تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
یک اقتصاددان درگفت‌گو با رویداد ۲۴ بررسی کرد؛

آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل حذف شدن است؟/ دردسر‌های ارز ۴ نرخی برای اقتصاد ایران

درحال حاضر ۴ نوع نرخ ارز شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز ۸ هزار تومانی سامانه سنا، ارز بازار آزاد و ارز خرید و فروش سکه داریم که یقینا به نفع اقتصاد نیست و باعث بلعیده شدن نقدینگی بازار می‌شود و دست دلالان را دراین اوضاع آشفته باز می‌کند.
دولت یارانه را را به جای اینکه به واردکننده بدهد به مردم بدهد
رویداد۲۴ روز گذشته اتاق بازرگانی میزبان وزیر صنعت و اعضای بخش خصوصی بود و یکی از مهم‌ترین پیشنهادهای این جلسه از سوی غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد. شافعی گفته بود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع افراد برخوردار و پولدارتر است تا اقشار آسیب‌پذیر، بنابراین پیشنهاد ما این است که به جای تخصیص ارز به این شیوه یارانه نقدی را به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت کنند.  محمد شریعتمداری البته پیشنهاد را رد نکرده بود اما این توصیه را داشت که موضوع باید به صورت کارشناسی بررسی شود و به صورت بداهه نمی‌توان تصمیم گرفت. هادی حق‌شناس اقتصادان کشورمان در تحلیل خود از آسیب‌ها و مزایای حذف ارز ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخیصیص یارانه آن به مردم به رویداد ۲۴ گفته است: متاسفانه با نرخ ارز چندگانه مواجهیم. مشکلی که وجود دارد این است که تفاوت ارز دولت برای کالا‌های اساسی تفاوت معناداری دارد و این تفاوت زمینه‌ساز ایجاد فساد و رانت می‌شود و تا زمانیکه این زمینه وجود دارد، تقاضای کاذب برای ارز دولتی حالت صعودی خواهد داشت؛ درست همان اتفاقی که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد به طوریکه در فاصله زمانی ۲ تا ۳ ماهه بیش از ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش انجام گرفت که بیشتر آن‌ها به منظور ارز دریافتی انجام نگرفت.

حق شناس ادامه داد: زمانی که قیمت کالایی دوگانه یا چندگانه می‌شود برای قیمت پایین ثبت‌هایی ایجاد خواهد شد که همگی غیرواقعی خواهند بود، اما آنچه امروز می‌تواند موجب آرامش در بازار ارز شود این نکته است که همه کسانی که درآمد ارزی دارند اعم از دولتی، خصولتی، خصوصی و همه کسانی که تقاضای ارز دارند اعم از مسافران کالای اساسی یا کالا‌های واسطه‌ای و نهایی فقط در یک بازار امکان عرضه و تقاضا داشته باشند نه آنکه دربازار عملا شاهد وجود چندین نرخ ارز مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز ۸ هزارتومانی سامانه سنا، ارز بازار آزاد و ارز دیگری هم براساس خرید و فروش سکه محاسبه است که نرخ آن بیش از سایر نرخ‌ها محاسبه می‌شود.
 
این اقتصادددان توضیح داد که درحال حاضر ۴ نوع نرخ ارز داریم که یقینا به نفع اقتصاد نیست و باعث بلعیده شدن نقدینگی بازار می‌شود و دست دلالان را دراین اوضاع آشفته باز می‌کند لذا ادامه چنین شیوه‌ای باعث رکود بخش واقعی اقتصاد خواهد شد.

او بیان کرد: لازم است دولت برای کالا‌های اساسی یارانه بدهد و نیاز به یارانه ارزی نیست چرا که کالا را با ریال دریافت می‌کنند و نه به صورت ارزی، بنابراین ما به التفاوت ارزی آن می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد رانت را فراهم کند پس بهتر است که دولت یارانه را را به جای اینکه به واردکننده بدهد به کالا‌های اساسی که خود قیمت آن را تعیین می‌کند ارائه کند و باعث شود تا مردم کالا‌های اساسی را با قمیت بهتری تهیه کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان