تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

گزارش اجاره مسکن با دلار و سکه به کمیسیون عمران رسیده است/ دادستانی ورود کند

دو عضو کمیسیون عمران خبر داده‌اند که گزارش دریافت اجاره بها به صورت سکه و دلار به مجلس رسیده است و آنها جزییات مشکلات مسکن را در نامه‌ای به رییس جمهور ارسال کرده‌اند. درخواست نمایندگان در این موضوع، ورود دادستانی بوده است.

گزارش اجاره مسکن با دلار و سکه به کمیسیون عمران رسیده است/ دادستانی ورود کند

رویداد۲۴ محمد آیتی: شهروندان تهرانی این روزها برای اجاره مسکن خود با مالکانی روبرو می‌شوند که به جای اجاره‌بها از آنها دلار یا سکه طلب می‌کنند. مجتمعی در نزدیکی ورزشگاه شهید شیرودی یکی از همین نمونه‌هاست. این در حالی است که صنف مشاوران املاک و پیمانکاران ساختمان همچنان معتقدند دولت نباید دخالتی در بازار آزاد داشته باشد و این خود بازار است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند. عاقبت در نوسان ارز، بازار نه تنها قیمت رهن و اجاره را معین کرد، که نحوه پرداخت آن با دلار و سکه را نیز مشخص کرد! در روزهای گذشته رویداد۲۴ در گزارشی به جزییات این ماجرا پرداخت و نشان داد چگونه این اتفاق در تهران در حال گسترش است. رییس و سخنگوی کمیسیون عمران در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ خبر داده‌اند که گزارش این موضوع به کمیسیون عمران مجلس نیز رسیده است.

گزارش اجاره مسکن با دلار و سکه به کمیسیون عمران مجلس رسیده است

محمدرضا رضایی‌‎کوچی رییس کمیسیون عمران به رویداد۲۴ گفت: سیاست خرید و اجاره مسکن مبهم، گنگ و به قدری بی‌حساب و کتاب شده که الان عده‌ای برای اجاره و پول پیش، سکه و دلار می‌گیرند. در این رابطه خبرهای به کمیسیون عمران رسیده و ما کاملاً در جریان این امور هستیم هرچند که تعداد این موارد کم بوده است.

او افزود: امروز دیگر نمی‌شود زمان را از دست داد و باید فکری اساسی برای بازار خرید و اجاره مسکن کرد. لازم است که دولت سیاست‌های خود را در این رابطه شفاف اعلام کند و بگوید قرار است برای ساخت مسکن، اجاره بها و مقاوم‌سازی چه می‌خواهد بکند. اگر برنامه شفاف و روشنی در این حوزه اعلام نشود پیش‌بینی می‌کنم که وضع بدتر از این هم شود.

نامه کمیسیون عمران به روحانی

نماینده جهرم در پاسخ به اینکه مجلس برای جلوگیری از این روند چه خواهد کرد، گفت: با وزیر راه و شهرسازی جلساتی را داشتیم و تمام دغدغه‌هایی که در جامعه وجود دارد را به ایشان اطلاع دادیم و همچنان هم، این ارتباط ادامه دارد. از طرفی در حال تنظیم یک نامه برای رییس جمهور هستیم و در آن نامه پیشنهادهای خود را به اطلاع ایشان خواهیم رساند ولی نمی‌توانیم آن را در قالب طرح بیاوریم زیرا بار مالی خواهد داشت. در این نامه که در حال تنظیم آن هستیم بسیاری از مشکلات بازار مسکن از جمله رد و بدل شدن سکه و ارز به جای اجاره و پول پیش هم آمده است.

دادستانی باید به موضوع ورود پیدا کند

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران در این باره به رویداد۲۴، گفت: براساس ارزیابی تقریبی که کارشناسان بانک مرکزی انجام دادند حدود ۲۰ میلیارد دلار، دلار و سکه در منازل مردم نگهداری می‌شود. طبیعی است وقتی چنین حجم سکه و دلاری در اختیار مردم است برخی افرادی که می‌خواهند خانه خود را به اجاره دهند به جای رهن ریالی، طلب رهن و اجاره سکه و دلار می‌کنند تا پولشان بی‌ارزش نشود و متاسفانه باید بگویم که این اتفاق برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک است. امروز برنامه اقتصادی که در کشور در حال اجراست، برنامه منسجم و خوبی نیست و باید گفت به نوعی در تمام این چهار دهه انقلاب این روند ادامه داشته است.

نماینده اردبیل ادامه داد: البته اینکه امروز شاهد چنین اتفاقی هستیم به خاطر این است که تولید و سرمایه‌گذاری در کشور به صرفه نیست و ارزش پول ملی هم کاهش پیدا کرده و مردم ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به سمت بازاری ببرند که با ثبات و رشد بیشتری توام است. از این‌رو عده‌ای در تلاشند که شکل اجاره و رهن مسکن را به سمت سکه و دلار سوق دهند که به هیچ عنوان کاری منطقی و قابل قبول نیست.

بدری در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از این روند چه باید کرد، گفت: این مسیری که توسط عده‌ای از صاحبخانه‌ها صورت گرفته برای اقتصاد کشور آسیب‌زا است و اصلاً حتی در پایین‌ترین حد ممکن هم نباید اتفاق می‌افتاد. باید کاری کنیم که دلار از معادلات اقتصادی و بین‌المللی کشورمان حذف شود نه اینکه در کارهای داخلی خود هم از دلار استفاده کنیم. این روند با تعصبات ملی و اعتقادات دینی ما هم‌خوانی ندارد. دولت آمریکا اکنون تمام عزم خود را جزم کرده تا به اقتصاد ملی ما ضربه بزند و درست نیست کشوری که چنین رویکردی را در دستور کار قرار داده را به دست خودمان بزرگ و ارز آن‌ها را در مملکت ارزشمند کنیم. مطمئناً کمیسیون عمران هم برای رفع این مشکلات تلاش خود را خواهد کرد و لازم است که دادستانی کل کشور هم در جایگاه مدعی‌العموم ظاهر شود تا جلوی این کار گرفته شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان