک شبه و یک هفته‌ای نبوده است تا در یک سفر و رفت و آمد کوتاه حل و فصل شود بلکه این کنوانسیون حاصل ۲۱ سال مذاکره با دولت‌های متعدد و متفاوت است. در واقع این کنوانسیون حاصل یک تلاش دیرپا و سنگین میان ایران و دیگر کشورهای ساحلی خزر است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور با بیان اینکه سال گذشته به تفاهمات اولیه درباره این کنوانسیون رسیدیم، گفت: باید زمانی برای امضای این کنوانسیون تعیین می‌شد. این تاریخ از گذشته تعیین شده بود و در نهایت کار اساسی صورت گرفت. اصولا کارهای موفق در ایران گاهی با جنگ روانی و گاهی با رویکردهای مغرضانه و گاهی با نقدهای دلسوزانه روبه‌رو می‌شود.

قاسمی ادامه داد: اینکه در طول ۲۱ سال گذشته و درچه دولت‌هایی، نمایندگان مجلس نیز حضور داشته‌اند، باید بررسی شود ولی هیچ کشور و گروهی در حین مذاکره، نمی‌تواند اخبار مذاکره را منتشر کند. این یک اصل ساده و بدیهی است زیرا این موضوع می‌تواند موجب سواستفاده خارجی شود. با این وجود ما در طول دو هفته گذشته در این باره زیاد گفته‌ایم و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

سعی کرده‌ایم نمایندگان را در جریان امور کنوانسیون خزر قرار بدهیم

وی با تاکید بر اینکه حق مجلس است که بداند و از آگاهی‌های لازم برخوردار شود، اظهار داشت: سعی کرده‌ایم نمایندگان را در جریان امور قرار بدهیم. بازهم توضیح خواهیم داد. نکته قابل توجه این است که هر پنج کشور، برای امضا کنوانسیون را در اختیار مجلس قرار دهند تا به تصویب مجلس برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارنظر مرکل درباره توان موشکی ایران تصریح کرد: خانم مرکل حق دارد نظرات خود را بیان کند. خانم مرکل درباره مسائل موشکی واقف است که این موضوع با برجام ارتباطی ندارد و اینکه ما درباره مسائل موشکی و سایر موضوعات نظرات خود را به صراحت بیان کرده‌ایم. توان موشکی از جمله مسائل غیرقابل مذاکره است زیرا به توان دفاعی کشور بازمی‌گردد.

امریکا با خروج از برجام با شکست روبه‌رو شد 

قاسمی درباره اقدامات ایران برای خنثی‌سازی «گروه اقدام ایران» توسط ایالات متحده خاطرنشان کرد: امریکا با خروج از برجام – که با تحلیل غلطی صورت گرفت و انتظار داشت این اقدام با همراهی جهانی توام شود – با شکست روبه‌رو شد بنابراین سعی می‌کند با اعزام هیات‌ها و ایجاد جنگ روانی سعی کند محدودیت‌هایی برای ایران در همکاری‌های اقتصادی با کشورهای مختلف ایجاد کند ولی جهان، جهان دیکته گفتن دیگران نیست. باید جنبه جنگ روانی آن را مدنظر داشت.

وی افزود: من فکر می‌کنم با توان ایران و درایتی که وجود دارد این سیاست‌ها به نتیجه نمی‌رسد و با شکست مواجه خواهد شد هرچند که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند ولی می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم.

خواهان روابط مسالمت‌آمیز، دوستانه و برادرانه با همه کشورها هستیم

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره مناسبات ایران با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و ترکیه ابراز داشت: سیاست اصولی ایران در سیاست خارجی نسبت به همسایگان روشن است. ما همواره خواهان روابط مسالمت‌آمیز، دوستانه و برادرانه با همه کشورها خواهیم بود. فکر می‌کنیم در سایه این نگاه می‌توانیم با یک منطقه امن، باثبات و آماده برای جهش اقتصادی مواجه شویم.

قاسمی با اشاره به برگزاری انتخابات در کشورهای منطقه بیان کرد: اینکه در کشورهای همسایه انتخابات برگزار می‌شود، علامت بسیار خوبی برای مجموعه منطقه است که از آن استقبال می‌کنیم. من مجددا انتخاب عمران خان برای نخست‌وزیری را به ایشان و ملت پاکستان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم همکاری‌ها بیش از گذشته توسعه یابد و پاکستان بر معضلاتی که وجود دارد، فائق شود و ما با یک پاکستان مقتدرتر و توسعه‌یافته‌تر باشیم.

منظور مونسان از حذف مهر ویزا، صدور روادید الکترونیکی است

وی اضافه کرد: توسعه روابط ایران و ترکیه در سال‌های گذشته به وضوح قابل مشاهده است. این روند را ادامه خواهیم داد. سیاست تحریمی امریکا سعی می‌کند با بازگشت به دوران قرون وسطایی از روش‌های روزمدارانه برای پیشرفت اهداف خود نسبت به کشورهای دیگر استفاده کند. مشکلاتی برای ترکیه وجود دارد ولی مردم این کشور برای این مسائل فائق می‌آیند و دولت‌های دو کشور در عرصه گوناگون همکاری‌هایمان را تداوم خواهیم بخشید.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حذف مهر ویزای ایران برای گردشگران خارجی یادآور شد: من فکر می‌کنم منظور معاون رئیس‌جمهور صدور روادید الکترونیکی است که از ۲۲ بهمن سال گذشته در فرودگاه امام شروع شده که با تلاش همکاران کنسولی ما و دیگر دستگاه‌ها بوده است. برای فرودگاه‌های شیراز و مشهد نیز امسال روادید الکترونیکی صادر می‌شود و امیدواریم این روند به سایر فرودگاه‌ها تسری یابد.

علاقه‌مند به سرعت بیشتری برای همکاری با اروپا هستیم

قاسمی درباره اظهارنظر ظریف مبنی بر اینکه اروپا هنوز هزینه حضور در برجام را پرداخت نکرده است، عنوان کرد: انتظار ما این بود که با سرعت بیشتری کشورهای اروپایی پیشنهادات عملی خودشان را به ما ارائه دهند تا بتوانیم در فرایند تصمیم‌گیری در سطح عالی، اخذ تصمیم کنیم. بنا به دلایل مختلف از جمله تعطیلات اگوست و پیچیدگی مکانیزم فنی و اقتصادی، با دشواری‌هایی روبه‌رو هستیم ولی امیدواریم کار به فرجام نیک‌تری دست پیدا کند.

وی اضافه کرد: البته ما گلایه‌مندیم و علاقه‌مند به سرعت بیشتری هستیم ولی خوش‌بینی ما باقی است. تاکید می‌کنیم این کشورها باید از سرعت و دقت و شرایط بهتر و مناسب‌تری نسبت به ایران پیروی کنند. ما با صبوری و متانت این روند را دنبال می‌کنیم. امیدواری خود را از دست نداده‌ایم ولی تاکید موکد ما سرعت عمل این کشورها است.

چینی‌ها خارج از آب‌های سرزمینی ایران مشغول به صیادی هستند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌‌‌‌‌‌‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که تشکیل گروه اقدام توسط وزارت امور خارجه امریکا قابل شکایت است؟‌ یادآور شد: من گفتم این اقدام را جدی نمی‌گیریم زیرا جدید نیست. برخی کارگروه‌ها از سال‌ها قبل تشکیل شده بود. زمان زیادی از تشکیل این گروه نگذشته ولی ما فعالیتش را رصد خواهیم کرد. در صورت نیاز درباره چگونگی برخورد با موضوع و انجام اقدام متقابل تصمیم خواهیم گرفت.

قاسمی درباره مجوز شرکت‌های چینی برای ماهی‌گیری در دریای عمان بیان کرد: شرکت‌های صیادی ایرانی که عمدتا از بخش خصوصی هستند، با برخی از موسسات چینی قراردادهایی دارند که برای صید برخی از ماهی‌هایی که ما مصرف نمی‌کنیم و بیشتر جنبه صنعتی دارد. همچنین صید برخی از ماهی‌ها نیازمند تکنولوژی‌هایی است که طرف ایرانی برخوردار نیست. کارکنان و برخی از کشتی‌ها چینی هستند و خارج از آب‌های سرزمینی ایران مشغول به فعالیت می‌پردازند و ربطی به منابع دریایی ایران ندارند.

منتظر تشکیل دولت جدید عراق برای تشدید همکاری‌ها هستیم

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته با شرکت‌های خارجی از کشورهای دیگر تجربه چنین همکاری‌هایی بوده‌ایم. متاسفانه در فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد هر نوع همکاری خارجی که می‌تواند سودآور باشد، تحت شعاع قرار می‌گیرد و مسائلی مطرح می‌شود که با واقعیت چندان تطابقی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور یک هیات عالی‌رتبه عراقی به تهران گفت: روابط ایران و عراق بسیار خوب است. رفت و آمدهای زیادی صورت گرفته است. ما این روزها شاهد تلاش گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب برای تشکیل دولت جدید هستیم. منتظر هستیم دولت جدید عراق تشکیل شود و مجددا بعد از عبور از وضعیت فعلی و استقرار دولت جدید با شدت بیشتری می‌توان همکاری‌های دو کشور را دنبال کنیم.

ایران از پیشنهاد آتش بس دولت افغانستان با طالبان حمایت می‌کند

قاسمی در پاسخ به این سوال که شکایت ایران از امریکا برای توقیف بنیاد علوی در دادگاه لاهه تعیین وقت شده است؟ اظهار داشت: تعیین وقت شده است.

وی درخصوص پیشنهاد جدید رئیس‌جمهور افغانستان برای آتش‌بس با طالبان تصریح کرد: امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان برای ایران از اهمیت بالایی برخودار است. از هر تلاش و اقدامی که بتواند به استقرار امنیت، ثبات و آرامش پشتیبانی کند، استقبال می‌کنیم. از این پیشنهاد نیز استقبال می‌کنیم و امیدواریم همه گروه‌ها بتوانند به یک آتش بس و شرایط آرام برای ایجاد فضای مناسبات در جهت گفت‌وگو و تبادل نظر و رسیدن به تفاهم که بتوانند وضعیت بهتری در افغانستان حاکم کند، استقبال می‌کنیم و حتما از آن حمایت می‌کنیم.

در مرحله بازسازی نیز در کنار ملت و دولت سوریه خواهیم بود

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره بازسازی سوریه خاطرنشان کرد: امیدوارم روند بازگشت امنیت، ثبات و صلح در سوریه نهایی شود و شرایط برای بازسازی این کشور رنج‌دیده فراهم شود. درخصوص مسائل افتصادی در همه دنیا می‌تواند رقابت‌ وجود داشته باشد و همه تلاش می‌کنند سهم بیشتری داشته باشند. ایران به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور یافت و در مرحله بازسازی نیز در کنار ملت و دولت سوریه خواهیم بود. به خصوص علاقه‌مندیم بخش خصوصی ایران از این فرصت استفاده لازم را برای همکاری‌های اقتصادی داشته باشند.

قاسمی درباره نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران نیز ابراز داشت: اجلاس سران سه کشور تصور می‌کنم در شهریور ماه در ایران برگزار شود. مقدمات این نشست که نشست مهمی خواهد بود، در حال انجام است. فکر می‌‌کنم بخش‌های ذیربط کار خود را آغاز کرده‌اند.

دیپلمات بازداشت شده ایران در آلمان همچنان در بازداشت است

وی درپاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان نیز بیان کرد: دیپلمات کشورمان که در وین مشغول به فعالیت بوده ‌است، همچنان در آلمان بازداشت است. این مسئله سوتفاهم جدی در روابط میان دو کشور است. رایزنی‌ها با جدیت در حال انجام است. امیدواریم هرچه زودتر ایشان آزاد شوند. توقع این است که این اقدام با سرعت بیشتری صورت گیرد تا این سوتفاهم رفع شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین رایزنی‌ها میان تهران و ریاض یادآور شد:‌ هیچ مذاکره‌ای میان ایران و عربستان در جریان نبوده است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان