تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷
معاملات سکه و دلار کاهش یافت؛

روز پرسش در بازار ارز

در پنجمین روز هفته، دامنه نوسانات دلار و سکه کاهش یافت تا پس از چند روز کاهش شدید قیمت، بازار شاهد ثبات نسبی باشد. روز چهارشنبه، دلار معاملات خود را در کانال ۱۴ هزار تومان آغاز کرد و تا ساعت ۴‌بعدازظهر نه از این کانال بالا رفت و نه پایین. کف قیمت دلار در معاملات معامله‌گران ۱۴‌هزار و ۲۰۰ تومان بود و سقف قیمت از ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان فراتر نرفت.

روز پرسش در بازار ارز

رویداد 24 این میان، صرافی‌ها در حالی که قیمت‌های خود را در ابتدای کانال ۱۴‌هزار تومانی یا حتی پایین‌تر درج کرده بودند، در قیمت‌های یاد شده فروشی نداشتند. در راسته خیابان فردوسی تنها یک صرافی عنوان کرده بود که با مدارک مورد نیاز به مسافران، ارز را با قیمت ۱۵ هزار تومان می‌فروشد.
 
سایر صرافی‌ها نیز اگر فروشنده بودند، دلار را زیر ۱۵ هزار تومان عرضه نمی‌کردند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در روز‌های اخیر به اندازه‌ای دامنه نوسان افزایش یافته که بازیگران رسمی در خرید و فروش احتیاط بیشتری می‌کنند. از نظر وی، یکی از راه‌های کاهش ریسک خرید و فروش، بالا بردن فاصله قیمت میان عرضه و تقاضا است.
 
در واقع بازیگر رسمی تلاش می‌کند که با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به نرخ دلالان اقدام به خرید کنند و با قیمت‌های بالاتری نیز نسبت به این دسته فروش خود را صورت دهد. البته صرافی‌هایی نیز در بازار باور داشتند که قیمت پس از کاهش شدید روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه، توانایی رشد بیشتری خواهد داشت. این عده دلار را بین ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کردند.

از شلوغی بازار کاسته نشد

دیروز بازار ارز مانند روز سه‌شنبه شلوغ بود و افراد زیادی در آن حاضر بودند، از مردم عادی تا خبرنگاران و رسانه‌های تصویری؛ ولی به گفته فعالان، خرید و فروش ارز بسیار محدود بود. به گفته فعالان، از ابتدای صبح بیشتر پاسخگوی سوالات مردم بوده‌اند و کسی از آن‌ها نه دلاری می‌خرید و نه می‌فروخت.
 
به گفته آنها، بخشی از افراد به بازار آمده بودند برای خرید دلار در قیمت‌هایی بین ۹ تا ۱۲ هزار تومان؛ ولی حداقل دیروز حاضر نمی‌شدند، برای یک دلار بالای ۱۴ هزار تومان بپردازند. از آن سو، فروشندگان نیز مانند روز سه‌شنبه در بازار حاضر نبودند و اکثرا احساس می‌کردند که اگر مشتری بالای مرز ۱۵ هزار تومانی پیدا کردند، اقدام به فروش کنند.
 
در مجموع می‌توان گفت: روز چهارشنبه روز پرسش از قیمت دلار در بازار ارز بود و کمتر معامله‌ای صورت می‌گرفت. در این میان، زمانی که در فضای مجازی اطلاعیه‌ای از کانون صرافان منتشر شد که صرافی‌ها باید در کانال ۱۰ هزار تومانی قیمت تابلوی خود را ثبت کنند، شایعه‌ای در بازار پیچید که ممکن است از هفته آینده با این نرخ دلار عرضه شود. شایعه‌ای که البته چندان جدی گرفته نشد و بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کردند، در شرایط فعلی، عرضه ارز با این قیمت تنها زمینه قاچاق ارز به سوی بازار‌های مرزی را فراهم خواهد کرد؛ درست مانند اتفاقی که در اسفند ۹۶ با عرضه دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی رخ داد.

در روزی که دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی نوسان می‌کرد؛ سکه تمام بهار آزادی بیشتر معاملات خود را در کانال ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان انجام داد. البته در مقطع کوتاهی قیمت به انتهای کانال ۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان نیز برخورد کرد. برخی صرافی‌ها نیز سکه را با قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌کردند.
 
در روز‌های اخیر، صرافی‌ها با رغبت بیشتری سکه را به فروش می‌رسانند و فاصله نرخ این فلز گرانبها در حجم عمده و حجم خرد بسیار کمتر شده است. برخی صرافی‌ها نیز سکه را از مردم با قیمت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌خریدند. حدود ساعت ۴ بعدازظهر، سکه روی عدد ۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان قرار داشت که نشان دهنده افزایش ۵ هزار تومانی نسبت به روز قبل بود. سکه در یک هفته اخیر بیش از یک میلیون تومان از ارزش خود را از دست داده است و به‌نظر می‌رسد روز چهارشنبه اصلاح کوتاهی در بازار صورت گرفته است.

باید دید در روز‌های آتی سکه در مقابل ادامه عرضه سکه‌های پیش‌فروش مقاومت خواهد کرد یا احتمال افت بیشتر در بازار وجود خواهد داشت. در روز‌های اخیر نیز قیمت اونس چندان از نرخ سکه حمایت نکرده است. همچنین روز گذشته هر گرم طلای ۱۸عیار بیشتر در ابتدای کانال ۴۰۰ هزار تومانی معامله شد و دامنه نوسانات بسیار کمتر از روز سه‌شنبه بود. طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته جهشی حتی به سوی مرز ۵۷۰ هزار تومان برداشته بود.

قیمت‌های تقلبی بر تابلوی صرافی‌ها؟

روز گذشته، اطلاعیه‌ای ازسوی کانون صرافان ایرانیان در فضای مجازی پخش شد مبنی‌بر اینکه، صرافی‌ها از این پس باید قیمت دلار را بر تابلوی خود در کانال ۱۰ هزار تومان درج کنند. بلافاصله پس از انتشار این خبر، برخی صرافی‌ها قیمت‌های خود را در کانال ۱۰ هزار تومانی درج کردند.
 
بررسی‌ها نشان‌دهنده آن بود صرافی‌هایی که چنین قیمتی را درج کرده بودند، البته حاضر به فروش نبودند. یکی از کارشناسان در انتقاد به این طرح بیان داشت، فرض کنید یک نفر به صرافی، دلار را با قیمت ۱۰ هزار تومان بفروشد، چه تضمینی وجود دارد که صراف با همین قیمت اقدام به عرضه کند. از نظر وی اطلاعیه کانون صرافان اگر صحت داشته باشد، اجرای یک سیاست اشتباه است که اعتماد به شبکه صرافی را نیز کاهش می‌دهد.
 
به گفته برخی کارشناسان، در صورتی که قیمت بر تابلوی صراف‌ها ۱۰ هزار تومان باشد و در بیرون، در بازار قیمت دلار بالاتر باشد، اعتماد به قیمت‌گذاری صرافی‌ها نیز از بین خواهد رفت و شبکه قیمت‌گذاری و قیمت‌سازی به دست دلالان خواهد افتاد. به گفته برخی دیگر از کارشناسان، اگر قیمت دلار را به صورت دستوری ۱۰ هزار تومانی تعیین کنیم، این قیمت‌گذاری چه تفاوتی با قیمت‌گذاری دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خواهد داشت؟ آیا صرافی‌ها دلار ۱۰ هزار تومان را که به فرض خریده‌اند، کمی بالاتر خواهند فروخت؟ حتی این اطلاعیه با بخشنامه‌های قبلی بانک مرکزی که عنوان می‌کرد نرخ رسمیت یافته بازارساز در سامانه سنا درج می‌شود، تضاد داشت.
 
جالب آن جا بود که تا ساعت ۵ بعدازظهر دیروز، هیچ واکنشی ازسوی بانک مرکزی به این اطلاعیه صورت نگرفت. از آن جا که این خبر در سامانه کانون صرافان ایرانیان درج نشد بود، شایعه جعلی بودن آن نیز قوت می‌گیرد، چنانکه آخرین خبر‌ها حاکی از آن بود بخشی از صرافی‌هایی که ساعت ۳ بعدازظهر نرخ‌های خود را بر مبنای دلار ۱۰ هزار تومانی درج کرده بودند، ساعت ۵ بعدازظهر نرخ‌گذاری خود را به حالت عادی بازگرداندند.
 
به گفته برخی کارشناسان کانون صرافان نیز نمی‌تواند به تنهایی کانالی برای تعیین نرخ دلار باشد و بانک مرکزی باید در برابر چنین اقدامی مقاومت کند. از نظر کارشناسان، آنچه برای اقتصاد اهمیت دارد کاهش دامنه نوسانات و بازگشت ثبات به بازار است. شیب شدید نوسانات نزولی و افزایشی به سود هیچ کس نیست. اگر قیمت به‌تدریج در مسیر کاهشی قرار بگیرد، بازار نیز راحت‌تر آن را خواهد پذیرفت و احتمال بازگشت‌های قیمتی به حداقل خواهد رسید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صرافی ها ، قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان