تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

دفتر صادرات صنایع تبدیلی: ممنوعیت صادرات شیرخشک برای تنظیم بازار بود/ رییس اتحادیه دامداران: قاچاق به کشورهای همسایه افزایش یافته است

در حالی که مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی معتقد است ممنوعیت صادرات شیرخشک برای تنظیم بازار داخلی بوده است، رییس اتحادیه دامداران می‌گوید در پی تصمیم دولت، قاچاق شیر خشک به کشورهای همسایه افزایش یافته است.
ممنوعیت صادرات شیرخشک با هدف تنظیم بازار داخل است
رویداد۲۴ پس از پوشک بچه و دستمال کاغذی و روغن، شیر خشک هم به کالاهایی پیوست که کمبود آن احساس شد. با توجه به اینکه بخشی از تولید شیرخشک به خارج کشور صادر می‌شد، دولت در دستورالعملی ممنوعیت صادرات انواع شیرخشک سنتی، انواع شیرخشک اطفال و چند قلم کالای دیگر را ابلاغ کرد که البته این تصمیم انتقادهایی را نیز در پی داشت. محمود بازاری، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی به رویداد۲۴ گفته است: ابلاغیه‌ دولت درباره ممنوعیت صادرات شیرخشک مربوط به تنظیم بازار داخل کشور است و بحث ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به موجب مصوبات سران سه قوه است که به وزیر صنعت این اختیارات داده شده است. در ابلاغیه هم آمده است تا اطلاع ثانوی ممنوعیت ادامه دارد و این موضوع در خصوص مابه التفاوت نرخ ارز و عوارض صادراتی از صادرکنندگان از سوی دولت در دست بررسی است.
 
ابلاغیه ممنوعیت در حالی صادر شده که فرهاد اکبری، رییس اتحادیه دامداران به رویداد۲۴ می‌گوید این موضوع ابتدا از سوی لبنیاتی‌ها مطرح شد و از سوی دولت پیگیری شد، اما این اقدام به ضرر دامدار شده است زیرا با توجه به افزایش نرخ ارز، صادرات شیرخشک برای تولیدکنندگان ارزآوری به همراه دارد که انگیزه خوبی برای آنهاست؛ این در حالی است که با ممنوعیت صادرات شیرخشک میزان قاچاق افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه میزان تولید سالانه شیر خام ده میلیون تن است که حدود یک میلیون تن آن صادر می‌شود. در گذشته صادرات شیرخشک را وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می‌کرد، اما هم اکنون صادرات آن به بخش خصوصی سپرده شده است.

رییس اتحادیه دامداران با اشاره به مازاد تولید شیر گفته است: کمبود شیر در کشور وجود ندارد، اما به جهت افزایش بهای دلار، میزان قاچاق شیر خشک افزایش پیدا کرده است که اغلب قاچاق به کشور‌های عربی، کشور‌های آسیایی و ترکیه است.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی اما معتقد است اگر سندی درباره قاچاق دارد، باید آن را سازمان حمایت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گزارش کنند. بازاری می‌گوید دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی به قاچاق کالا ورود ندارد لذا اگر کسی اطلاع خاصی دارد به مراجع زیربط خود گزارش کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شیر خشک ، ممنوعیت ، قاچاق
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان