تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
مظنه مسکن در همسایگی؛

با چند دلار می‌توان در گرجستان و ترکیه خانه خرید؟

در حالی که به اعتقاد برخی کارشناسان بازارمسکن در کشور با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، بازار خرید و فروش ملک در کشور‌های همسایه بسیار داغ است به طوری که کافی است خرید ملک در گرجستان و یا ترکیه را در اینترنت جستجو کنید تا با انبوهی از آگهی‌های وسوسه کننده مواجه شوید.
با چند دلار می‌توان در گرجستان و ترکیه خانه خرید؟
رویداد۲۴ با بروز نابسامانی‌های اقتصادی و نوسانات ارزی طی چندماه اخیر تب‌و‌تاب مهاجرت بسیار بالا رفته و در این بین گرجستان به یکی از گزینه‌های اصلی مردم تبدیل شده‌است.

چرا گرجستان؟

علاوه بر جاذبه‌های این کشور و این که در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپا است یکی از دلایل ایرانی‌ها برای انتخاب گرجستان به عنوان مقصد را می‌توان راحت‌تر بودن دریافت اقامت در این کشور دانست. به طور کلی از سه راه می‌توان اقامت گرجستان را دریافت کرد، اول اینکه حدود 300هزار دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کنید، دوم اقامت موقت سالیانه است که با خرید ملک انجام می‌شود و راه سوم هم دریافت اقامت از طریق استخدام در شرکت‌ها است که فرد به دلیل اینکه برای دریافت حقوقش نیاز به افتتاح حساب دارد و در حال کار برای کشور است اقامت دریافت می‌کند.

شما در گرجستان می‌توانید با حداقل 15هزار دلار صاحب یک خانه بشوید که البته کسانی که به دنبال دریافت اقامت این کشور از طریق خرید ملک هستند باید حداقل 35هزار دلار هزینه کنند.

البته قیمت‌ها سقفی ندارد و هرچه خانه لوکس‌تر و با امکانات بیشتری باشد گران‌تر است و گاهی به 10میلیون دلار هم می‌رسد.

دریافت اقامت سخت‌تر می‌شود!

چندی پیش سفیر گرجستان از ایجاد محدودیت‌هایی برای کسانی که به قصد دریافت اقامت در این کشور خانه می‌خرند خبر داد زیرا دولت گرجستان ترجیح می‌دهد که سرمایه‌هایی که به کشورش وارد می‌شود جذب صنایع و کارخانه‌های تولیدی شود تا اینکه در بازار مسکن این کشور راکد بماند.

به دنبال این موضوع، حدود دوماه پیش در پارلمان گرجستان لایحه‌ای تصویب شد که بر اساس آن دیگر با خرید خانه‌ای به ارزش 35هزار دلار نمی‌توان اقامت این کشور را به دست آورد و به جای آن باید خانه‌ای به ارزش 100هزار دلار خرید؛ اما چون این قانون از ابتدای سال 2019 اجرا خواهد شد هم اکنون میزان خرید و فروش ملک در این کشور به اوج رسیده است.

در این یک مشاور املاک ایرانی که در گرجستان فعالیت می‌کند در این خصوص گفت: علاقه مردم به خرید خانه در گرجستان به دلیل قیمت پایین آن بود و دیگر کسی 100هزار دلار هزینه نمی‌کند تا اینجا خانه بخرد زیرا با همان پول می‌تواند در ایتالیا صاحب خانه شود؛ علاوه بر آن کسی که حدود 1میلیارد تومان سرمایه داشته باشد با همان در ایران می‌تواند زندگی بسیار خوبی داشته باشد و لزومی ندارد سراغ گرجستان برود.

با کلاهبرداران چه کنیم؟

او در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان این معاملات کلاهبرداری هم صورت می‌گیرد یا نه؟ گفت: بله این اتفاق بسیار زیاد است و اکثرا هم ایرانی‌هایی که در آنجا به کار مشاوره می‌پردازند سر ایرانی‌های دیگر را کلاه می‌گذارند و بسیاری هم با تاسیس شرکت‌های صوری اقامت‌های دیگر را به اسم اقامت ملکی معرفی می‌کنند.

این مشاور املاک  همچنین در خصوص این موضوع که ایرانی‌ها در گرجستان بسیاری از امور را به دست گرفته و مشغول فعالیت هستند گفت: اینگونه نیست که  ایرانی‌ها در گرجستان همه‌کاره باشند اما سبک زندگی در گرجستان به گونه‌ای است که مردم خیلی اهل کار و فعالیت نیستند، به طور مثال ساعت کار بانک‌ها در گرجستان از 10صبح تا 6بعدازظهر است و مردم خیلی به فکر کسب‌وکار نیستند؛ به همین دلیل ایرانی‌ها که در آن‌جا تلاش می‌کنند و فکر خلاقی دارند توانسته‌اند برای خود کسب‌و‌کاری راه انداخته و موفق شوند.

او ادامه داد: دولت گرجستان خیلی بر روی معاملات نظارت جدی ندارد اما در خصوص دریافت مالیات‌هایش به این دلیل که در اتحادیه اروپا عضو ناظراست بسیار سخت‌گیری می‌کند.

در ترکیه چه خبر است؟

برای دریافت اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه اما باید حدود 250هزار دلار هزینه کنید که بسیار بیشتر از گرجستان است و 5سال بعد از خرید خانه به شما اقامت داده می‌شود.

راه‌های دیگر دریافت اقامت ترکیه ازدواج، کار کردن و درس خواندن است که به ترتیب پس از گذشت 2 و 5 و 10 سال امکان دریافت اقامت به شما می‌دهد.

قیمت‌ خانه در ترکیه بستگی به شهر و محله آن دارد ولی از 50هزار لیر شروع می‌‎شود و به 800هزار لیر هم می‌رسد اما به طور کلی شهرهای توریستی متقاضی بیشتری دارند و کسانی که از ایران برای تحصیل به ترکیه می‌روند آنکارا را انتخاب می‌کنند زیرا شهر ساکت و خلوت‌تری است و چون این شهر پایتخت است معمولا خانه در آن گران‌تر هم هست.

یک مشاور املاک در ترکیه در خصوص محدودیت‌های خاص خرید خانه در ترکیه می‌گوید: خارجی‌ها نمی‌توانند هرجایی خانه بخرند برای مثال دانشگاهی در آنکارا هست که نمی‌توان در اطراف آن خانه خرید زیرا یک منطقه نظامی است.

او فرایند خرید و مستقر شدن در خانه را هم متفاوت‌تر از ایران عنوان می‌کند، به این صورت که پس از خرید خانه حدود 3ماه به بررسی سابقه شما می‌پردازند و سپس خانه را در اختیار شما به عنوان یک فرد خارجی قرار می‌دهند و علاوه بر آن دوره بررسی کسانی که از خارج از خاورمیانه به ترکیه می‌آیند هم بیشتر طول می‌کشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترکیه ، گرجستان ، مسکن
نظرات شما
پیشخوان