تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷

پای مافیای لبنیات در جریان شیر خشک

با نوسانات نرخ ارز قیمت مواد اولیه‌ فرآورده‌های لبنی با افزایش رو به رو شد و قیمت شیر خام و شیرخشک نیز پس از این اتفاق رو به افزایش گذاشت تا جایی که مسئولان درباره خروج این محصولات از سبد مصرف خانوارها ابراز نگرانی کردند و نگرانی از کمبود شیرخشک نیز به مشکلات والدین نگران برای افزایش قیمت پوشک اضافه شد. اما رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در واکنش به این اخبار نگران‌کننده گفته است که مسئولیت این اخبار و شایعات را متوجه مافیای لبنیات می­داند.
پای مافیای لبنیات در جریان شیر خشک
 
 
رویداد۲۴ برخی معتقدند کاهش تولید شیر و افزایش قیمت آن مربوط به کاهش روند تولید به واسطه کم‌شیر شدن گاوهای شیری در اواخر فصل تابستان است و جای نگرانی نیز ندارد، چراکه مشکلی موقتی است، اما این سوال ایجاد می‌شود که اگر این اتفاق طبیعی است و هر سال در تابستان کاهش تولید وجود داشته چرا امسال چنین افزایش قیمتی به وجود آمده است؟
 
اخباری نیز مبنی بر نبود صرفه اقتصادی برای گاوداران شنیده شد که باعث بردن گاوهایشان به کشتارگاه‌ها شده است. کارشناسان عوامل دیگر گرانی شیر را پیش خرید محصول توسط کارخانه‌های بزرگ می‌دانند و گفته شده برخی از کارخانجات، شیر گاوداری‌ها را شش ماه زودتر خریداری و صادر می‌کنند که این نیز به گرانی شیر دامن زده است.
 
آمارهای بانک مرکزی نشان می­‌دهد گروه لبنیات در مرداد با رشد 1/25 درصدی قیمت‌­ها، بیشترین افزایش بها را بین کالاهای اساسی به خود اختصاص داده است. در حال حاضر شیر با قیمتی بین 1850 تا 2200 تومان از گاوداری‌ها خریداری می‌شود، اما احتمال دارد طی روزهای آتی این قیمت به سه هزار تومان نیز برسد.
 
در این باره رئیس هیات مدیره اتحادیه لبنی ایران گفت: با افزایش قیمت لبنیات در ماه­های اخیر مصرف سرانه این محصول به شدت کاهش یافته تا جایی که لبنیات در حال خارج شدن از سبد مصرف خانوارهاست. علی احسان ظفری گفت: ادامه روند کاهش مصرف لبنیات خانوار نگران‌کننده است و می­تواند زمینه‌­ساز بروز بیماری­‌های متعدد میان مردم و همچنین تعطیلی کارخانه­‌ها و خروج صنعت لبنیات از چرخه تولید کشور شود.
 
پس از ابراز این نگرانی‌ها توسط مردم و مسئولان در 17 شهریور امسال اخباری مبنی بر ذخیره‌سازی حدود هشت هزار تن شیر خشک در انبارهای سازمان مرکزی تعاون روستایی منتشر شد و گفته شد این محصول به زودی وارد بازار می‌شود و قیمت‌ها تعدیل می‌شوند.
 
در همین راستا مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از ایجاد تعادل در بازار تولید و عرضه شیر خام خبر داد و افزود: این سازمان از اسفند سال گذشته تا اواسط تیر خرید حمایتی شیر خام را با قیمت هر کیلو ۱۴۴۰ تومان انجام داد، اما از این تاریخ به بعد با ایجاد تعادل در بازار، نیازی به حضور و خرید شیرخام از جانب این سازمان نیست.
 
به گزارش مهر، حسین شیرزاد تاکید کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی در طرح خرید حمایتی شیر خام فقط سه تا 5/3 درصد بازار را در اختیار داشت و روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تن شیر خریداری می‌شد.
 
پای مافیای لبنیات بر گلوی دامداران

آمارها نشان می‌­دهد دامداران ایرانی در سال حدود 11 میلیون تن شیر تولید می­‌کنند که در حدود 70 درصد یعنی هشت میلیون تن آن جذب صنایع لبنی و بخش کوچکی در لبنیاتی‌های سنتی مصرف می‌­شود. رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور گفت: بر اساس اظهارات مقامات وزارت کشاورزی و همچنین آمارهای گمرک، صنایع لبنی رشد قابل‌توجهی داشته‌اند حال آنکه اگر در کشور کمبود بود، روند صادرات کند یا متوقف می­‌شد و دولت جلوی صادرات لبنیات را می­‌گرفت. ما هم‌­اکنون با مازاد تولید روبه‌رو هستیم و کمبود شیر را شدیدا تکذیب می­‌کنم.
 
به گزارش خبرآنلاین، احمد مقدسی مسئولیت این اخبار و شایعات را متوجه مافیای لبنیات می‌داند و معتقد است: شرکت‌های بزرگ لبنیات، همواره تلاش می‌کنند با ابزارهای مالی، هم دولت و هم دامداران را زیر فشار خود قرار دهند.
 
شایعه‌سازی با هدف خرید شیر مفت
او با بیان اینکه مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود شیر و شیرخشک بهانه‌ای برای دریافت ارز به منظور واردات است،گفت: از وزیر جهاد خواسته‌­ایم با این امر مقابله کند. به گزارش مهر، مقدسی اظهار کرد: مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود شیر و شیرخشک در کشور بهانه‌ای است که از سوی عده­ای سازماندهی شده است، چراکه آنها قصد دارند برای واردات شیرخشک ارز دریافت کنند. او با بیان اینکه قیمت شیر خام گران نیست و برخی می‌خواهند شیر را مفت از دامداران خریداری کنند، گفت: نه در زمینه شیر و نه در مورد شیرخشک، کمبودی وجود ندارد.
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به اینکه قیمت پایه شیرخام ۱۵۷۰ تومان تعیین شده است، افزود: البته در کنار قیمت پایه، گاهی جوایز و... نیز به این کالا تعلق می­‌گیرد، اما اینکه گفته می­‌شود قیمت به ۲۱۰۰ تومان رسیده، بنده چنین چیزی را نشنیده­‌ام.
 
مقدسی گفت: در کشور ما سالانه چیزی بالغ بر 5/10 میلیون تن شیرخام تولید می­شود که تولید این کالا امسال نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته است. او در بخش دیگری از سخنان خود از نامه محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس کل بانک مرکزی و درخواست او برای قرار گرفتن شیرخشک، کره، WPC، MPC و یک کد کالایی دیگر به عنوان سایر در گروه یک کالایی خبر داد و گفت: این در حالی است که واردات شیرخشک به کشور ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی همچنان پیگیر لغو ممنوعیت صادرات این محصول از کشور است.
 

منبع: سلامت نیوز- آرمان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لبنیات ، شیرخشک ، مافیا ، قیمت
نظرات شما
پیشخوان