تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷

اهدای نشان تعامل میراث فرهنگی به یک ایتالیایی و دو ایرانی

در حالی دومین همایش ملی «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» به پایان رسید که نخستین «نشان تعامل» به یک پژوهشگر ایتالیایی و دو پژوهشگر ایرانی که مجری طرح‌های سرمایه‌گذاری دولتی بودند، اهدا شد.
اهدای نشان تعامل میراث فرهنگی به یک ایتالیایی و دو ایرانی
 


رویداد۲۴ نشان تعامل "رافائل بیشونه"، - پژوهشگر و باستان‌شناس ایتالیایی -، بهروز مرادی - مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران - و ایوب زارعی - شهردار کنگ -  که در زمان اجرای پروژه‌های خود، راهکارهای لازم را برای حفاظت از آثار تاریخی - فرهنگی در معرض خطر بررسی کرده بودند، اهدا شد.
«نشان تعامل»، به صورت مشترک از طرف سازمان برنامه و بودجه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، توسط دبیرخانه دائمی همایش و براساس معیار مصوب شده در شورای سیاستگذاری به پاس تعامل، تفاهم و همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی با سازمان و پژوهشگاه با رویکرد حفاظت از میراث فرهنگی در حوزه طرح‌های توسعه‌ای، ساخت و سازهای شهری و طرح‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داده شد.
«اطلاع‌رسانی قبل از شروع عملیات توسعه به سازمان (یا پژوهشگاه) و استعلام وضعیت میراث فرهنگی واقع در محل اجرای طرح‌های توسعه‌ای» و «انجام مطالعات حفاظت و کمک به بررسی‌های سازمان در خصوص الزامات اجرای طرح‌ها و ابتکارات»، «حداقل میزان ورود آسیب‌های آگاهانه و ناآگاهانه در حین اجرای طرح‌های توسعه ای و میزان مشارکت در جبران خسارات وارده میراث فرهنگی» و «میزان مشارکت با سازمان و پژوهشگاه در اجرای طرح‌های نجات‌بخشی باستان‌شناسی» از معیارهای اعطای نشان تعامل در این همایش بودند.
در پایان همایش که متخصصان آن در دو روز تجربیات خود را در حوزه میراث‌فرهنگی و توسعه پایدار در موزه ملی ایران، در میان گذاشته بودند، با صدور بیانیه ای به کار خو پایان دادند.
در این بیانیه آمده است: «در دهه‌های اخیر، بسیاری از اندیشه‌ورزان با ارزیابی مداخلات فرهنگی و زیست محیطی و مخاطرات ناشی از آن، دولتمردان و کارگزاران توسعه را به ضرورت توسعه پایدار و توجه به فرهنگ، میراث فرهنگی و محیط زیست و حفاظت و صیانت از آن برای نسل‌های آینده و نیز اتکای به مشارکت جوامع محلی در هدف گذاری ها و اقدامات توسعه دعوت کردند.
اولین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار با هدف تعامل بین کارگزاران، گروه‌های کارشناسی و مدیریتی توسعه در جامعه ایرانی در امر توسعه برگزار و با ایجاد دبیرخانه دائمی آن دومین همایش نیز در هشت محور بر ضرورت توجه به ویژگی ها و مزیت های فرهنگی، طبیعی، تاریخی ایران، به مثابه سرمایه و منبع اصلی برای برنامه ریزی های توسعه صحه گذاشته و بر نکات زیر به عنوان بیانیه دومین همایش تأکید دارد.
۱ – توجه به معارف سرزمینی ایران اعم از تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی در ارائه نسخه و راه حل در برنامه ریزی های توسعه
۲ – توجه به ویژگی ها و ظرفیت های فرهنگی جامعه ایرانی در جریان تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها که هم موجب کاهش هزینه های توسعه و افزایش کارایی آن و هم درخشش جامعه ایرانی در جهان می گردد.
۳ – توجه به تنوع فرهنگی و اقلیمی و حفظ و صیانت از این تنوع در بقا و تقویت هویت ملی.
۴ – تکیه به جوامع محلی و روستایی در برنامه ریزی توسعه
۵ – بهره گیری از ظرفیت های میراث فرهنگی در امر وفاق، همزیستی و صلح بین المللی.   
۶ - توجه به فناوری ها و مهارتها و فنون ایرانی در امر راه و شهرسازی، مدیریت و ساماندهی و بهره برداری از آن در طر های توسعه راه و حمل و نقل و شهرسازی.
۷ – توسعه گردشگری پایدار و فرهنگ بنیان با هدف حفظ و صیانت از میراث طبیعی و فرهنگی.
۹ – توجه به اکوسیستم های طبیعی و ذخایر زیستی و حفاظت از آن در برنامه های توسعه.
۱۰ – بهره گیری از ظرفیت های میراث فرهنگی در مدیریت آب به مثابه یکی از ارکان توسعه و بهره گیری بهینه از ذخایر آبی کشور.
۱۱ – بهره گیری از فناوری های نو و کاربست یافته های پژوهشی در امر توسعه ، حفاظت از منابع زیستی و فرهنگی.
با توجه به ابعاد و محورهای همایش دوم و محورهای پیشنهادی جدید برای همایش های بعدی قرار شد ، انتشار مجله علمی – پژوهشی میراث فرهنگی و توسعه پایدار و نیز اعطای نشان تعامل به دستگاه‌هایی که در طرح‌ها و پروژه‌های کلان به توسعه پایدار و میراث فرهنگی توجه دارند، در دستور کار قرار گیرد.»
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان