تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
سخنگوی شورای نگهبان:

نماینده‌ای که خود را شایسته انتخاب نمی‌بیند کناره‌گیری کند

کدخدایی در واکنش به اظهار نظر یکی از نمایتندگان مبنی بر اینکه "مردم به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان مجبور به انتخاب ما نمایندگان هستند"، گفت: آنکه خود را شایسته نمی‌بیند کناره گیری کند. چرا خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهد؟
نماینده‌ای که خود را شایسته انتخاب نمی‌بیند کناره‌گیری کند
رویداد۲۴ عباسعلی کدخدایی در نشست خبری صبح امروز – شنبه - با خبرنگاران در رابطه با لایحه اصلاح مبارزه با پولشویی عنوان کرد: در مرحله اول قانون مبارزه با پولشویی با ایراداتی مواجه شد و این ایرادات که شامل ۴ بند می‌شد برای مجلس ارسال شد.

وی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا بعضی جریان‌های سیاسی حمله به نهاد‌ها را آغاز کردند و به طور مشخص یکی از نمایندگان در صحبت‌های خود گفته بود به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان مردم مجبور به انتخاب ما نمایندگانی هستند که شاید صلاحیت نداریم انتخاب شویم، نظر شورای نگهبان در رابطه با این اظهارنظر چیست؟ تصریح کرد: شورای نگهبان از نقد و انتقاد و نصیحت به خیر نه ضرر کرده و نه از آن‌ها ناراحت می‌شود همیشه هم اعلام می‌کنیم که اگر به عملکرد ما ایرادی وجود دارد آن را بیان کنند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص دامنه شمول قانون اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: این موضوع را باید از مجلس و دولت بپرسید؛ شورای نگهبان به مصادیق وارد نمی‌شود.

وی در همین خصوص و در پاسخ به سؤالی در رابطه با فرار برخی از اجرای این قانون با ترفند‌های مختلف اظهارداشت: نسبت به هر قانونی ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد و این همیشه وجود دارد که قانون چطور اجرا شود که به اهدافش برسد؛ راهکار مسئله این است که تا حد ممکن قانون را شفاف تدوین و در مرحله اجرا نیز بدون تبعیض اجرا کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالات مشابه مبنی بر اینکه آیا شهردار تهران و معاونان سازمان صدا و سیما مشمول این مصوبه مجلس هستند یا خیر، مجددا تاکید کرد: در این خصوص ما در مصادیق ورود نمی‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی افراد هنوز بازنشسته نشده اند، اما برخی دیگر علی رغم بازنشستگی دوباره به کار گرفته می‌شوند، گفت: قانونی که تصویب شده مربوط به کسانی است که بازنشسته شده اند؛ یعنی مراحل اداری بازنشستگی آن‌ها انجام شده و الان می‌خواهند دوباره به کار برگردند؛ اگر کسی در حال خدمت است ولو اینکه سن بازنشستگی اش نیز گذشته باشد، ولی به موجب قوانین دیگر هنوز بازنشسته نشده و در صندوق بازنشستگی وارد نشده و رابطه استخدامی اش قطع نشده، این قانون شامل حال او نیست.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روز‌های اخیر در برخی شورا‌های شهر حواشی عجیب و بدی رخ داده و یکی از نمایندگان پیشنهاد داده شورای نگهبان بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا نظارت کند، پاسخ شما به این پیشنهاد چیست؟ گفت: شورای نگهبان نه ادعایی نسبت به شورا‌های شهر و روستا دارد و نه امکانات لازم را برای نظارت بر این انتخابات دارد فلذا امکان نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا منتفی است.

وی درخصوص موضوع اعمال معافیت‌های مالیاتی در مصوبات مجلس و مغایرت آن با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: تشخیص این قبیل مسائل و مصلحت‌های موجود بر عهده مجلس و دولت است و شورای نگهبان به آن‌ها وارد نمی‌شود، مگر اینکه مغایرتی با شرع و قانون اساسی وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از نشست خبری امروز به تشریح نتایج بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی پرداخت و با اشاره به تایید نهایی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: ابهامی که در مصوبه اولیه مجلس وجود داشت این بود که آیا اختیارات فرماندهی معظم کل قوا در خصوص بازنشستگی در نیرو‌های مسلح محدود به دستگاه متبوع می‌شود یا خیر، همچنین موضوع «اجازات خاصه» نیز با ابهاماتی مواجه شده بود؛ بنابراین پس از رفع ابهام مجددا در شورا بررسی شد و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی درباره زمان اجرای این مصوبه خاطرنشان کرد: این مصوبه مانند تمامی مصوبات پس از ابلاغ رئیس مجلس و رئیس جمهور در ظرف زمانی مقرر در قانون اجرایی می‌شود؛ این مصوبه ناظر به ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری است که سه دسته از مقامات را به همراه گروه‌هایی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران از شمول مقررات بازنشستگی مستثنی کرده است.


تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس تایید شد

وی همچنین از تایید طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس خبر داد و گفت: طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس نیز و طرح دائمی شدن قانون استخدامی شدن نیروی انتظامی نیز بررسی شد و مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

ایراد درطرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به تشریح برخی مصوبات مجلس که با ایراد این شورا مواجه شده اند پرداخت و اظهار داشت: طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ایراداتی مواجه شد که از جمله آن‌ها مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی و عدم پیش بینی بار مالی است؛ لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نیز در مرحله اول با ایرادات شکلی مواجه شد که نظرات قوه قضاییه لحاظ نشده است، اما مجلس اسنادی را ارائه کرد که نظرات رئیس قوه قضاییه نیز دریافت شده لذا شورا وارد بررسی شد و این مصوبه در چهار بند با ایراداتی مواجه و به مجلس ارجاع شد.

کدخدایی خاطرنشان کرد: از جمله این ایرادات این است که دخالت اعضای شورای موضوع این قانون در امور اجرایی مغایر اصل ۶۰ قانون اساسی شناخته شد و ماده ۵ مصوبه مجلس نیز که موضوع تدوین یک آیین نامه را مطرح کرده دارای ابهام است، چرا که مشخص نیست این آیین نامه یک آیین نامه اجرایی یا تقنینی است. همچنین شیوه تبادل اطلاعات با خارج از کشور نیز موکول به تدوین یک دستورالعمل شده که این نیز از آن جهت که مشخص نیست مقامات تصویب کننده این دستورالعمل چه کسانی هستند دارای ابهام و تعارض تشخیص داده شد.

طرح اصلاح قانون صدور چک

وی همچنین از بررسی طرح اصلاح قانون صدور چک خبر داد و گفت: این طرح نیز با ایراداتی مواجه شد؛ از جمله اینکه در ماده ۴ طرح و در خصوص بررسی حساب‌ها نسبت به حسابی که ملک شخص صاحب حساب نباشد و یا اینکه صاحب حساب اذن در تادیه نداشته باشد، خلاف موازین شرع شناخته شد.
 
 
منبع: رکنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان