تاریخ انتشار: ۲۲:۵۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷

روحانی وزارت خارجه را مامور حریق هورالعظیم کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از دستور ویژه رئیس جمهوری به وزارت امور خارجه برای ورود جدی به مساله آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق خبر داد.

 رویداد۲۴احمدرضا لاهیجان زاده اظهار داشت: کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در نامه ای به دکتر روحانی درباره ادامه آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم و مشکلات ناشی از آن استمداد خواست.
وی افزود: رئیس جمهوری متعاقب آن به وزارت امور خارجه دستور داده است با توجه به اینکه آتش سوزی در این مدت طولانی شائبه عمدی بودن دارد، فوری به دولت عراق در این باره اعتراض شود.
لاهیجان زاده اضافه کرد: رئیس جمهوری همچنین در پی نوشت این نامه از سپاه برای مشارکت در خاموش کردن آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق درخواست کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه گفت: در زمینه آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق در روزهای اخیر نیز جلسه ای در شورای عالی امنیت ملی برگزار و مقرر شده است که هیاتی متشکل از مسئولان مربوطه از جمله وزارت امور خارجه، محیط زیست و استانداری، در اسرع وقت به عراق سفر کرده و با مسئولان آن کشور مذاکره کنند یا از آنها برای شرکت در جلسه ای در همین رابطه در ایران دعوت به عمل آورند.
وی با اشاره به ادامه فعالیت یک بالگرد آبپاش برای خاموش کردن آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم افزود: این سومین مرحله از عملیات اطفای حریق به وسیله بالگردهای آبپاش است که چهار روز ادامه یافته است.
لاهیجان زاده اضافه کرد: تا کنون بیش از 20 هزار هکتار از هورالعظیم در خاک عراق دچار آتش سوزی شده است.
آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق از اوایل تیر امسال آغاز شده است. مرحله نخست عملیات آتش نشانی به وسیله 2 بالگرد و یک هواپیمای آبپاش از 29 تیر تا سوم مرداد انجام شد و مرحله دوم از 11 تا 15 مرداد و یک روز پس از سفر کلانتری رسیس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان متوقف شد. 
به گفته مسئولان این عملیات تاثیری در خاموش شدن آتش نداشته بنابراین متوقف شده است اما با این حال مرحله سوم خاموش کردن هور از چهار روز پیش از سرگرفته شد.
وزش باد موجب انتشار دود غلیظ و بوی نامطبوع تا فاصله 110 کیلومتری و تا گستره 6 شهرستان خوزستان شده و مشکلاتی را برای شهروندان خوزستانی ایجاد کرده است. 
به گفته فرماندار هویزه، تنها در این شهرستان بیش از 250 نفر به دلیل مشکلات ناشی از دود غلیظ راهی بیمارستان شده اند.
بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان میزان ذرات معلق در روزهایی که دود این آتش سوزی در شهرستان های خوزستان منتشر می شود تا چهار برابر بیش از حد استاندارد افزایش می یابد، اگر چه اندازه گیری آلاینده های گازی انجام نشده است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفته به دلیل دود غلیظ ، دید افقی در بعضی از روزها به کمتر از 50 متر نیز رسیده است. 
هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. تابستان امسال هیچ آبی از کرخه وارد هورالعظیم نشده است.
بیش از 2 هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم نیز در ماه های اخیر دچار حریق شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان