تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷

نزول دلار بعد از توافق سه جانبه

به دنبال حضور روسای جمهور روسیه و ترکیه در ایران، آرامش نسبی در بازارهای سکه و ارز ایجاد شده و حداقل در کوتاه مدت شاهد روند کاهشی قیمتها در این دو حوزه هستیم. در مذاکراتی که بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه انجام شده، قرار است دلار از مبادلات تجاری سه‌جانبه حذف شود. مجموع این تصمیمات به نزولی شدن قیمت ارز منجر شد. امروز شنبه ۱۷ شهریورماه تا ساعت ۱۷ دلار آزاد ۱۳ هزار و ۱۸۰ تومان خرید و فروش شد که نسبت به چهارشنبه ۹۲۰ تومان افت قیمت داشت.
نزول دلار بعد از توافق سه جانبه
 
رویداد۲۴ مهم‌ترین اتفاق اقتصادی امروز کماکان می‌تواند به روند کاهشی قیمت ارز و سکه مربوط باشد؛ روندی که بعد از نشست روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران ایجاد شد. سکه امامی بعد از نوساناتی که از ابتدای روز تجربه کرد در ساعت ۱۷ امروز ۴ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان خرید و فروش شد که قیمت آن نسبت به روز گذشته ۶۹ هزار تومان و نسبت به روز چهارشنبه ۲۸۹ هزار تومان کاهش یافت. تا ساعت ۱۷ دلار آزاد هم ۱۳ هزار و ۱۸۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت دیروز ۲۲۰ تومان و نسبت به روز چهارشنبه هفته قبل ۹۲۰ تومان کاهش نشان داد.

فروشنده‌ها به بازار ارز آمدند/ مسافرتی گران‌تر از آزاد!

خبرنگار ما امروز هم به فردوسی سر زد و گزارشی از وضعیت بازار ارز ارایه کرد. گر چه بازار در ابتدای روز با قیمت‌های بالا برای ارز شروع شد و دلار تا ۱۴ هزار تومان هم قیمت داشت، ولی در ادامه با جریان افتادن معاملات، قیمت‌ها نزولی پیش رفت. تا زمان تنظیم این گزارش (۱۴:۳۰) دلار تا ۱۳ هزار تومان و یورو تا ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شده است. ریزش قیمت در بازار ارز در حالی اتفاق می‌افتد که صرافی‌ها تمایل چندانی به فروش ندارند، اما مردم برای فروش به بازار آمده‌اند. در مقابل البته خریدار چندانی نیست، چرا که در روند ریزشی بازار ترجیح می‌دهند منتظر ثبات قیمت باشند، در مجموع افرادی که اکنون تقاضای واقعی دارند خریدارند و کسانی هم که به پول سرمایه‌گذاری شده در دلار خود نیاز دارند تا حدی فروشنده هستند. همچنین افرادی هستند که برای نوسان‌گیری از پنج شنبه به بازار آمدند و برای جلوگیری از کاهش سود دلار خریداری شده، ارز خود را می‌فروشند.

رایزنی برای برکناری حاکم بازار ارز

در جریان حضور پوتین -رئیس‌جمهور روسیه- و همچنین اردوغان -رئیس جمهور ترکیه- در ایران ضمن مذاکرات سیاسی ظاهرا گفت‌وگویی اقتصادی نیز بین طرفین صورت گرفته است. آن طور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، در جریان نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه، مذاکراتی درباره فروش نفت، خرید کالاهای اساسی، گسترش روابط بانکی و اقتصادی و در مجموع توسعه روابط تجاری و اقتصادی انجام شده است، یکی از محورهای مهم مذاکرات بین طرفین که همتی از آن سخن گفته به مبادله با پول‌های ملی طرفین با هدف حذف دلار بر می‌گردد.

۲ برابر نیاز کشور منابع ارزی داریم/ مدیریت نداریم

با ادامه روند افزایشی قیمت‌ها در بازار ارز، فعالان اقتصادی، ضعف مدیریتی را عامل این شرایط می‌دانند و به گفته رییس سابق اتاق بازرگانی تهران، عرضه ارز در بازار ثانویه بیش از تقاضاست و در حالی که فقط سه درصد از معاملات ارزی در بازار سوم انجام می‌شود، بازار کوچه و پس کوچه به عنوان مرجع لحاظ می‌شود. از سوی دیگر تا پایان سال ۲۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی خواهیم داشت، درصورتی که نیاز ارزی کشور ۸۰ میلیارد دلار است؛ پس کمبود ارز نداریم و مشکل ضعف مدیریتی است.

بانک‌های مرکزی اروپایی برای نجات برجام وارد عمل می‌شوند

شبکه آمریکایی ان بی سی نوشت: متحدان اروپایی آمریکا به دنبال راهکارهای دور زدن تحریم‌های دولت ترامپ و حفظ توافق هسته‌ای بدون حضور آمریکا هستند. در این گزارش آمده است: از ماه نوامبر (آبان) دور دوم تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران با هدف فشار حداکثری به این کشور برای مذاکره با دولت آمریکا اجرایی خواهد شد، اما در بروکسل و سایر پایتخت‌های اروپایی بحث دیگری در جریان است: چگونه می‌توان از نفوذ آمریکا رها شد. از آنجایی که بانک‌های اروپایی بین انجام تراکنش مالی با ایران و مواجه با جریمه‌های آمریکا باید یکی را انتخاب کنند، کشورهای اروپایی در حال کار بر روی ایده استفاده از بانک‌های مرکزی خود برای کار با ایران هستند چرا که به عقیده آنان دولت ترامپ هیچ گاه تا تحریم بانک‌های مرکزی کشورهای متحد آمریکا جلو نخواهد رفت.

افزایش ۱۸ درصدی واردات مواد اولیه پوشک

اخبار مربوط به پوشک به یکی از موضوعات روز اقتصاد ایران تبدیل شده است. پوشک در حالی روند افزایش قیمت به خود گرفته که آمار واردات گمرک ایران در پنج‌ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که واردات مواد اولیه پوشک در سال جاری به لحاظ وزن چهار درصد و از نظر ارزش بیش از ۱۸ درصد افزایش داشته است.

پاسخ سایپا به شائبه های پیش فروش خودرو

معاون مطالعات استراتژیک و تکنولوژی اطلاعات گروه سایپا از حضور نهادهای نظارتی در جریان ثبت نام پیش فروش خودروهای سایپا خبر داد و گفت: علاوه بر سیستم‌های نظارتی شرکت سایپا ، سازمان بازرسی کل کشور هم بر روند ثبت نام نظارت داشت. متن کامل صحبت‌های حسن قرئی را در این لینک بخوانید.

سناریوی آمریکا برای حذف نفت ایران تا چه زمانی پاسخگو است؟

 دومینوی آمریکا برای حذف کامل نفت ایران از بازارهای جهانی موفق نبود و مهره‌ها در ابتدای راه از حرکت ایستادند. زیرا از یک سو مشتریان بزرگ نفتی ایران از جمله چین در مقابل تصمیم آمریکا مقاومت کردند و از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که به دلیل افزایش تقاضا در بازارهای جهانی عرضه کنونی حتی با در نظر گرفتن عرضه ذخایر استراتژیک آمریکا نیاز بازار را پاسخ نمی‌دهد. گزارش ایسنا از تاثیر تلاشهای ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را در این لینک مشاهده کنید.

دو میلیون مسکن مهر تحویل شد؛ طرح جایگزین آماده است

سری هم به حوزه‌ی مسکن بزنیم. از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون دو میلیون واحد به متقاضیان واگذار شده و از ۳۰۰ هزار باقی مانده ۱۵۰ هزارتای آن متقاضی ندارد. از سوی دیگر طرحی که از آن به عنوان جایگزین مسکن مهر با جامعه هدف اقشار متوسط یاد می‌شود روی میز دولت قرار گرفته است. شرکت عمران شهرهای جدید در قالب طرح‌های مشارکت با بخش خصوصی، احداث ۵۰ هزار واحد مسکن را تا پایان سال کلنگ می‌زند. جامعه هدف این طرح نیز اقشار متوسط هستند؛ چرا که عمده مخاطبان مسکن مهر، اقشار ضعیف بودند و به همین دلیل دولت قصد دارد با هدف تعاملات اجتماعی در شهرهای جدید تنوع جمعیتی ایجاد کند. گفته می‌شود طی روزهای آینده در شهر جدید پرند، کلنگ احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح ۵۰ هزار واحد زمین می‌خورد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارز ، ایران ، ترکیه ، روسیه
نظرات شما
پیشخوان