تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
حضور در شورای امنیت؛ آری یا خیر؟

بایدها و نبایدهای سفر روحانی به آمریکا/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

سه تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در گفت و گویی دیدگاه خود را درباره حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور در نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست ترامپ بیان کردند.
علی خرّم: ایران می‌تواند توضیح دهد که بسیاری از گفته‌های ترامپ صحت ندارد/ حق‌شناس: دولت روحانی نباید این فرصت را از دست دهد/ قهرمان‌پور: در شرایط فعلی به نفع کشور نیست
رویداد۲۴ روز سه‌شنبه هفته گذشته، سفیر آمریکا در سازمان‌ملل متحد گفت که ترامپ قرار است ریاست یک نشست شورای امنیت سازمان‌ملل درباره ایران را بر عهده گیرد.

نیکی‌هیلی همچنین گفته که این نشست اواخر ماه سپتامبر در جریان اجلاس مجمع‌عمومی سازمان‌ملل و با حضور رهبران‌جهان برگزار می‌شود. در این میان بحث درباره حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور در این نشست بالاگرفته، عده‌ای معتقدند که آقای روحانی نباید حضور پیدا کند و گروهی هم هستند که بر حضور رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید دارند.
در همین رابطه، سه تحلیل‌گر بین‌المللی در گفتگویی دیدگاه خود را بیان کردند.

حضور مقامات ایرانی در چنین جلسه‌ای ضرورت ندارد

رحمان قهرمانپور درباره لزوم حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور و وزیر امور‌خارجه ایران در جلسه آتی شورای‌امنیت به ریاست ترامپ، گفت: باید دید که معیار‌ها برای حضور در این جلسه چیست؟ آیا آورده‌ای خواهد داشت یا نه؟ مشخص است که چنین جلسه‌ای با حضور آقای روحانی و یا هر مقام دیگری از ایران، مشروعیت سطح بالایی خواهد داشت و غیرمستقیم این تلقی را ایجاد می‌کند که آمریکا در حال محاکمه ایران است.

وی افزود: به نظر من حضور مقامات ایرانی در چنین جلسه‌ای ضرورت ندارد، زیرا آمریکایی‌ها بعد از آن، روی این مسأله مانور می‌دهند که حضور ایران به این معنا بود که اتهاماتش را پذیرفته و در این جلسه حاضر شده است. از طرف دیگر، به دلیل اینکه ریاست دوره‌ای جلسه آتی شورای امنیت با آمریکاست و خود ترامپ نیز در آن حضور دارد، وزنه جلسه به سمت آمریکا خواهد بود.

حضور مقامات ایرانی در شورای امنیت در شرایط فعلی به نفع کشور نیست

این کارشناس حوزه بین‌الملل اظهار کرد: قاعدتاً در چنین حالتی، دفاع ایران آنچنان شنیده نخواهد شد، ضمن اینکه ریاست جلسه نیز می‌تواند در شنیده شدن صدای ایران اختلال ایجاد کند. به نظر می‌رسد که حضور آقای روحانی یا ظریف در این جلسه، آورده مخصوصی نخواهد داشت. مگر اینکه از کانال‌های دیگر و بر اساس آنچه آقای روحانی گفته که آمریکایی‌ها پیام مذاکره دادند، در جای دیگری مذاکره صورت گیرد. ولی به نظر می‌رسد که حضور مقامات ایرانی در شورای امنیت در شرایط فعلی به نفع کشور نیست.

وی بیان کرد: فعلاً در آستانه انتخابات کنگره آمریکا، ترامپ بیشتر از آنکه دغدغه خارجی داشته باشد، دغدغه‌ای داخلی دارد؛ لذا تلاشش را می‌کند که بتواند در آستانه انتخابات کنگره از فشاری که دموکرات‌ها به او وارد می‌کنند، بکاهد و احساس می‌کند که در این شرایط، ایجاد گشایشی در روابط با ایران می‌تواند موثر باشد.

حل موضوع ایران می‌تواند آورده بسیار مهمی برای ترامپ باشد

قهرمان‌پور افزود: دو حرکتی که ترامپ در سیاست خارجی انجام داد، یعنی ملاقات با رهبر کره‌شمالی و دیدار با رئیس‌جمهور روسیه، منجر به نتیجه مطلوبی نشد که ترامپ به دنبال آن بود. به بیانی دیگر ترامپ نتوانست فخر این دو اقدام را به مردم آمریکا بفروشد و بگوید که در سیاست خارجی دست برتر را دارد و میراثش به مراتب قوی‌تر از دوره اوباما است.

وی گفت: در مورد ایران نیز، فعلاً این سناریو اجرا نشده است؛ بنابراین ترامپ فکر می‌کند که اگر بتواند مسأله برجام را به شکلی دیگر حل کند و به گونه‌ای که خودش می‌گوید به توافقی بهتر و جامع‌تر با ایران برسد، می‌تواند در داخل آمریکا ادعا کند که حتی در مورد سخت‌ترین موضوع که مسأله ایران بود، سیاستش بهتر و قوی‌تر از سیاست اوباما است. این موضوع می‌تواند آورده بسیار مهمی برای ترامپ باشد و ممکن است از فشار دموکرات‌ها کم کند، لذا ترامپ دنبال این است که روزنه‌ای پیدا کرده و از چنین برگ برنده‌ای استفاده کند.

این جلسه تنها قوت قلبی برای متحدان منطقه‌ای آمریکا نظیر اسرائیل و عربستان است

این تحلیلگر بین‌المللی در ادامه گفت: به دلیل سوابقی که از رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد، طرف ایرانی اعتمادی به او ندارد و احساس می‌کند که ترامپ قصد دارد تا صرفاً از این نمایش دیپلماتیک به نفع خودش استفاده کند و هیچ‌گاه به دنبال حل واقعی مسأله ایران نیست. فعلاً به نظرمی رسد که سیاست ایران در این زمینه سازگاری بیشتری با واقعیت‌ها دارد.

وی در پایان گفت: باید دید که بعد انتخابات کنگره آمریکا نیز ترامپ همچنان تمایل خودش را به مذاکره و رفع تنش با ایران حفظ می‌کند یا نه؟ این جلسه در حوزه بین المللی دستاورد چندانی برای ترامپ نخواهد داشت. اقداماتی که رئیس‌جمهور آمریکا انجام داده، اعتماد به کارآمدی دیپلماسی او را تضعیف کرده، بنابراین بعید به نظر نمی‌رسد که این جلسه تاثیر مهمی داشته باشد. از این‌رو، تنها ممکن است برای متحدان منطقه‌ای آمریکا نظیر اسرائیل و عربستان، قوت قلبی باشد و ترامپ بتواند پول بیشتری از آن‌ها برای مهار ایران بگیرد.

نباید در این زمینه نظر شخصی دهیم

علی خرّم نیز در این‌باره گفت: ما نباید در این زمینه نظر شخصی دهیم. نظر فنی این است که اگر همسایه‌تان از شما شکایت کند که وارد ملک او شدید یا یک وسیله او را تخریب کردید، آیا وقتی دادگاه برای شما احضاریه می‌فرستد و از شما می‌خواهد تا در جلسه دادگاه شرکت کنید، این کار را انجام می‌دهید یا خیر؟ مسلماً شرکت می‌کنید.

رئیس‌جمهور باید چرایی این فشار‌ها بر مردم ایران را آمریکا بپرسد و مستقیماً بگوید؛ این مسأله که ترامپ فکر می‌کند با فشار بر مردم ایران می‌تواند برجام را گسترش دهد، صحت ندارد. ایشان باید بگوید که آمریکا سلامتی، تندرستی، رفاه و خوشبختی مردم ایران را هدف‌گرفته است.

وی افزود: این را همه می‌دانند که در چنین حالتی باید در دادگاه شرکت کرده و دلایل و اسناد خود را بیاورند و ادعا‌های طرف شاکی را از بیخ و بن رد کنند. اما اگر شرکت نکنید، دادگاه هرچه فرد شاکی علیه شما گفته را در غیاب شما تصویب می‌کند. اگر شرکت کنید؛ توضیحات و دلایل شما، یا باعث تعدیل شدن موضوع شده یا منجر به صدور حکم برائت برای‌تان می‌شود.

اگر ایران شرکت کند، می‌تواند توضیح دهد که بسیاری از گفته‌های ترامپ صحت ندارد

خرم گفت: این مثال ساده، پاسخ همه کسانی را می‌دهد که گمان می‌کنند می‌شود با موضوعات بین‌المللی بازی سیاسی کرد. حال که ترامپ اعلام کرده می‌خواهد درباره نقش و راهبرد ایران در منطقه، جلسه شورای‌امنیت را به ریاست خود برگزار کند، اگر ایران در این جلسه حضور پیدا نکند، ترامپ هر چه بگوید به دلیل آنکه ممکن است کشور‌های عضو در سطح پائین‌تر از رئیس جمهور حضور پیدا کنند، رای علیه ایران صادر می‌شود.

وی بیان کرد:، اما اگر ایران در این جلسه شرکت کند، می‌تواند توضیح دهد که بسیاری از گفته‌های ترامپ صحت ندارد. در نتیجه آقای رئیس‌جمهور باید حاضر شود و مصیبتی که بر مردم ایران به دلیل اعمال تحریم‌ها رفته را در چارچوبی که وکلای ایران در دادگاه لاهه مطرح کردند، توضیح دهد.

ایران نباید چنین فرصتی را از دست دهد

این کارشناس بین‌المللی گفت: آقای رئیس‌جمهور باید چرایی این فشار‌ها بر مردم ایران را آمریکا بپرسد و مستقیماً بگوید؛ این مسأله که ترامپ فکر می‌کند با فشار بر مردم ایران می‌تواند برجام را گسترش دهد، صحت ندارد. ایشان باید بگوید که آمریکا سلامتی، تندرستی، رفاه و خوشبختی مردم ایران را هدف‌گرفته است. وقتی در شورای امنیت چنین جلسه‌ای تشکیل می‌شود، از نظر رسانه‌ای و تبلیغاتی بسیار مهم است. تمام دنیا به این جلسه توجه می‌کنند و می‌توان گفت که ایران با این جلسه، تریبونی مجانی و مهم را به دست می‌آورد تا بلا‌هایی را که آمریکا بر سر ملت ایران آورده، بازگو کند.

وی تصریح کرد: ایران نباید چنین فرصتی را از دست دهد. با اینکه نفس برگزاری چنین جلسه‌ای در شورای امنیت، محاکمه ایران نیست. اما وقتی ترامپ خود ریاست آن را به دست می‌گیرد، می‌خواهد خودی نشان دهد و قصد محاکمه ایران را دارد. او می‌خواهد در کنار تمامی اقداماتی که علیه ایران انجام داده، از این موقعیت نیز استفاده کند.

باید در چارچوب آنچه که وکلای ایران در دادگاه لاهه مطرح کردند، از حق ایران دفاع کنیم

خرّم در ادامه گفت: ما نباید به ترامپ چنین فرصتی دهیم. وکلای انگلیسی و فرانسوی ایران در دادگاه لاهه بسیار خوب از ایران دفاع کردند، ما باید به همان شیوه و بدون آنکه به دنبال مصرف داخلی باشیم، حرف‌های اساسی زده و از سردادن شعار‌های سیاسی بپرهیزیم. ما باید در چارچوب آنچه که وکلای ایران در دادگاه لاهه مطرح کردند، از حق ایران دفاع کنیم.

وی بیان کرد: صحبت‌های طرف ایرانی باید جهان پسند باشد تا اینکه در شورای‌امنیت مورد قبول سایر اعضا قرار گیرد و حتی منجر به ایستادگی برخی از آن‌ها مقابل ترامپ شود. نه اینکه صحنه را طوری قرار دهیم که دونالد ترامپ بتواند اتهامات و حرف‌های دروغی علیه ایران مطرح کند و ما در آنجا حضور نداشته باشیم.

جهان با استدلال‌ها و سیاست‌های ترامپ همراه نیست

این کارشناس بین الملل گفت: نماینده ایران باید مستدل و مدلّل حرف بزند و شعار سیاسی ندهد. لازم به ذکرست که جهان با استدلال‌ها و سیاست‌های ترامپ همراه نیست. ما نباید منفعل باشیم، بلکه باید در چنین جلساتی شرکت کنیم و نشان دهیم که حرف‌هایمان واقعیت دارند. رئیس جلسه نیز نمی‌تواند اخلالی در صحبت‌های نماینده ایران ایجاد کند، زیرا صحنه بر علیه ترامپ است. رئیس جلسه هر کاری کند، دیگران نگاهش می‌کنند، لذا نمی‌تواند به آقای رئیس‌جمهور کم وقت دهد یا حتی در صحبت‌های او اخلال ایجاد کند.

وی در پایان اظهار کرد: این جلسه می‌تواند نمایش دیگری از این مسأله باشد که آمریکای دونالد ترامپ ظالم است و در حال خوردن حق مردم ایران است. باید توجه کرد که اگر رئیس جمهور در این جلسه شرکت کند، یک اختیار دارد و اگر نماینده ایران در سطح وزیر امور خارجه باشد از اختیاراتش کم می‌شود و اگر در سطح سفیر باشد، وضعیت بدتر می‌شود. رئیس‌جمهور باید در این جلسه شرکت کرده و هرجا که ترامپ به عنوان رئیس‌جلسه حق ایران را تضییع کرد، آن را برملا کند.

عدم حضور رئیس‌جمهور در این نشست، نوعی پشت‌پا زدن به منافع‌ملی و عدم از استفاده از امکانات مهیا شده برای کشور است

محمدجواد حق‌شناس نیز در این‌باره گفت: ما امروز دو نوع دیپلماسی داریم که نوع اول آن، دوجانبه بوده و محدود به روابط میان دو کشور است. اما نوع دوم روابط، چندجانبه است که از آن به عنوان دیپلماسی چندجانبه نام برده می‌شود. این نوع روابط از دو کشور فراتر رفته و گاهی اوقات نیز سازمان‌های بین‌المللی در آن ورود می‌کنند. در چنین حالتی، روابط به گونه‌ای نیستند که تنها یک کشور خاص از آن بهره برد، بلکه روندی دموکراتیک و دیپلماتیک شناخته شده بین‌المللی در قبال این‌گونه روابط وجود دارد.

وی افزود: اگر کشوری بخواهد خود را از این روند محروم کند، با منافع‌ملیاش سازگاری نخواهد داشت. با توجه به اینکه ایران عضو رسمی سازمان‌ملل بوده و بخشی از هزینه‌های این سازمان همواره از اموال مردم ایران تأمین می‌شده، علی‌القاعده عدم حضور رئیس‌جمهور در این نشست، نوعی پشت‌پا زدن به منافع‌ملی و عدم از استفاده از امکانات مهیا شده برای کشور است.

دولت آقای روحانی نباید این فرصت را از دست دهد

این تحلیلگر حوزه بین‌الملل در ادامه گفت: مسئولیت ریاست شورای‌امنیت در سازمان‌ملل معمولاً به طور دوره‌ای میان کشور‌های عضو تقسیم می‌شود؛ لذا نباید مهم باشد که مسئول دوره‌ای این شورا چه کسی است، بلکه تنها حضور، انتقال پیام و تامین منافع کشور در خلال برگزاری این نشست‌ها باید مدنظر ما باشد. با توجه به توانایی‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم در سیاست خارجی داشته و توانمندی وزیر امور‌خارجه و شناختی که وی به دلیل سابقه از سازمان‌ملل دارد، به نظر من دولت آقای روحانی نباید این فرصت را از دست دهد.

حق شناس گفت: دولت آقای روحانی باید از فرصت حضور در سازمان ملل و مذاکرات دوجانبه با سران و رهبران کشور‌های دنیا برای بیان تخلف آشکاری که آمریکا کرده، استفاده کند؛ لذا به دلیل برخورد غیرقانونی و غیرمنطقی که آمریکا با برجام داشته، این فرصت مناسبی برای ایران است که بتواند بهره لازم را ببرد. اگر به هر دلیلی نماینده ایران در نشست آتی شرکت نکند، آمریکا فرصتی پیدا می‌کند تا حرف‌هایش را بزند، بدون اینکه امکان دفاعی برای ایران وجود داشته باشد و این مسأله‌ای بسیار مهم است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
یکی از روشنترین نشانه های ضعف و فشل بودن دیپلماسی ایران وجود افرادی به عنوان دیپلمات خلق الساعه است . امثال خرم که چند دهه بدون گذراندن مراحل کارشناسی در وزارت خارجه همواره در پست های مدیریتی و سفیر تام الاختیار در کشورهای مهم بوده اند و حتی به هیچ وجه نظرات کارشناسان اسمی اطراف خودرا مد نظر قرار نداده اند یکی همین آقای خرم است البته گره حامیان نیویورک با کودتا علیه رجایی و باهنر توانستند افسار اجرای دیپلماسی را در دست گیرند.
در مورد آقای حقشناس هم باید گفت ایشان هیچ سابقه کار سیاسی در وزارت خارجه نداشته است و خانه زاد عوامل یکی از کشورهای با سابقه اروپایی در منطقه خلیج فارس است که در راس سازمانهایی که با اتباع ایرانی در خارج و داخل از کشور تعاملات مفصلی داشت کار کرده است و مهره غربی خوبی برای دلالی با آمریکا و انگلیس می باشد الله اعلم .
بنابراین رفتن روحانی به آمریکا برای این قماش آدمها رگ بازی است برای سلامتی آمریکا حالا پدر ملت ایران درآمد که درآمد باید برای آقایان درآمد داشته باشد .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان