تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ از افزایش قاچاق مواد غذایی؛

کالا‌های اساسی ایرانیان سر سفره خارجی‌ها/ بهرامی ارض اقدس: نظارت بر مرزها بیشتر شود

بر اساس شنیده‌ها در مرز‌ها مردم سایر کشور‌ها برای خرید کالا‌هایی ایرانی در حجم انبوه هجوم آورده و کالایی را نایاب کرده‌اند و به همین دلیل عرضه و تقاضا در بازار به هم خورده است، دولت باید با بستن به موقع مرز‌ها از خروج تولیدات داخلی و اقلام مصرفی که در شرایط کنونی نیاز اساسی مردم است، جلوگیری کند.

کالا‌های اساسی ایرانیان بر سرسفره خارجی‌ها

رویداد۲۴ درحال حاضر کالا‌های اساسی مورد مصرف مردم با ارز دولتی وارد کشور و عرضه می‌شوند، اقدامی که با رشد فزاینده قاچاق این کالا‌ها دولت را ناگزیر به سهمیه‌بندی و توزیع کوپنی این اقلام خواهد کرد. بر این اساس دولت سعی کرده با تخصیص دلار رسمی ۴۲۰۰ تومانی به واردات اقلام اساسی مانع جهش قیمت کالا‌های پرمصرف و ضروری در بازار شود؛ اقلامی همچون بنزین، آرد گندم، مرغ و برنج و ...که با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی  وارد می شوند، از جمله اقلامی است که موجب فراهم شدن بیش از پیش زمینه قاچاق کالا‌های اساسی از ایران به کشور‌های همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان شده است.

محمدآقا طاهر رئیس اتحادیه بنکداران به رویداد۲۴ گفته است قاچاق کالاهای اساسی در مرزهای غربی کشور شدت گرفته و مردم نخجوان به راحتی برای خرید روزانه خود به مرز ایران می‌آیند و هیچ نظارتی وجود ندارد. محسن بهرامی ارض اقدس دبیر ستاد تنظیم بازار نیز در این‌باره به رویداد۲۴ گفته است: مردم کشور‌های همسایه با سوءاستفاده از موقعیت ایران سر سفره ایرانیان نشسته‌اند ضمن آنکه دلال‌ها نیز سود زیادی از این اختلاف قیمت بین ایران و کشورهای همسایه به جیب زده‌اند.

او با اشاره به ابلاغیه‌های اخیر گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات برخی از اقلام خوراکی افزود: این اقدام به منظور تنظیم بازار و افزایش بیش از ۲ برابری برخی از این محصولات بوده است و ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت این محصولات به دو کشور عراق و افغانستان از صادرات آنها جلوگیری کرد تا بازار داخل حفظ شود.

بهرامی ارض اقدس تصریح کرد: البته این ممنوعیت‌ها موقتی است و در شرایط فعلی به دلیل کاهش ارزش پول ملی این تصمیم اتخاذ شده البته نباید به بهانه تنظیم بازار دولت جلوی صادرات را بگیرد، زیرا صادرکنندکان نیز از قبل برنامه ریزی‌هایی داشته‌اند.

وی با اشاره به افزایش قدرت خرید مردم در کشور‌های همسایه نسبت به ایران گفت: بخش عمده‌ای از محصولات ما با پرداخت یارانه تولید می‌شود و به صورت غیرمنصفانه و قاچاق از کشور خارج می‌شود و آنها به راحتی از تولیدات ما بهره‌مند می‌شوند. در ایران بنزین و گازوئیل با نرخی بسیار پایین‌تر از کشور‌های همسایه عرضه می‌شود که گاهی اختلاف قیمت بین دو مرز برای دو گالن به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. در بخش‌های دیگر نیز اوضاع همین طور است در زمینه اقلام دارویی و خوراکی نیز با توجه به پرداخت یارانه این اتفاقات را شاهدیم در شرایط فعلی این سوء استفاده‌ها زیاد است و همین امر منشاء بحران شده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: بسیاری از کالا‌های اساسی اعم از گندم و .. هم اکنون قاچاق می‌شوند این اقلام با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌شود، اما هم اکنون شاهد قاچاق ورودی و قاچاق خروجی هستیم، زیرا قیمت‌ها تا ۱۰ برابر در خصوص برخی اقلام تفاوت قیمت دارد و سود آن برای قاچاقیان بالاست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
0
تا زمانی که ملت یک کشور درک درستی از سیاستها و روشهای دولت حاکم نداشته باشد و نداند که چطور عکس العمل مناسب نشان دهد ان ملت وضعیت و سرنوشت شومی خواهد داشت.

نداشتن شعور سیاسی و اگاهییهای لازم در زمینه هایی مثل اقتصاد باعث ایجاد بحرانهای گوناگون در جامعه می شود ، و بستر لازم را برای زورگویی و هدایت جامعه به نفع عده ای خاص توسط دولتهای پنهان فراهم می کند.

یک مثال ساده و قابل درک برای همه همین مسئله افزایش قیمت دلار است که متاسفانه هر بحران اقتصادی را به ان نسبت می دهند.

همزمان که در کشور ما مردم به بانکها و صرافی ها هجوم بردند و با خرید دلار از انها قیمت دلار را بالا بردند در کشور ترکیه

مردم برعکس مردم ایران عمل نمودند و با فروش دلار و طلا به بانکهای ترکیه از افزایش قیمت دلار و نتیجتا" بحران اقتصادی جلوگیری نمودند.

ما انتظار داریم که رییس جمهور بتواند قیمت دلار را کنترل نماید اما واقعیت این است که رییس جمهور در مورد قیمت دلار عملا" هیچ اختیاراتی ندارد و قیمت دلار توسط دولت پنهان تعیین می شود. چیزی که هم روسای جمهور به ان اذعان دارند و هم جدیدا" ایت الله خامنه ای نهادهایی مثل بانکها را مخاطب قرار دادند و تلویحا" انها را عامل فساد و بحرانهای اقتصادی دانستند.

متاسفانه مردم با عملکرد ناصحیحشان انطوری که بحران افرینان می خواهند عمل می کنند. با انتشار کوچکترین شایعه ای در مورد افزایش قیمت محصولی به سمت خرید زیاد و نامعقول ان محصول هجوم می برند و ان محصول در بازار نایاب و یا کمیاب شده و قیمت ان مطابق میل بحران افرینان افزایش یافته و بالا می رود و دیگر پایین نخواهد امد.

در صورتی که مردم باید در مورد افرایش قیمتها کمپین تشکیل دهند و از خرید ان محصولات برای مدتی خودداری کنند تا به قیمت اولیه برگردد.

افزایش اگاهی و نحوه عملکرد تنها راه مقابله با سیاستها و شگردهای دولت پنهان و اذناب و اقمار انها که همان بنگاههای اقتصادی هستند می باشد.
نظرات شما
پیشخوان