تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
رویداد ۲۴ بررسی می‌کند؛

بازار لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس/ ۷۰ درصد نوشت‌افزار وارداتی است/ فقط لوله خودکار تولید می‌کنیم

بک فعال صنف تحریر می‌گوید در ایران ماژیک تولید داخل نداریم و واردات تیغه تراش هم که قبلا انجام و مونتاژ می‌شد، چندماهی است با مشکل مواجه شده و همین مسائل به گرانی و نایاب شدن این کالاها در این بازار منجرشده است. 
ماجرای نایاب شدن ماژیک و تراش در بازار لوازم التحریر
رویداد۲۴ هرسال با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، تکاپوی مردم برای خرید لوازم‌التحریر بیشتر می‌شود، امسال اما با توجه به نوسان ارز و بالا رفتن قیمت دلار، خرید مردم با صرفه‌جویی بیشتری نسبت به قبل همراه شده است. بسیاری از خانواده‌ها یا به دنبال تعاونی‌های ارزان‌قیمت هستند یا درتلاشند وسایلی که هنوز کارایی دارند را حفظ کرده و از خرید‌های جدید اجتناب کنند.

گرانی ۳ تا ۴ برابری اجناس، نایاب شدن برخی اجناس مانند ماژیک و آبرنگ و کمبود برخی اجناس حکایت از حال این روز‌های لوازم‌التحریر را دارد که خانواده‌ها را برای تهیه این لوازم دچار سختی کرده است. این درحالی است که گفته می‌شود بسیاری از اجناس ۱۰۰ درصد تولید داخل هستند و از قیمت بهتری نسبت به موارد مشابه خارجی برخوردارند. فعالان این حوزه اما نظر دیگری دارند؛ آن‌ها معتقدند چیزی به اسم تولید داخل وجود ندارد و نزدیک به ۷۰ درصد این بازار وارداتی است و با گرانی دلار تغییرات زیادی کرده است و مابقی هم مونتاژ داخل است که مواداولیه آن هم وابسته به خارج است که باز هم این بازار را با آسیب‌پذیری زیادی مواجه می‌کند.

۷۰ درصد اجناس وارداتی است

سعید غضنفری فعال صنف لوازم التحریر در بازار تهران به رویداد۲۴ می‌گوید: تولید داخل صنف تحریر تنها به ۳۰ درصد خلاصه می‌شود و ۷۰ درصد مابقی اجناس وارداتی است که از میان همان تولید اندک هم بخش زیادی از آن به مونتاژ برمی‌گردد و مواد اولیه آن از کشور‌های دیگر وارد می‌شود که با گران شدن دلار تغییرات زیادی درقیمت آن صورت گرفت.

او بیان کرد: تولید داخل نزدیک به صفر است و تنها تولید محصولات پلاستیکی و تزریق مواد به قالب‌ها خلاصه فعالیت تولیدی ایران می‌شود البته درتولید برخی محصولات نظیر زونکن، جلد دفاتر و کلاسور تاحدی موفق بوده‌ایم، اما درباقی محصولات بسیاری از مواد آن‌ها از خارج تامین شده و درداخل کشور مونتاژ می‌شود؛ برای مثال در تولید خودکار نوک و جوهر آن از کشور‌های دیگر می‌آید و ما تنها لوله آن را ساخته و آن را مونتاژ می‌کنیم.

مداد هم در داخل تولید نمی‌شود

غضنفری بیان کرد: در تولید مداد هم مشکلات خاص خودمان را داریم به طوریکه دو کشور اندونزی و چین که صادرات چوب مخصوص مداد را دارند تا چندی پیش واردات آن به مشکل برخورده بود که مشکل وارد کردن چوب مداد مشکل کارخانه های مداد ایران بود که در حال حاضر مشکلات این دوستان بر طرف شده و مواد اولیه این کارخانه ها ترخیص شده است اما تولید این کارخانه ها دیگر برای مهر امسال نخواهد رسید.

او افزایش قیمت را یکی دیگر از معضلات اصلی این روز‌های این صنف دانست و گفت: افزایش ۲ تا ۳ برابری لوازم التحریر، خاک خوردن اجناس درگمرک و عدم ترخیص آن‌ها، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان یا واردکنندگان شرایط را هرروز برای این صنف مشکل‌تر می‌کند این درحالی است که از چندماه پیش با افزایش صادرات پتروشیمی‌ها و نایاب شدن مواد پلاستیکی در بازار قیمت بسیاری از اجناس وابسته به آن هم نایاب شد و هم به تبع آن گرانی شدیدی را تجربه کرد.

نایاب شدن ماژیک و تراش در بازار لوازم التحریر

این فعال صنف لوازم تحریر از کمبود ماژیک و تراش به عنوان معضل اصلی این صنف خبر می‌دهد و می‌گوید: به هیچ وجه ماژیک تولید داخل نداریم. تراش هم که قبلا تیغه آن وارد می‌شود و مونتاژ صورت می‌گرفت چندماهی است که واردات آن با مشکل مواجه شده است و همین مسائل به گرانی و نایاب شدن این کالا‌ها در این بازار منجرشده است.

برخی دیگر از کالا‌ها مانند لاک قلمی و چسب ماتیکی نیز دارای کیفیت لازم نبوده و تولیدکنندگان داخلی به دلیل عدم موفقیت در پیاده‌سازی فرمول تهیه آن به سرعت خشک شده و تقاضایی برای خرید آن در بازار وجود ندارد به این مشکلات قبول نکردن چک توسط مغازه‌داران و ارسال اجناس به شهرستان‌ها که قبلا در بازه زمانی ۶ ماهه صورت می‌گرفت و درحال حاضر به ۳ ماه کاهش یافته است. همه این موارد باعث شده است خرید‌ها نسبت به قبل کاهش یافته و مصرف‌کنندگان به دلیل کمبود نقدینگی مصرف خود را مدیریت کنند و از وسایل قدیمی‌تر استفاده کنند و ترجیح دهند که جنس جدید خریداری نکنند.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر به رویداد۲۴ می‌گوید: کمبود جنس به شکل قحطی خیلی مشهود نبود، اما به نسبت سال‌های گذشته کمبود اجناس به وضوح قابل شهود است و طبیعی است وقتی چیزی کم می‌شود و اطمینان از وارد نشدن آن جنس بالا می‌رود بر قیمت آن تاثیرگذار است.

او گفته است: رویکرد دولت به این سمت است که ارز تنها به کالا‌های اساسی اختصاص یابد و اجناسی مانند لوازم التحریر که ضرروت زیادی ندارد ثبت سفارش آن به نسبت گذشته با دلار دولتی تفاوت پیدا کرده است و قیمت‌ها دراین چند ماهه رشد ۴ برابری داشتند این درحالی است که برخی از اقلام مانند ماژیک در بازار نایاب شده است.

این فروشنده می‌گوید: افزایش ۳ تا ۴ برابرشدن اجناس ایرانی که داعیه تولید داخلی هم سر می‌دهند بسیار آزاردهنده است و مگر می‌شود ادعا کرد که یک کالایی تولید داخل است و از اول سال تا الان ۴ بار لیست افزایش قیمت آن را به خرده فروشی‌ها بدهند و هربار ۲۰ تا ۳۰ درصد بر روی قیمت‌ها اضافه کنند؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان