تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رقابت بانک ملی با بانک مرکزی در قیمت‌گذاری ارز/ دستاورد دلار ۱۳ هزار تومانی برای کیست؟

اظهارات و اطلاعیه‌های بانکی درباره قیمت ارز آنقدر است که متناقض این سوال مطرح می‌شود که آیا اساسا دولت نقشی در تنظیم بازار داشته است یا آنکه دولت نقشی در تنظیم بازار نداشته است و اساسا آیا رساندن دلار از قیمت ۴ هزار تومان تا مرز ۲۰ هزار تومان و کاهش آن به ۱۳ هزار تومان دستاورد محسوب می‌شود؟
رقابت بانک ملی با بانک مرکزی در قیمت‌گذاری ارز/ دستاورد دلار ۱۳ هزار تومانی برای کیست؟
رویداد۲۴ کاهش قیمت دلار در روز‌های گذشته باعث شد دولتی‌ها پشت تریبون‌ها قرار بگیرند و درباره قیمت دلار سخن بگویند. حسن روحانی در روز‌های اوج قیمت دلار چندان تمایلی نداشت درباره نرخ ارز سخن بگوید و یکی دو باری هم که سخن گفت، به حرف‌های کلی بسنده کرد. این روزها، اما از روحانی گرفته تا واعظی، همتی، جهانگیری و حتی رحمانی فضلی از کاهش نرخ دلار سخن می‌گویند و هر کدام در قامت یک کارشناس اقتصادی آینده نرخ دلار را پیش‌بینی می‌کنند.

رحمانی فضلی وزیر کشور که تقریبا مقام او بی‌ارتباط‌ ترین وزارتخانه با تعیین قیمت دلار است، از چگونگی روند نزولی قیمت دلار در روز‌های آینده خبر داده بود!

شاید تا اینجا مشکلی نباشد و گفته شود وزرا و معاونان دولت باید درباره مسائل اقتصادی صحبت کنند. مشکل از اینجا آغاز می‌شود که گفته‌های مسئولان دولتی اگر در هماهنگی با هم نباشد، می‌توان گفت در تعارض با یکدیگر است.

بانک مرکزی در روز‌هایی که قیمت دلار فروکش کرد، بلافاصله سند دستاورد را به نام خویش زد و اعلام کرد اگر صرافان ارز نخریدند مردم نگران نباشند، زیرا دلار در شعب بانک مرکزی با نرخ ۱۲ هزار تومان خریداری می‌شود.
 
وقتی قیمت پایین آمد، روحانی هم به سرعت سخنرانی مبسوطی درباره قیمت دلار کرد و سند دستاورد دلار ۱۳ هزار تومانی را اینگونه به نام خود زد که برای تنظیم بازار ارز به بانک مرکزی اختیار تام داده‌ام بنابراین قیمت‌ها باز هم کاهش می‌یابد.

اطلاعیه بانک مرکزی تازه به دست صرافان رسیده بود که مدیران بانک ملی سراسیمه وارد گود شدند و رقم بانک مرکزی را شکستند و اعلام کردند دلار‌های خانگی را صرفا با نرخ ١٠۵۵٠ تومان خریداری می‌کند. در حالیکه تصاویر قیمت دلار در شعب بانک ملی کشور مشخص بود، این بانک البته در اطلاعیه‌ای این رقم را تکذیب کرد و اعلام کرد فقط به مردم گفته ارز خریداری می‌کند و قیمت مشخص نکرده است! این تکذیبیه البته بدان معنا بود که هر شعبه با هر رقمی می‌تواند ارز خریداری کند! پس از آن یک منبع دیگر بانک ملی اعلام کرده رقم ۱۱ هزار تومان صحیح بوده است.

اما این همه ماجرا نیست، زیرا واعظی رئیس دفتر روحانی هم برای آن که از قافله عقب نماند، وارد گود شد و قیمت دلار را ۷۵۰۰ تومان اعلام کرد و مدعی شد نرخ ارز از هفت هزار و ۵۰۰ تومان ارائه شده در سامانه نیما هم کمتر است.

با این اظهارات متناقض این سوال مطرح می‌شود که آیا اساسا دولت نقشی در تنظیم بازار داشته است و اساسا رساندن دلار از قیمت ۴ هزار تومان تا مرز ۲۰ هزار تومان و کاهش آن به ۱۳ هزار تومان دستاورد محسوب می‌شود؟!

سوال دیگر آنکه اگر دولت چنین توانایی داشته که قیمت دلار را کاهش بدهد چرا این اقدام پیش از این انجام نشده بود تا دلار رکورد تاریخی ۲۰ هزار تومان را بزند و زندگی و معیشت مردم اینگونه مختل شود؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ابلى
|
Germany
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
ماجراى دولت ما مثل خانه درهم وبى نظمى است كه هيچ كدام از وسايل ان سر جاى خودشان نيست براى همين وقتى به عنوان ميهمان وارد اين خانه ميشويد از بى نظمى و شلخته بودن ان خانه و صاحبخانه حالتان دگرگون ميشود ولى غافل از اينكه اين بى نظمى براى صاحبخانه اوج نظم ميباشد و وى دقيقا ميداندكه هر چيزى را در كجاى خانه گذاشته است
نظرات شما
پیشخوان