تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه :

نباید تحت عنوان انقلابی در برابر رای مردم و منتخب آن‌ها ایستاد/ نمونه تندروی‌های فیضیه نباید به اسم حوزه تمام شود

استاد حوزه و دانشگاه درباره تندروی‌های اخیر به‌وسیله طلاب در مدرسه فیضیه قم و برخی از مخالفان دولت گفت: نیروهایی که تحت عنوان انقلابی می‌خواهند خود را نشان دهند، نمی‌توانند و نباید در برابر رای مردم و اکثریت مردم بایستند.

نباید تحت عنوان انقلابی در برابر رای مردم و منتخب آن‌ها ایستاد/ نمونه تندروی‌های فیضیه نباید به اسم حوزه تمام شود

رویداد۲۴  محسن غرویان درباره تجمعاتی مانند مدرسه فیضیه و واکنش‌های تندی که بعد از آن از طرف برخی از چهره‌ها مطرح شد، بیان کرد: این حرکت‌های افراط‌گری و شعارهای خشونت‌طلبانه بسیار زشت، وقیح و تهدید به مرگ منتخب ملت یعنی رییس‌جمهور کشور در حوزه علمیه قم بسیار فاجعه‌آمیز بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فیضیه کانون حوزه علمیه قم و مرکز روحانیت بود، درباره واکنش علما و مراجع عنوان کرد: از این جهت مراجع و علمایی مانند آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله العظمی نوری همدانی و سایر اساتید حوزه بسیار ناراحت شدند؛ چون این شعارهای تند یک زمانی از طرف جناح و حزب سیاسی مطرح می‌شود؛ خب آن بحث دیگری دارد اما زمانی که در دست یک عمامه به سر آن هم در مدرسه فیضیه که کانون انقلاب بوده، کانون درس و بحث بوده، امام خمینی از آنجا حرکت خود را آغاز کرده‌اند، خود آقای دکتر روحانی فرزند فیضیه هست و از چنین جایی این شعارهای بسیار زشت و ناپسند بیرون بیاید، قطعا باعث رنجش علما و مراجع می‌شود.

او در ادامه با بد دانستن طرح این موضوعات تاکید کرد: به همین دلیل مراجع عکس‌العمل شدیدی نشان دادند و ناراحت شدند، چون نباید این حرکات به نام حوزه تمام شود و کسانی که این شعارها را طراحی کردند و پشت صحنه را داشتند، باید در قبال آن پاسخگو باشند.

غرویان با اشاره به واکنش رحیم‌‌پور ازغدی درباره تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم بیان کرد: آقای رحیم پور ازغدی به عنوان یک سخنران و خطیب مشهور در صداوسیما اخیرا پاسخ داده‌اند که یک بچه طلبه چوب و پلاکاردی در دست گرفته و این نمی‌تواند رییس‌جمهور را بکشد و ... که به من انقدر انتقاد شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تاکید کرد: آقای رحیم پورازغدی باید توجه کند که اتفاقا موضوع همین است که یک بچه طلبه به‌وسیله افراد دیگری در پشت‌صحنه به بازی گرفته شده است، آقای رحیم پور ازغدی باید بگوید آن پشت‌صحنه کیست؟ همه می‌دانیم که آن بچه طلبه که این شعار را در فیضیه به دست گرفته است، مهره اصلی نیست بلکه از او استفاده ابزاری شده است.

غرویان بیان کرد: بحث بر سر این است که چه کسانی این شعار را روی کاغذ نوشته، بر سر چوب کرده‌اند، آورده‌اند در مدرسه فیضیه‌ای که ورود و خروج‌اش کنترل دارد و چه کسانی اجازه داده‌اند که این پلاکارد وارد فیضیه شود و در چنین مراسمی که فیلم‌برداری و عکس‌برداری می‌‌شود آن را در معرض دید همگان قرار دهند.

او در ادامه با اشاره مجدد به واکنش رحیم پورازغدی گفت: این شانه خالی کردن از پاسخگویی و ریشه‌یابی قضیه است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: چهره روحانیت، مرجعیت و شهر قم که پایگاه مرجعیت است، با این حرکت‌ها بسیار لوس شده و دید مردم نسبت به حوزه و روحانیت و پرورش طلاب با این تفکرات خشن و این قرائت نادرست از اسلام و دین منفی شده و اینها به ضرر روحانیت،‌ حوزه و مرجعیت است. اینها باعث عصبانیت علما و مراجع و بزرگان حوزه شده است. باید آقای پورازغدی و کسانی که این برنامه را تدارک دیده‌اند این موضوعات را بشکافند و پاسخ دهند و مسئولیت آن را بپذیرند.

غرویان همچنین درباره صحبت‌های حمید روحانی که با وجود تقببیح مراجع و علما نسبت به تجمع مدرسه فیضیه، آن را قیام مرداد 97 خوانده بود، گفت: برخی صحبت‌ها ارزش پاسخگویی ندارد. به هر حال یک طرف مرجع تقلیدی مانند آیت‌الله مکارم هستند، اینکه یک طرف دیگر طلبه‌ای صحبتی می‌کند نباید وقت خود را صرف پاسخگویی به حرف‌های این افراد کنیم.

او افزود: زمانی که چندین مرجع واکنش نشان می‌دهند و این اتفاق را فاجعه می‌خوانند دیگر آقای زید و عمر و ... جایگاهی ندارند که بخواهند نظر بدهند.

 

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه به طور کلی هم باید همه بدانند که در مقابل رای مردم ایستادن به ضرر روحانیت است، عنوان کرد: حوزه‌، طلبه‌ها، آقای رحیم‌پور و ... باید بدانند که در برابر منتخب اکثریت ایستادن یعنی در برابر ملت ایستادن و این به ضرر خودشان، روحانیت، مرجعیت و ... است.

 

او تاکید کرد: نیروهایی که تحت عنوان انقلابی می‌خواهند خود را نشان دهند، نمی‌توانند و نباید در برابر رای مردم و اکثریت مردم بایستند و روز به روز با این حرکت‌ها اعتبار، ارزش و احترام خود را کمتر می‌کنند و نهایتا هم به ضررشان تمام می‌شود.

 

غرویان همچنین با اشاره موضع‌گیری برحخی مداحان مانند حاج منصور ارضی گفت: مداحان هم باید توجه کنند که اگر بخواهند مقابل ملت و منتخب ملت بایستند، ارزش و اعتبار خود را از دست خواهند داد و همه باید بدانیم که در مقابل ملت ایستادن به ضرر ما خواهد بود بنابراین باید با ملت و منتخب ملت همراهی داشته باشیم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان